„Instrumente perfecte“

18 noiembrie 2010   La zi în cultură

Am intrat uşor emoţionată la începutul acestei toamne în salonul Fabricii Bösendorfer de la Viena, în care stăteau înşirate zeci de piane de concert. Spre Bucureşti urma să plece unul singur, cel care avea să ajungă pe scena Sălii Radio. Mă întrebam cum te poţi hotărî atunci cînd ai de ales între instrumente perfecte, între care aproape că nu poţi sesiza vreo diferenţă. Totuşi, în momentul în care am auzit cum sună doar cîte un minut cele trei piane de concert Imperial Grand mi-am dat seama că unul dintre ele era altfel. Acel pian, cu numărul de serie 192, cînta parcă mai departe de intenţia pianistului. O conducea altfel. Le-am ascultat pe toate ore în şir. Prima impresie avea să fie confirmată. O mare sală de concert europeană trebuie să aibă mai multe piane de concert performante de mărci diferite, dintre care pianistul să poată alege: Steinway, Bösendorfer, cine îşi permite – Fazzioli... Bogăţia remarcabilă a sunetului, paleta timbrală şi potenţialul dinamic inconfundabil al celui mai mare pian de serie din lume, Bösendorfer Imperial, sînt detalii care conturează personalitatea unui instrument superb şi care pot motiva o opţiune. Totuşi, trecînd peste problema competiţiei între mărcile de piane, peste popularitatea unuia sau altuia dintre branduri, peste comparaţiile care s-au făcut în presă cu un avion supersonic sau un Rolls Royce, acest pian are o anvergură şi o nobleţe care cuceresc.  

Cei care cunosc mai bine literatura pianistică ştiu că majoritatea lucrărilor pentru pian nu utilizează direct toate cele 97 de clape ale unui Bösendorfer Imperial (de altfel, cele suplimentare au culoarea neagră, pentru a nu deruta pianistul). Totuşi, ele contribuie decisiv la producerea unui sunet mai bogat al celorlalte corzi, sunetele grave foarte puternice adăugînd volum întregii sonorităţi.  

Aveţi ocazia să auziţi acest minunat instrument la Sala Radio pe 19 noiembrie, cu Concertul nr. 1 în mi minor de Chopin avîndu-l ca solist pe Matei Varga sau în recitalul de pian al acestuia din 30 noiembrie din ciclul Chopin… şi nu numai. 

Oltea Şerban-Pârâu e redactor-şef al postului Radio România Cultural şi director artistic al Orchestrelor şi Corurilor Radio.

Mai multe