Majoratul unui festival major

26 mai 2011   ARTE PERFORMATIVE

- Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu, ediţia a XVIII-a -

Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu (FITS), cel căruia oraşul gazdă îi datorează atît de mult din ceea ce a devenit, ajunge în acest an la ediţia a XVIII-a. Între 27 mai şi 5 iunie, adică în zece zile, în Sibiu vor avea loc cam atîtea evenimente cîte zile are un an. Cele peste trei sute cincizeci de spectacole, desfăşurate în săli sau în aer liber, reunesc participanţi din şaptezeci de ţări. Trupe din Japonia, Austria, Franţa, Italia, Polonia, Canada, China, Iran vin să ne înfăţişeze un univers al teatrului contemporan, concentrat în programul unui festival care se poate lăuda că se apropie, ca amploare, de celebrele festivaluri de la Avignon şi Edinburgh.

Ghid de supravieţuire într-un program uriaş


Pe nouăsprezece pagini se întinde programul acestui magnific festival, iar totul este organizat la cheie, cu mult timp înainte de primul gong. Pentru ca spectatorul să se poată descurca în toată această vîltoare de evenimente, există anumite repere fixe, categorii de evenimente desfăşurate pe întreaga durată a festivalului în anumite locuri şi la ore stabile, pe lîngă avalanşa de spectacole de teatru propriu-zis, care au loc fie în sala Teatrului Naţional „Radu Stanca“, fie la Casa de Cultură a Sindicatelor sau la Teatrul Gong.

Astfel, iubitorii cărţii vor şti că în fiecare zi de festival, la Centrul Cultural Habitus, de la orele 11 şi 11,30 au loc lansări de carte, iar de la orele 14 şi 15 – conferinţe speciale susţinute de personalităţi. Librăria Humanitas va găzdui de la ora 12 spectacolele-lectură, de acum organizate împreună cu ICR. Numeroase expoziţii vor însufleţi spaţiile festivalului. Dan Perjovschi, cu proiectul „Pe partea cealaltă“, va pune stăpînire pe zidul exterior al teatrului din Sibiu, fotografii Scott Eastman, Dragoş Spiţeru şi Mihaela Marin, colaboratori fideli ai festivalului, vor expune imaginile cele mai frumoase din ediţiile trecute la Centrul de Informare Turistică şi la Habitus. Bursa de spectacole se va desfăşura la Casa Sindicatelor între 2 şi 4 iunie, iar Sibiu Bookfest, tîrgul de carte organizat pentru a doua oară în cadrul festivalului, are loc între 2 şi 5 iunie, în Piaţa Mică.

Dacă dimineţile şi amiezile sînt dedicate lansărilor de carte, conferinţelor şi spectacolelor-lectură, serile sînt ale regelui teatru, acolo unde îi stă domniei sale cel mai frumos: pe scenă.

Evenimente de top


Cîteva spectacole eveniment vor face deliciul spectatorilor, majoritatea veniţi de departe, cum se întîmplă în fiecare an. Cap de afiş, chiar în prima zi de festival, Idiotul în regia lui Eimuntas Nekrosius, cu Meno Fortas Nekrosius Theatre Company din Lituania. Nekrosius a mai fost prezent în festivalul de la Sibiu în 2009, cu o superbă Livadă de vişini care a avut ca public personalităţi de prim rang din lumea teatrului. Acum, regizorul lituanian aduce în festival un spectacol foarte recent. „E important ca teatrul românesc să fie în pas cu tot ceea ce înseamnă teatrul internaţional acum. Iar acesta este penultimul spectacol creat de Nekrosius“ – spune Constantin Chiriac, directorul FITS şi al Teatrului Naţional „Radu Stanca“ din Sibiu. Spectacolul are o durată de cinci ore.Tot din prima zi se vor putea întîlni spectatorii cu unul dintre cei mai importanţi invitaţi ai festivalului din acest an: Ascanio Celestini, care deschide o nouă secţiune a festivalului, cea de Teatru-Film. „Încercăm să omagiem polivalenţa artiştilor care au creat excelenţă în zona spectacolului de teatru şi care au glisat în zona filmului. Nu vrem să ne ducem în ceea ce înseamnă scopul şi activitatea TIFF în această privinţă, pe noi ne interesează plurivalenţa unor mari personalităţi care s-au exprimat atît în zona dramatică, cît şi în cea de film“ – explică directorul Constantin Chiriac. Celestini vine la Sibiu cu o serie de trei spectacole în care el este regizor, scenarist şi interpet: Războiul unui nebun, Oaia neagră şi Fabrica.

