Multe „first draft“-uri de scurtmetraje
Cum şi de ce v-a venit ideea de a face proiectul First Draft, incluzînd cursuri de scenaristică pentru începători şi amatori?
Ideea First Draft-ului a apărut în 2009, primul an în care a existat asociaţia noastră culturală – Control N. Terminasem facultatea de cîţiva ani, scrisesem în continuare scenarii în formula de 3 (eu, Iulia Rugină şi Ana Agopian) şi am simţit că ar prinde foarte bine ca energia acestei echipe şi modul în care ne raportăm la scrierea scenariilor să fie „date“ mai departe, către oameni care sînt pasionaţi de film, de scenaristică, dar care nu au avut şansa să îşi dezvolte pasiunea într-un mod aplicat şi profesionist. Aşa că am pus pe hîrtie şi apoi în practică structura unui curs de scenaristică de scurtmetraj. De atunci, pe la First Draft au trecut aproape 100 de oameni (o sesiune de curs durează opt săptămîni şi vizează grupe de cîte 15 participanţi) şi au rezultat multe „first draft“-uri de scurtmetraje.
Toate trei sînteţi implicate în multe alte proiecte legate de film, pe lîngă cele personale. Şi mă gîndesc la TIFF, în special. În ce fel vă ajută să-i învăţaţi pe alţii să scrie un scenariu?
Cred că anii pe care i-am petrecut lucrînd la tot soiul de proiecte (festivaluri de film, lansări de film, seri de proiecţii etc.) ne-au făcut să ne apropiem şi mai mult de oamenii (profesionişti şi pasionaţi) care se învîrt în acest domeniu, în România (şi nu numai). Am ajuns să înţelegem şi să vedem lucrurile „din interior“, fapt care ne ajută să le povestim cursanţilor noştri despre ce îi aşteaptă atunci cînd au în mîini un „final draft“, la ce trebuie să fie atenţi, de ce trebuie să se ferească şi de ce e musai să nu te laşi descurajat nici o secundă.
În ce fază sînteţi cu proiectul vostru de lungmetraj?
Sîntem, sperăm noi, mai aproape de începerea filmărilor, decît eram anul trecut pe vremea asta. Breaking News mai are nevoie de încă un draft de scenariu (ultimul) şi de banii necesari ca să poată să intre în producţie. Ne dorim să se filmeze la iarnă. Asta ne-am propus.
Oana Răsuceanu este scenaristă şi fondatoare (alături de Iulia Rugină şi Ana Agopian) a Asociaţiei Culturale Control N.
a consemnat Ana Maria SANDU