Viața ca un rollercoaster
● Uncut gems / Diamante neșlefuite (SUA, 2019), de Josh și Benny Safdie.
Uncut gems / Diamante neșlefuite, filmul cineaștilor americani independenți Josh și Benny Safdie, continuă căutările acestora legate de o estetică neconvențională a alienării urbane, a unei captivante curse contracronometru cu anxietatea individuală. Totul pe fundalul iureșului frenetic al unui lanț de evenimente nebunești, care ar putea trece drept o dinamică exaltată a individului în luptă cu sine însuși în condiții-limită. Ca și în puternicul film precedent Good Time (2017), care descria odiseea a doi frați după un jaf ratat, și aici viața în stare brută, ca diamantele din titlu, circulă liber dinspre geneza ei către o perpetuă căutare a unui alt sens, poate mai pur, poate mai adevărat (desigur, în contextul tiparelor de personaj respective).
Charismaticul, exuberantul, dar și manipulatorul bijutier evreu Howard Ranter (Adam Sandler, într-un remarcabil contremploi) este acel gen de personaj de un tragic ridicol, ca în povestirile lui Cehov sau Gogol, care duce o viață extrem de complicată în miezul metropolei newyorkeze, pe care și-o mai complică și singur. Howard jonglează frenetic ba cu datoriile acumulate către diverși interlopi, ba cu fascinația unei afaceri de vis cu starul NBA Kevin Garnett (în propriul rol), dependența de pariurile sportive, problemele cu cei trei copii adolescenți și cu soția sa Dinah (Idina Menzel) sau relația năbădăioasă pe care o are cu o tînără și atrăgătoare angajată, Julia (Julia Fox). Tot acest traiect al absurdului bîntuit de stranii coincidențe în lanț nu este deloc ilogic în logica eroului: de la spectacolul de teatru în care își face debutul fiica sa căreia îi cad monede din gură pe scena unui basm, el ajunge gol în portbagajul mașinii, de unde îl recuperează furioasă Dinah, tot mai decisă să divorțeze. La un moment dat rivalizează chiar cu rapper-ul The Weeknd (în propriul rol) pentru favorurile Juliei, așteaptă verdictul unei biopsii care ar putea anunța un cancer, încearcă să pătrundă la un antrenament al lui Garnett și plonjează într-o fîntînă arteziană unde este împins nu foarte prietenos de rivalii în afaceri. Și toate acestea în decurs de doar cîteva zile. E o forfotă permanentă, o cacofonie vizuală și auditivă între personaje, care derutează chiar și camera, rătăcită de colo-colo între eroi, țipete, sentimente extreme, zarva lumii și alte întîmplări foarte apropiate ca textură de realismul magic.
Personajele fraților Safdie, haotice, tembele și imprevizibile, sînt deseori surprinse într-un carusel al emoțiilor și întîmplărilor foarte dependent de hazard, în care își forțează permanent limitele norocului. De aici și umorul, deseori absurd, deseori sardonic, uneori chiar negru, al peripețiilor rocambolești ale acestor personaje nevrotice, la limita legii, cu furia lor de a învinge soarta cu orice preț, în numele fascinației lor pentru viață. Dacă protagonistul din Good Time, Connie (Robert Pattinson), este obsedat să își salveze fratele încarcerat în spitalul închisorii și să fie liber, Howard este sedus de irizațiile celor mai pure diamante din lume, în care vede cumva un simbol al unei perfecțiuni doar visate, o eliberare mistică de derizoriul de zi cu zi. „E istorie acolo, se zice că vezi întregul univers într-un opal“, îi spune el lui Garnett despre piatra sa magică, extrasă cu sudoarea și sîngele unui miner negru din Etiopia, secvență care deschide filmul. Prin magnetice glisări vizuale pornite de la strălucirea muchiilor și a unghiurilor opalului etiopian, spectatorul este furat apoi într-un tunel miraculos al pietrelor prețioase pentru a plonja în intimitatea colonoscopiei lui Howard. De unde ieșim direct în miezul goanei sale permanente după combinații și trucuri, pe bulevardele Downton Diamond District, unde Howard are speranța că soarta îi va da mereu o mînă cîștigătoare și vieții sale o nouă șansă, în virtutea curajului său de a plusa all in.
În Diamante neșlefuite, cineaștii americani au rafinat miza din Good Time, cei doi piloni estetici pe care se sprijină interesanta lor artă cinematografică: fluiditatea hipnotică vizuală a cadrelor (imaginea Darius Khondji), unde există întotdeauna un liant sensibil, o legătură asociativă între imagini, legătură potențată de montaj, și contrapunctul muzicii new wave-electronice a lui Daniel Lopatin, Spre deosebire de filmele lui Gaspar Noé, un nice trip și atît, furibundele incursiuni în real ale fraților Safdie au acea acuitate a prezentului care, în mod tainic, cheamă în armonie un fel de muzică a sferelor, ca o aspirație spre un univers mereu perfectibil (se spune că sunetele muzicale au aceleaşi proprietăţi ondulatorii ca lumina ce provine de la stele, însă „din fericire, undeva între șansă și mister stă imaginația“, spunea Luis Buñuel). O rețetă multistratificată și misterioasă a succesului din care nu lipsește și o imensă ironie (cu siguranță, nu vei mai asculta la fel de candid veselul hit al lui Gigi D’Agostino L’amour toujours).
Uncut gems / Diamante neșlefuite poate fi vizionat pe Netflix începînd din această lună.