Cîteva manevre orchestrale în întuneric
● Operators, Radiant Dawn*, Last Gang Records, 2019.●
Sîntem în anul 2019 și o explozie nucleară întîmplată la Arhangelsk bîntuie, din nou, Europa. „It’s impossible to live today, / All the places that you loved / They will move in the night / You stumble around but you never find the light. / Endless cities stretch for miles and miles / But the streets have all been changed / And when you wander in the zone / You can be yourself but you can never be alone.“ Dan -Boeckner, omul care a inventat Wolf Parade, Handsome Furs, Divine Fits și, iată, Operators, nu se încurcă în detalii inutile – după Blue Wave (2016), debutul pe disc al ultimei entități muzicale, urmează în mod natural Radiant Dawn. Mesajul nu se complică nici el: sfîrșitul lumii, așa cum o ști(a)m noi, trebuie să vină cu o coloană sonoră care trimite în mod transparent și grosier către pop-ul electronic din timpurile Războiului Rece à la Ronald Reagan. Operators nu devine Orchestral Manoeuvres in the Dark, așa cum RD nu vrea să fie Dazzle Ships, dar spiritul sonic al acelei epoci, fie că vorbim de falanga europeană a electropop/new wave-ului optzecist, fie, parțial, de un Bruce Springsteen „dansînd în întuneric“ – „You can’t start a fire / You can’t start a fire without a spark, / This gun’s for hire / Even if we’re just dancing in the dark“ – stă peste tot pe acest al doilea album al canadienilor.
Sîntem în anul 2019 și titlurile din presa zilei pot suna astfel: „Invincibila «Pasăre a furtunii» a lui Putin s-a prăbușit într-un nor radioactiv!“. „New violence comes every week, / The language of the crowd, / The floating days of static -haze, / The never-ending now. / We’re under pressure from towering heights, / We’re building up a new world, / Back and forth we run the film, / A future in reverse.“ Apocalipsa se vede prin țesătura fină a particulelor care plutesc deasupra noastră, aduse de vîntul care împinge acel nor. Pentru trio-ul Boeckner (voce, chitară) / Devojka (electronics) / Sam Brown (tobe), ea, apocalipsa, aduce cu sine și o dialectică sonoră care opune, la fel ca într-o arie specifică a post-punk-ului și new wave-ului, infinita mișcare în buclă – beat-ul, motorik-ul – și o narațiune despre „înghețarea“ realității într-o stare post-: „Staring down the void / At the bottom of the glass / In a floodlit parking lot, / I woke up in the woods / Far beyond the city streets, I was singing, «Days go by»“. „Days“, opener-ul celui mai nou album al Operators, devine prologul unei istorii care, pînă la „Low Life“, ultima piesă de pe Radiant Dawn, parcurge „noaptea“ în care lumea se pregătește să moară. „At the dawning of the day we die / I wander into town in a kind of daze“, sună rezumatul final al lui Dan Boeckner, pe un album care, atunci cînd referințele nu sînt îngroșate inutil, sună plauzibil.
Formația Operators va concerta în București pe 20 septembrie 2019, la Control Club. Live-ul face parte din turneul de promovare a celui mai nou album al canadienilor. Pe 30 septembrie 2016, trupa lui Dan Boeckner performa în același club bucureștean, concert prilejuit de lansarea primului LP, Blue Wave.
* Cel de-al doilea album al Operators, Radiant Dawn, poate fi ascultat și a-chi-ziționat în format digital de pe platforma online Bandcamp, la adresa operatorsband.bandcamp.com.
Paul Breazu este jurnalist.