Family Affairs, Morrissey, Still Alice
● Nici acum nu-mi vine să cred că Morrissey cîntă la Sala Palatului. Miercuri, 14 octombrie, şeful The Smiths, considerat de NME „unul dintre cei mai influenţi artişti din toate timpurile“, vegetarianul depresiv şi autorul unor capodopere ca „Everyday Is Like Sunday“ sau „First of The Gang To Die“ o să scoată untul din Sala Palatului. De-abia aştept. (Luiza Vasiliu)
● La Braşov, la Casa Mureşenilor a ajuns o expoziţie cu gravuri după tablourile lui Rembrandt. Chiar fără să fie lucrările originale ale marelui pictor, ci doar gravuri după ele, realizate în secolul al XIX-lea la Biblioteca Naţională a Franţei, îmi închipui că merită să fie văzute. (Andrei Manolescu)
● Family Affairs, noua premieră a Teatrului Odeon, în regia lui Radu Afrim: o evadare din tiparele corectitudinii politice, un spectacol al imprevizibilului, plin de culoare (cu un decor fabulos) şi muzică reinventată (hiturile formaţiei ABBA pe ritmuri de jazz, blues sau reggae!). Plus o distribuţie de zile mari: Rodica Mandache, Virginia Rogin, Nicoleta Lefter, Ruxandra Maniu, Pavel Bartoş, Mihai Smarandache, Marius Damian. (Stela Giurgeanu)
● M-au bucurat nespus reeditările recente ale Adrianei Bittel de la Humanitas: volumul de povestiri Cum încărunţeşte o blondă şi Fonoteca. Dacă nu le-aţi citit, căutaţi-le. Dacă le-aţi citit, e vremea potrivită pentru recitire, ceea ce fac şi eu acum. O lume fascinantă în banalitatea ei, de-o naturaleţe care te face deopotrivă să zîmbeşti şi să lăcrimezi. Peste personajele Adrianei Bittel timpul a trecut graţios şi le-a dat patina bijuteriilor de familie. (Ana Maria Sandu)
● Excelent numărul 12 al revistei Historia special despre „Caragiale, aşa cum nu-l ştim“. Am găsit în acest dosar, spuse cu har şi pe înţeles, tot felul de poveşti mai puţin cunoscute despre acest mare scriitor pe care toată lumea crede că-l cunoaşte. (Matei Martin)
● După cartea de reportaje a Lilianei Nicolae, Locuri. Oameni. Poveşti, apărută la Casa de pariuri literare, vă recomand o altă carte ieşită şi din paginile Dilemei vechi: Patimă şi desfătare. Despre lucrurile mărunte ale vieţii cotidiene în societatea românească, 1750-1860 de Constanţa Vintilă-Ghiţulescu, apărută la Editura Humanitas. Două cărţi, fiecare fascinantă în felul ei, una despre prezentul imediat, cealaltă despre trecutul îndepărtat al societăţii româneşti. (Marius Chivu)
● „Şi uite-aşa a trăit lipscanul. Căci oare nu asta contează? Ca lumea să nu-ţi fie străină şi urîtă, să fie pe măsura ta, pe buzunarul tău. Cinstit, hoţ, faci, nu faci bani, să ştii că-i un loc unde să te cuibăreşti. Nu iubeşti locul, iubeşti sufletul. Să ai lumea ta care să te înţeleagă. Lumea ta, Lipscaniul tău, unde să vorbeşti, să te veseleşti, să-mparţi binele şi răul cu cineva.“ – Despre o lume de demult, reconstruită cu har şi meşteşug, într-un Ghid turistic întocmit de Eugen Istodor, pe neştiutele trasee de chefuri şi cheflii ale Lipscanilor (Editura ART, 2011). O carte-document, mereu reinventată, ce-ar trebui să ne însoţească, filă cu filă, în orice descindere – diurnă sau nocturnă, estivală sau autumnală – în zona Crailor de Curtea-Veche. (Ruxandra Mihăilă)
● Still Alice (Richard Glatzer, Wash Westmoreland, 2014), cu Julianne Moore (Oscarul pentru cel mai bun rol principal feminin în 2015), Alec Baldwin, Kristen Stewart – un film interesant şi apăsător, despre o posibilă turnură a vieţilor noastre. Una îngrozitoare, dar care scoate la iveală şi adevărata valoare a lucrurilor, a carierei şi a altor desfăşurări sociale şi chiar familiale. (Iaromira Popovici)