God Save the Queer
● Christine & the Queens, Chris, Because Music, 2018.
Cînd Héloïse Letissier și Madonna – însăși Madonna! – simulau un act sexual pe scena amenajată în AccorHotels Arena din capitala Franței, știai că un star era pe cale să se nască. Acolo, în finalul concertului parizian din turneul Rebel Heart, artista din spatele apelativului Christine & the Queens făcea un pas în față, în timp ce americana își juca numărul aluziv numit „Unapologetic Bitch“. Banana aceea primită cadou de la Madge („Știi ce să faci cu ea, dragă, ai vreo idee?“), sfîrșită în prohabul pantalonilor ei cu o replică fatală („Cu asta chiar aș putea să-ți cer o întîlnire, nu?“) și cu un retur double entendre de toată frumusețea („Bine, dragă, acum vino să mi-o tragi și tu, ca toți ceilalți!“), a însemnat, poate, pentru Letissier tranziția către acest foarte proaspăt album secund al carierei ei, Chris.
Cu un an înaintea momentului Madonna, Christine & the Queens devenea celebră în propria țară după lansarea unui disc, Chaleur Humaine, care ulterior, după apariția unei versiuni în engleză, îi va aduce notorietate mult dincolo de granițele țării natale. Și, desigur, o invitație pe acea scenă pe care Madonna își consuma turneul prilejuit de lansarea ultimului ei album. CH era în 2014-2015 un disc pop deștept, subtil, deviant și transgresiv, care nu se sfia să pună în discuție chestiuni importante pentru autoarea lui, de la un personal filtrat prin sexualitate și gen la politic, mixînd sonor atmosferele deceniilor 8 și 9 ale secolului trecut: „Avec ça / Je deviens la mort que Dickinson craignait, / Avec ça / Je suis l’amiral rouge sur son bateau / Et j’éclos / Avec les enfants pour mon sacre / Et j’en ai fini avec toutes mes imitations mortes. / Je l’ai / Je suis un homme à présent / Et je ne vais pas vous laisser me le prendre, / Je me le suis acheté pour moi-même, / Je suis un homme à présent!“
Astăzi, genul trebuie să fie o opțiune personală/naturală, independentă de normele sociale și insensibilă la reglementările politice. „I’m a man now!“, exclamă ea pe versiunea engleză a piesei „iT“, asumîndu-și un triumf care joacă la două capete. Undeva, coaliția contestatarilor tună și fulgeră foarte familiar: „Elle veut être un homme / Mais elle ment, / Elle veut renaître, / Mais elle perdra, / Elle dessine son propre entrejambe par elle-même / Mais elle perdra parce qu’il est faux. / Il est faux!“ În 2018, tranziția aceea de care vorbeam mai devreme pare să fie completă: Christina își taie părul și devine Chris, iar muzica ei se deschide sexual. DâM-FunK îi anunță scurt numele pe lead single-ul „Girlfriend“ / „Damn, dis-moi“ – o repriză de funk care se împarte democratic între a-i evoca pe Michael Jackson și pe Prince. Transformarea ei arată ca în „Comme si“ – „Gave a glance, you couldn’t see, / Now you hear what’s left of me / Through her car – the radio, / Beats and pieces fell apart long ago. / There’s a pride in my singing, / The thickness of a new skin, / I am done with belonging, / I’ll defuse every time the story’s out / And I’ll wound every time a sister shouts“, în timp ce spiritul inepuizabilei Madonna bîntuie subversiv mantra electropop „Damn (What Must a Woman Do)“.
Paul Breazu este jurnalist.