Gala „Bun de Tipar“

13 mai 2014   La zi în cultură

Care sînt principalele secţiuni ale Galei „Bun de Tipar“?

„Principalele“ secţiuni sînt, de fapt, toate cele zece categorii de premii de excelenţă, în sensul că nu există o secţiune mai importantă decît alta. Am gîndit cîte un premiu pentru cărţile frumoase (concepţie grafică şi carte ilustrată), avem un premiu pentru cartea anului (beletristică, nonficţiune, carte de ştiinţă, carte pentru copii şi tineret, carte de popularizare), cîte un premiu pentru cărţile netipărite (e-book şi audiobook), un premiu pentru cea mai bună traducere, unul pentru cea mai bună colecţie, premii pentru librăria/biblioteca/tipografia anului, premii pentru „începători“ (best new entry) – edituri şi librării –, bestseller-ul anului şi două premii speciale ale ediţiei din acest an (cea mai bună campanie de comunicare şi cel mai bun redactor/îngrijitor de ediţie). Îmi permit să le recomand tuturor celor care vor să afle mai multe despre acest proiect să viziteze site-ul competiţiei – www.galabundetipar.ro.

Noi, organizatorii (Headsome şi AER), am avut grijă să aşezăm în listă cîte un premiu pentru fiecare bucată din puzzle-ul complicat care e industria de carte autohtonă.

Cum a evoluat, în ultimul an, industria cărţii?

Faptul că avem cinci edituri şi patru librării finaliste la secţiunea „Best New Entry“, plus faptul că am descoperit multe biblioteci comunale care fac proiecte minunate trebuie să fie semnele unei dezmorţiri palpabile, după lunga perioadă de criză financiară.

Avem ce sărbători?

Bineînţeles! Dar, ca să sărbătorim, nu ajunge să avem ce, trebuie să mai şi vrem să o facem. Sau să învăţăm să o facem. În România, breasla cărţii este profund divizată. Or, Gala „Bun de Tipar“ oferă tocmai această oportunitate: ieşirea la rampă a celor mai reuşite proiecte din zona de carte, un exerciţiu de solidaritate de breaslă şi de bucurie comună. Se poate să sune utopic sau propagandistic, dar jur că nu am avut alt gînd, nici eu, nici Ioana Gruenwald, atunci, în 2012, cînd ne-am hotărît să rostogolim la vale acest proiect.

Oana Boca Stănescu este manager cultural şi consultant în comunicare, coorganizator al Galei Industriei de Carte din România.

a consemnat Matei MARTIN

Mai multe