Detectivii sălbatici, Good Girls, Derivă
● Atelierele de vară pentru copii şi adolescenţi de la Librăria Kyralina: scriere creativă şi inventarea de hărţi animate, cursuri introductive în pictură, fotografie, arhitectură şi sculptură, cu animatori sympa. Înscrieri la info@kyralina.ro (Simona Sora)
● Pînă în septembrie, la MNAC puteţi vizita expoziţia internaţională „Good Girls“, o expoziţie de artă contemporană „gender“, dedicată artei feministe şi obiectelor create exclusiv de femei, din mai multe generaţii. (Stela Giurgeanu)
● Dacă sînteţi prin zonă, treceţi şi pe la Festivalul de Poezie de la Bistriţa (18-21 iulie, poeziaelabistrita@wordpress.com), pur şi simplu cel mai bun festival de poezie de la noi. De anul acesta, festivalul e internaţional şi cuprinde, pe lîngă lecturi, nenumărate manifestări cu aproape 20 de artişti şi scriitori. Citiţi în pagina 18 ce spune Marin-Mălaicu Hondrari, unul dintre organizatori. (Marius Chivu)
● N-am citit-o încă, dar sînt foarte curios s-o citesc, fiindcă ştiu că autoarea, colaboratoare a Dilemei vechi, scrie întotdeauna lucruri interesante, instructive şi exacte aşa cum îi şade bine unui cercetător în ale istoriei. Este vorba de cartea Evgheniţi, ciocoi, mojici – Despre obrazele primei modernităţi româneşti (1750-1860), semnată Constanţa Vintilă-Ghiţulescu şi apărută recent la Editura Humanitas. E o descriere şi o analiză a celor care au început să creeze România modernă şi a condiţiilor în care aceştia s-au format. (Andrei Manolescu)
● La Paris, Place d’Italie: nu e foarte departe de centru şi e (relativ) aproape de locuri foarte diferite, dar toate interesante: Cartierul Latin, Cartierul Chinezesc, Montparnasse, Gare d’Austerlitz. (Iaromira Popovici)
● Dacă faceţi parte dintre cei care cred că la noi nu se găseşte deloc pîine bună, treceţi pe la Pain Plaisir (Str. Barbu Delavrancea, nr. 1), o brutărie artizanală/patiserie franţuzească deschisă de curînd, unul dintre puţinele locuri din Bucureşti unde stau pe rafturi baghete, pain de campagne, pain de soleil, tarte cu fructe, bezele, croasante şi madlene făcute în chiar dimineaţa respectivă, de nişte mîini dibace şi prietenoase. Partea bună e că avem şi noi, în sfîrşit, pîine ca la Paris. Partea proastă e că dă dependenţă. (Luiza Vasiliu)
● Pe 12 iulie, la Librăria Cărtureşti are loc vernisajul expoziţiei de colaj contemporan „Derivă“, semnată de Octav Moise, „care a dezbrăcat prea strîmtul costum corporatist pentru a tăia, lipi şi decupa felii dintr-o pasiune artistică ce risca să se piardă“. (Stela Giurgeanu)
● Dacă vara asta nu plecaţi în vacanţă, puteţi petrece timpul în „Poiana Urbană“. În perioada 11 iulie – 29 septembrie, în Piaţa Universităţii din Bucureşti, la „Statui“, va avea loc ediţia a doua a proiectului care transformă centrul Bucureştiului într-un spaţiu de relaxare. Vreme de aproape trei luni, de joi pînă duminică, între orele 21 şi 23, veţi putea vedea zeci de concerte live, piese de teatru, proiecţii de film, numere de magie şi alte spectacole speciale. Mai multe detalii pe www.poianaurbana.ro. (Patricia Mihail)
● Detectivii sălbatici al lui Roberto Bolaño (Editura Leda, 2013) este un roman cît o lume şi o declaraţie nebună de dragoste pentru literatură. Recomandarea e deopotrivă pentru cei care l-au descoperit deja pe scriitorul chilian şi pentru cei care n-au făcut-o încă. (Ana Maria Sandu)
● Teatrul, de David Mamet (Curtea Veche, 2013), o colecţie de eseuri pertinente & percutante despre teatrul american de ieri şi de azi. Mamet descrie în eseurile sale cum funcţionează această industrie a divertismentului elevat în America. E vorba despre vria dramaturgiei, despre corectitudinea politică, despre resursele umorului, despre mainstream şi underground, despre subvenţii şi despre multe altele. Toate acestea din perspectiva unui autor care are succes pe Broadway. (Matei Martin)
● Seri speciale de Operă la cinema „Elvira Popescu“: sîmbătă, 13 iulie, ora 21 – Rigoletto de Verdi; producţie Festival d’Aix-en-Provence, în coproducţie cu Opera Naţională din Strasbourg, La Monnaie (Bruxelles), Teatrul Balşoi (Moscova) şi Gran Théâtre (Geneva); sîmbătă, 20 iulie, ora 21 – Elektra de Richard Strauss; producţie Festival d’Aix-en-Provence, în coproducţie cu Teatrul Scala din Milano, Metropolitan (New York), Opera Naţională Finlandeză (Helsinki), Gran Teatre del Liceu (Barcelona) şi Deutsche Staatsoper (Berlin). Intrarea liberă, în limita locurilor disponibile. (Ruxandra Mihăilă)
● O mostră a felului în care gîndea şi scria disidentul Mihai Botez se poate găsi în scrisoarea adresată de acesta, în 1993, postului de radio Europa Liberă, publicată recent în nr. 27 al României literare. Este vorba de o lungă replică a disidentului la criticile pe care i le aducea, la vremea respectivă, Constantin Mareş, în revista Lumea liberă. O polemică rafinată, cum nu mai găsim astăzi prin presă, o adevărată lecţie de raţionament şi de logică, un exemplu în care adversarul de opinii poate fi pus la punct elegant, ironic şi fără drept de apel. (Andrei Manolescu)