Bătălia pentru Anglia, Confesiunile unei dependente de artă, Kierkegaard
● O carte pe care o așteptam de mult timp și despre care autorul însuși spune că a lucrat la ea vreo treizeci de ani – Tropice tîmpe de Florin Bican, Editura Arthur, 2017. Aventurile exploratorului Stanley, care, deși nu a mai rămas nimic de explorat, pleacă în Kenya, zboară în balon cu poștărița Cristinel, dezleagă tainele apariției omului cu Tarzan și află care este fața nevăzută a nopții. O carte pentru toate vîrstele, de un haz nebun, în care Florin Bican, un stilist desăvîrșit, se joacă cu limbajul de lemn și cu clișeele. De citit, neapărat. (Adina Popescu)
● Editura Humanitas continuă traducerea operei lui Søren Kierkegaard direct din ediţia critică daneză. Recent, a apărut volumul al IV-lea, care cuprinde lucrările O recenzie literară şi Discursuri edificatoare în spirit divers. Ana-Stanca Tabarasi-Hoffmann, traducătorul şi autorul aparatului critic românesc, prezintă acest volum astfel: „Deși aparținînd unor domenii diferite – critică literară și teologie –, cele două texte au trăsături comune: amară critică a tendințelor epocii moderne și a judecății mulțimii nivelatoare, discutarea raportului dintre interior și exterior, sau dintre vorbire, tăcere și pălăvrageală, descrierea sinelui aflat în conflict cu structurile sociale, a suferințelor celui care se alege pe sine, a îngrijorării, dar și a posibilității unor relații autentice cu semenii, care să nu ducă la pierderea individualității. Prima scriere e predominant sociologică, a doua ține mai ales de domeniul eticii creștine, dar perspectivele se întîlnesc. O recenzie literară oferă cititorului întîlnirea cu concepte care aveau să influențeze gîndirea lui Martin Heidegger, Karl Jaspers, Martin Buber, Theodor W. Adorno și Ludwig Wittgenstein, în timp ce Discursurile edificatoare în spirit divers stau mărturie pentru profunzimea omiletică și rafinamentul oratoric ale autorului: paginile despre crinii de pe cîmp și pasărea din cer sînt considerate printre cele mai frumoase și mai înălțătoare din opera lui Kierkegaard.“ (Sever Voinescu)
● Trei cărţi despre artă, diferite şi complementare: Confesiunile unei dependente de artă de Peggy Guggenheim (Pandora-M), memoriile patroanei care a schimbat arta secolului XX (şi care se autocaracteriza drept o naivă narcisistă nimfomană timidă), urmate de povestea celui mai spectaculos dealer de artă al tuturor timpurilor: Duveen, în Arta de a vinde artă de S.N. Behrman (Baroque Books & Arts), pentru a ajunge la Arta contemporană. Istorie şi geografie de Catherine Millet (Vellant), pentru o mai bună înţelegere a ceea ce se întîmplă azi în ceea ce (încă mai) numim artă. (Marius Chivu)
● Filmul Battle of Britain, tradus în românește Batălia pentru Anglia, a fost realizat în urmă cu aproape cincizeci de ani, în 1969. În buna tradiție a filmelor de război, avea o distribuție de zile mari, cu Laurence Olivier, Michael Caine, Christopher Plummer. L-am revăzut zilele trecute pe un post de telviziune. E uimitor cum au reușit atunci să realizeze scene întregi cu bătălii între escadrile de avioane, care apăreau ca niște stoluri de păsări pe cer. Probabil că filmul a costat enorm. Dar creează o senzație de autenticitate mai puternică decît o mulțime dintre producțiile de serie actuale, care folosesc pe scară largă efecte computerizate. Dacă-l prindeți pe undeva, merită urmărit, ca un bun spectacol aerian. (Andrei Manolescu)
● Creionul magic de Ioana Slăniceanu, ilustrații de Margareta Udrescu, București, Pandora Publishing, 2017. Un manual alternativ de desen în slove și imagini. „Creionul magic“ e mentorul celor mici. El le îndrumă gîndul de la primele încercercări pînă la prima expoziție personală. Iar pentru cei mari, un ghid în versuri într-un incitant dialog cu cei mici despre cum devine un desen tablou de expoziție. O carte de sărbătoare plină de senin, bucurie și culoare. (Ruxandra Mihăilă)