Considerată una dintre cele mai importante regizoare din lume în această clipă, Emma Dante va fi prezentă în festival cu Balerinii timpului, o creaţie nouă, de la începutul acestui an, care se joacă şi la Teatrul Naţional din Bruxelles şi la Odeon în Paris. De la Teatrul Naţional din Bruxelles vine şi piesa Tristeţile căpcăunului, în regia lui Fabrice Murgia. Alte vîrfuri ale festivalului: Portretul lui Dorian Gray, cu trupa Burgtheater Wien, venită pentru prima oară la Sibiu, spectacolul de circ modern Anonimii celebri, cu Les Parfait Inconnus din Canada, „un spectacol foarte frumos, o nebunie pentru toate vîrstele, programat de două ori“, după cum mărturiseşte Constantin Chiriac.

De asemenea, dintre spectacolele realizate cu trupa Teatrului Naţional „Radu Stanca“ din Sibiu: D’ale carnavalului, cel mai recent spectacol marca Silviu Purcărete; Felii, cu Ofelia Popii premiată de UNITER pentru cea mai bună actriţă în rol principal – de fapt, Ofelia Popii fiind unica interpretă a unei partituri complexe, pe şapte voci, scrisă de Lia Bugnar; Opinia publică, în viziunea regizorului Theodor Cristian Popescu. Toate aceste spectacole se bucură de aportul scenografului Dragoş Buhagiar.

O seamă de minunăţii


A încerca să descrii toate minunăţiile care alcătuiesc programul festivalului de la Sibiu este o sarcină asemănătoare celei de a descrie vietăţile aflate pe un hectar din fundul oceanului. Căci mult prea multe, de facturi şi dimensiuni atît de diferite, sînt evenimentele ce dau viaţă festivalului. Astfel că le vom mai menţiona, încorsetaţi de spaţiu, pe doar alte cîteva: Ispita Cioran, o nouă biografie poetică marca Gavriil Pinte, jucată în tramvai pe ruta Sibiu-Răşinari; Leonce şi Lena, în regia lui Zoltan Balasz, cel mai important regizor maghiar în acest moment; spectacolul trupei Le Naif Théâtre, Visul unei nopţi de vară, regizat de Richard Demarcy, personalitate a teatrului francez; spectacolul de teatru-dans Pierduţi în ceaţă, cu compania Dazzle din Japonia; Vocile din Cimitirul vesel, prezentat doar o dată într-o ediţie precedentă, realizat cu muzica lui Shaun Davey, compozitor cu care se va lucra pentru spectacolul Călătoriile lui Gulliver pe care Silviu Purcărete îl pregăteşte pentru anul viitor; Metoda, spectacol al lui Theodor Cristian Popescu, de la Teatrul Nottara; Polanski, Polanski, un text de Saviana Stănescu pus în scenă de Nomad Theatrical Company, regia Tamilla Woodart; Miriam W., în regia lui Radu Afrim, cu trupa Teatrului „Toma Caragiu“ din Ploieşti; O noapte furtunoasă, regizat de Alexandru Dabija la Teatrul Naţional Iaşi; Recviem pentru Hiroshima, spectacol din Iran; Cuvîntul progres spus de mama sună teribil de fals, cel mai recent text al lui Matei Vişniec, pus în scenă în Franţa.

Tuturor acestora li se alătură spectacole de dans, de muzică, spectacole de noapte în localuri. Şi, foarte important pentru publicul larg, spectacolele de stradă, peste nouăzeci la număr, cu păpuşi, muzicieni, statui vii, balerini suspendaţi de macarale, în tot centrul istoric al Sibiului, în fiecare după-amiază şi seară.

De la nivelul 2007 în sus

Anul trecut, organizatorii FITS mărturiseau că ediţia 2010 li se pare a fi atins o limită superioară. Prin urmare, ediţia 2011 era o mare provocare. Bugetul festivalului e similar celui de anul trecut, 5,8 milioane de euro, din care bani publici doar un sfert, majoritatea sumelor venind din finanţări internaţionale, parteneriate, sponsorizări.

„E o ediţie grea, o ediţie care vine pe fundalul acestei crize prelungite, o ediţie care vrînd-nevrînd încearcă să respecte acea continuitate de după 2007, de a nu reduce, ci de a creşte mereu proiectul acestui festival“ – afirmă directorul FITS, Constantin Chiriac. „După 2010, cînd au fost nume atît de sonore, nu mi-am imaginat că va fi greu să facem un festival măcar la fel. Dar cred că ediţia din acest an va fi măcar la fel de importantă. Din fericire, Primăria şi Consiliul Local au acordat aceeaşi sumă festivalului. În plus, a apărut un nou finanţator, prin Ministerul Turismului şi al Dezvoltării Regionale, care susţine tot ceea ce înseamnă zona de outdoor. E important că ministerul a înţeles că festivalul este un brand al României şi probabil se va implica şi în alte proiecte ale teatrului“ – spune Constantin Chiriac.

Programul complet al festivalului, precum şi bilete online, pe www.sibfest.ro.

Veronica D. Niculescu
este jurnalistă.

Mai multe