Electro-organic

30 mai 2018   MUZICĂ

■ Essential Notes, Introspection, Sunete, 2017.

Venind de la Satu Mare, duetul instrumental Essential Notes propune un ­jazz gîndit pentru o formulă de austeritate, redus la esențe și constrîns ca mobilitate fizică. De o parte avem clape și sinteză laptopistă (Simion Bărnuțiu), de cealaltă parte tobe (Róbert Kányádi). Al treilea component al trupei e factorul vizual menit să mai potențeze esențele, lărgind, în prezentări live, interfața de atac asupra publicului. Cu toate cele trei componente laolaltă, proiectul se prezintă cu succes drept un grup electro-jazz centrat pe sound organic de pian decorat cu găselnițe electrotehnice și vizuale.

Eticheta electro-jazz e flagrant abuzată prin părțile noastre de o pleiadă de DJ reușind să-și convingă publicul că e suficient să nu ai voce/versuri ca să te poți prezenta drept jazz. N-o să-i numesc aici, căci cu unii dintre ei mă cunosc, însă observația e menită să contrasteze cu etichetarea electro-jazz onest aplicabilă la duetul Essential Notes. Pianul lui Bărnuțiu e jazz fundamental inspirat de diverse triouri piano-centrice cu faimă – formatul a cunoscut succes larg în Europa datorită scandinavilor (Esjbörn Svensson Trio ș.a.m.d.), crescînd recent în popularitate și la noi (Sebastian Spanache Trio), iar sătmărenii oferă o variantă proprie, ceva mai aerisită, cu o distinctivă identitate sonoră ce se adresează în bună măsură și unui public non-jazz.

Essential Notes nu au spațiul de acoperire al unui trio real, iar asta le este deopotrivă un neajuns și un beneficiu. Pe de o parte, apar drept un trio auster, folosindu-se de proiecții vizuale pentru a compensa lipsa altor instrumente (în absența acestora, grupul poate lăsa impresia unui jam session între prieteni). Pe de altă parte, formatul de duet îi distinge de menționata modă a trioului jazz piano-centric virînd ocazional spre muzica electro-ambientală post-Philip Glass, apropiindu-se de ideile recente ale unor Jon Hopkins ori Nils Frahm. Chiar și în această poziționare, proiecțiile vizuale rămîn o cerință esențială, poate chiar într-o măsură mai mare – publicul jazz poate aprecia și fără ambalaj gimnastica prestației live, însă cei interesați de miza psihosomatică a muzicii electronice au nevoie de sinestezia sunet-imagine.

În jazz, bassul e instrumentul în mod uzual angajat pentru a lubrifia ori căptuși ceea ce iese din combinația pian-baterie, iar absența sa face sound-ul Essential Notes oarecum sec. Componenta de electrificare computerizată ține uneori partea bateriei, caz în care grupul își separă clar esențele, muzicienii cîntînd prin juxtapunere, mai mult decît prin sinergie. Alteori, efectele in loop se ocupă de a asigura închegarea la care mai apelează bunăoară și Bugge Wesseltoft cînd lucrează în condiții similare. Albumul Introspection încearcă să schimbe macazul, între cele două abordări, de la o piesă la alta, sacrificînd ocazional sobrietatea jazz („Just for fun“). Bucățile cele mai reușite sînt totuși acelea în care duetul reușește să-și integreze găselnițele în aceeași piesă – cazul „Memories“.

Avem, așadar, în Essential Notes, cîțiva pași spre moduri muzicale mai puțin practicate și populare în această parte a lumii. Proiectul urmează recomandări și idei validate deja în spațiul european, în ceea ce numim post-jazz ori ­electro‑jazz. Totuși, distanța ce se poate parcurge în acest format auster e inerent limitată, experiența proiectelor de natură similară indicînd spre o necesitate de permutare și reformatare periodică în cercuri de colaborare mai largi.

Essential Notes vor concerta pe 29 iulie în cadrul Festivalului Jazz in the Park din Cluj. Mai multe detalii la www.jazzinthepark.ro.

Aron Biro este autorul blogului http://a­ron­­bi­ro.blogspot.com.

Mai multe