„Exerciţiul de a umbla prin sertare“
Ce înseamnă pentru dvs., ca autor, să vă vedeţi proiectele adunate într-un singur loc?
În glumă, am spus că a ajunge la Muzeu poate fi un semn fatidic, dar, de fapt, mi s-a părut un bun examen. Sînt proiectate şi filmele cu care am început, cele experimentale (nu-mi place termenul, dar n-am altul), realizate împreună cu Geta Brătescu şi Radu Igazsag, cît şi cele mai recente, să le zicem politice (de la Marele jaf comunist pînă la Kapitalism – reţeta noastră secretă). Apoi, am făcut exerciţiul – deopotrivă penibil şi plăcut – de a umbla prin sertare, pentru a expune tot felul de materiale din pregătirea filmelor, nu numai scenarii, dar şi schiţe sau fotografii şi informaţii documentare. A fost o bună ocazie de analiză a procedeelor, de a compara ce mi-am propus cu ceea ce a ieşit.
Ce simţiţi că s-a schimbat şi ce a rămas la fel în felul în care faceţi filme?
Privind schematic, cred că am cîştigat mult în a şti să spun o poveste, în a investiga şi a pune în scenă investigaţia realităţii. Pe de altă parte, am pierdut probabil ceva din sensibilitate, din interesul pentru investigarea realităţii sufleteşti. În rest, sper că am pus la lucru ceea ce am moştenit din familie, din formaţie ca invenţie vizuală. Nu destul, poate. Mi se pare că filmele mele au devenit foarte legate de cuvînt, de un discurs verbalizat. Am să încerc să corectez asta.
Instalaţia de la MNAC mi se pare un fel de (auto)documentare a unui parcurs artistic. Şi, dacă e să facem un grafic al parcursului dvs., pare că drumul duce de la subiecte mai îndepărtate la unele actuale. Ce urmează?
Propunerea Ruxandrei Balaci de a arăta filmele la MNAC a venit într-un moment în care am vrut să mă opresc puţin, să îmi trag sufletul şi să văd în ce direcţie aş vrea să continui. Pentru că mi-e limpede că am epuizat un anume fel de a face filme şi am poftă de altceva. Încerc să regăsesc anumite teme şi stări care mă motivau atunci cînd am început să fac filme. Nu-i simplu.
Regizorul Alexandru Solomon este invitat la MNAC cu Filme. Arhivă. Instalaţie (pînă pe 20 noiembrie 2011).
a consemnat Ana Maria SANDU