Dansul - perimetru al întîlnirilor

2 noiembrie 2008   La zi în cultură

Ajuns la a treia ediţie, singurul festival internaţional de dans contemporan din Bucureşti, Explore Dance Festival (14-19 octombrie 2008) a stat sub umbrela conceptului de sharing. Organizat de Asociaţia Artlink, evenimentul şi-a propus să reunească artişti cu personalităţi artistice cît mai diferite şi să lanseze interogaţii distincte faţă de cele propuse la ediţiile anterioare. Spectacolele au fost găzduite de Teatrul Naţional de Operetă "Ion Dacian", Teatrul "Nottara", Teatrul Metropolis şi Librăria Cărtureşti. Au avut loc workshop-uri şi întîlniri ale spectatorilor cu artiştii. În cadrul spectacolelor din festival, corpul a fost prezentat, prin dans, ca realitate primară (Meat Market, coregrafia Marcel Leeman, Elveţia) sau ca unică posibilitate de acces la un limbaj străin (Concerto, concept şi interpretare Ivo Dimchev, Bulgaria). Individualitatea şi limitele au generat trasee care au pus sub semnul întrebării problema relaţionării cu ceilalţi (8 days a week, coregrafia Eduard Gabia). Schemele corporale în relaţie cu cele spirituale au fost regîndite şi reevaluate, fie prin interogarea "arhitecturii" lor (Solum, coregrafia şi interpretarea Mustafa Kaplan şi Filiz Sizanli, Turcia), fie printr-o formă atipică de expunere (’50/’50, coregrafie şi interpretare Mette Ingvarsten, Danemarca). Nu a fost uitată nici condiţia artistului, filtrată prin prisma statutului femeii care creează în perimetrul artei coregrafice (Expensive Darlings, coregrafia Maja Delak, Slovenia), sau abordată incomod, aparent brutal, dar cu umor, în acelaşi timp, din perspectiva unor factori geopolitici care dau seama, în actul creaţiei, de rolul provenienţei individului, mai ales cînd el este originar dintr-o ţară ca Palestina (An attempt to understand my socio-political disposition through artistic research on personal identity in relationship to the Palestinian-Israeli conflict, concept şi interpretare Tarek Halaby). Claustrarea, spirituală sau concretă, fizică, revelînd condiţia fiecăruia dintre noi în raport cu spaţiul celuilalt sau cu noi înşine (Cvartet pentru o lavalieră, concept Vava Ştefănescu), ori uitarea ca factor de configurare a unei istorii personale (Follow that Summer, concept Mihaela Dancs şi Rui Catalao) au fost două domenii-cheie de discurs în creaţiile din cadrul festivalului.

Mai multe