The Bach Files, Amy, Între noi totul e bine
● Chiar dacă România încasează bătaie peste bătaie (e drept că de la echipe mari), Cupa Mondială de rugby e un spectacol care merită atenţie. Faceţi următoarea experienţă: urmăriţi un meci bun de rugby de la această competiţie, de la un cap la altul, şi apoi încercaţi să vă uitaţi la un meci de fotbal. Va fi ca trecerea bruscă de la o simfonie la o piesă hip-hop. (Andrei Manolescu)
● Documentarul
, regizat de Asif Kapadia, reface destinul tragic al cîntăreţei Amy Winehouse. Fata asta intră în maşina de tocat a succesului la 17 ani şi iese la 27, cu picioarele înainte. O radiografie cinică şi actuală a unei lumi pentru ale cărei reguli n-o pregătise nimeni. Un personaj profund uman şi înduioşător, care îşi trăieşte drama în lumina necruţătoare a bliţurilor. (Ana Maria Sandu)
● Piaţa Ţărănească şi Meşter(Eşti)! organizează între 9 şi 11 octombrie, în curtea interioară a Muzeului Naţional al Ţăranului Român, tîrgul „Recolte de toamnă“. Aproape o sută de producători, meşteri, artizani şi negustori se vor aduna într-o piaţă ţărănească autentică, cu multe bunătăţi de toamnă şi obiecte de tot felul. Aşadar, brînzeturi, caşuri şi caşcavele, babic, pastramă de capră şi de curcan de la Moş Iosif, Cozonac Domnesc şi Cozonac Bujor, plăcinte întinse şi poale-n brîu, ciocolată de casă şi prăjituri tradiţionale, turtă dulce şi covrigi, dulceţuri şi zacuşti din Grădina Cucoanei şi de pe Dealurile Mărtănuşului, siropuri, miere, ceaiuri şi plante aromate de grădină, legume şi murături, pîine cu maia, păstrăv afumat de la Doftana, mere de Voineşti. Dar şi porţelanuri, ceasuri, ibrice, sfeşnice, tablouri, aparate foto, patefoane, cărţi. (Adina Popescu)
de Dorota Maslowska, spectacol în regia lui Radu Afrim, la Teatrul Naţional din Bucureşti. Cvasiliteratură transformată în cvasiteatru. (Matei Martin)
● Anul 1906, cînd savantul Al. Tzigara-Samurcaş pune bazele unui prim muzeu de Artă Naţională, poate fi considerat un punct de referinţă în muzeografia românească, într-o vreme în care patrimoniul naţional era primejduit, iar şansele sale de coagulare şi supravieţuire serios ameninţate. Cu atît mai mult, asumarea responsabilă a salvării/păzirii avuţiei de artă naţională capătă, peste secole, semnificaţia unui gest cultural cu multiple semnificaţii. Este mesajul pe care ni-l transmite expoziţia deschisă la Muzeul Ţăranului Român, sub titlul „Vrednici de un Muzeu Naţional.
Alexandru Tzigara-Samurcaş“. Coordonator: Vlad Manoliu. Curatori: Venus Mateescu, Rodica Marinescu şi Vlad Manoliu. Expoziţia poate fi vizitată pînă pe 29 noiembrie. (Ruxandra Mihăilă)
● Revista braşoveană
nr. 10 este plină de surprize plăcute şi consistente: nenumărate semnături bune (Al. Cistelecan, Alexandru Matei, Octavian Soviany, Rodica Ilie, Şerban Axinte, Ion Buzaşi, Sorin Cucerai, Daniel Pişcu ş.a.), o anchetă dedicată celor care au copilărit în anii ’90, un interviu cu Adina Nanu şi unul cu Ileana Vulpescu, un fragment din noul roman al Simonei Sora, poeme de Andra Rotaru, Monica Pillat şi Robert Elekes… Ilustraţiile numărului sînt după lucrări de Marin Gherasim. O revistă consistentă cum puţine au mai rămas la noi şi care merită urmărită şi pe viitor. (Marius Chivu)
● Două concerte clasa-ntîi la început de octombrie: ceva mai jazz – Nik Bärtsch’s Ronin, pe 1 octombrie, la Sala Radio, & ceva mai indie – East India Youth, în Control, pe 8 octombrie, plus un maraton cu unul dintre cele mai apocaliptice filme din istoria cinematografiei europene,
al lui Béla Tarr, pe 3 octombrie, de la ora 14 la ora 21, la sediul CESI (Centrul de Excelenţă în Studiul Imaginii, str. Mihail Moxa nr. 5). (Luiza Vasiliu)
2015, Nancy Meyers) – nu la fel de simpatic precum
sau
dar plăcut prin jocul convingător al celor doi protagonişti, Robert de Niro şi Anne Hathaway, precum şi prin povestea în sine: un pensionar de 70 şi ceva de ani devine internul unei doamne de 30 şi ceva. (Iaromira Popovici)
La început de stagiune, un spectacol de teatru-dans (şi nu mai), la Bulandra, Sala „Toma Caragiu“:
în regia lui Alexandru Darie, cu Zoli Toth Project, muzica lui Adrian Enescu, pe teme de J.S. Bach. (Stela Giurgeanu)
● La Muzeul de Artă Modernă şi Contemporană din Strasbourg s-a deschis prima mare expoziţie dedicată scriitorului de origine română Tristan Tzara, fondatorul curentului dadaist. Expoziţia, care beneficiază şi de susţinerea Ministerului Culturii din Franţa, prezintă mai multe opere ale unor artişti apropiaţi lui Tzara, printre care Constantin Brâncuşi, Victor Brauner, Marcel Iancu, Salvador Dalí, Pablo Picasso sau Marcel Duchamp. Expoziţia este deschisă pînă pe data de 17 ianuarie 2016. Cine are ocazia să treacă prin Strasbourg pînă atunci nu ar trebui să rateze aşa ceva. (Andrei Manolescu)