O postare greţoasă, despre manualul unic

18 octombrie 2017   TÎLC SHOW

Nu am cont pe Facebook. Asta mă privează de un contact mai strîns cu prietenii și cunoscuții și de posibilitatea de a „întîlni“ oameni noi. Dar mă și ferește de tot soiul de grețoșenii. Nu întru totul însă. Soția mea îmi citește azi, cu voce tare, o postare recentă a ministrului Educației, dl Liviu Pop. O reproduc in extenso, cu scuze pentru cititorii Dilemei vechi.

„Lovitură! Mafia manualelor în ge­nunchi(e)!

Guvernul ia taurul de coarne și în­fiin­țea­ză o companie de stat care va e­dita toate ma­nualele și materialele di­dac­ti­ce ne­­ce­­sare școlii. Executivul a decis în­fiin­ța­rea So­cietății Editura Didactică și Pedagogică – companie pe acțiuni cu capital integral de stat – în subordinea Ministerului E­du­cației. Societatea Editura Didactică și Pe­da­gogică, prin contract, la comanda Mi­nis­terului Educației, va fi unicul editor na­țional de manuale școlare pentru toate formele de învățămînt, cu excepția celui universitar, atît în limba română cît și în alte limbi. Interesul elevilor este cel mai important în problema manualelor. Haosul și circul în dauna elevilor trebuie să înceteze. Se încheie astfel aventura zecilor de variante de manuale pentru aceeași materie de studiu și an școlar. Se elimină haosul licitațiilor și contestațiilor care an de an lăsa copiii fără manualele necesare în învățămîntul preșcolar, primar, gimnazial, liceal ori postliceal. Se termină cu mafia manualelor alternative și hățișul intereselor de tot felul care costa bugetul statului peste 100 de milioane de euro anual. O mare parte din populație susține măsura ca pentru fiecare materie să fie un singur manual. Cei care protestează sînt doar cei care nu vor mai primi bani de la stat: editurile private și cei care au publicat la aceste edituri. Se face ordine în sistemul de educație de stat prin editarea coordonată și prin asigurarea unui conținut unic, adecvat interesului de educare și dezvoltare al copilului, potrivit programei școlare. Toți copiii vor învăța după același manual și vor avea șanse egale la testările naționale. Este o teză falsă că în actualul sistem elevii aveau posibilitatea să aleagă. Ei învățau după manualele «alese» de alții. Editarea unitară, la editura statului, oferă garanțiile necesare că manualele copiilor vor fi gata la LA TIMP, odată cu începerea anului școlar. PSD își respectă astfel angajamentul de a aduce ordine, rigoare și eficiență într-un domeniul vital pentru țară – cel al educației!“

Un perfect amalgam de clișee inepte și de aberații. O iau pe rînd:

„Interesul elevilor este cel mai important în problema manualelor.“ Desigur, e în interesul elevilor să n-aibă alegere, să aibă acces la un singur manual, cel al dlui Liviu Pop – pentru toate materiile, dacă se poate, cum s-a realizat pentru clasa a V-a.

„Haosul și circul în dauna elevilor trebuie să înceteze.“ Perfect adevărat. Se referă, bănuiesc, la haosul pe care l-a stîrnit incapacitatea cronică a ministerului de resort de a organiza o licitație. Și, la fel de probabil, la circul cu care același minister a găsit de cuviință să-și acopere propria incompetență.

„Se încheie astfel aventura zecilor de variante de manuale pentru aceeași materie de studiu și an școlar.“ Această „aventură“ a fost unul dintre marile cîștiguri ale societății românești, împreună cu libertatea de opinie și de expresie, libertatea presei, dreptul de a călători nestingherit și alte „aventuri“ asemănătoare, după căderea comunismului.

„Se elimină haosul licitațiilor și con­tes­tațiilor.“ Licitațiile sînt o modalitate esențială de a preveni risipirea necontro­lată a banilor publici, prin atribuiri dis­cre­ționare de contracte. Contestația este un drept fundamental. Pentru dl ministru, atît grija față de banul public, cît și respectarea drepturilor sînt generatoare de „haos“.

„Se termină cu mafia manualelor alternative și hățișul intereselor de tot felul…“ Formula „mafia manualelor“ a fost lansată acum aproape două decenii, tot de către lideri PSD. În tot acest timp, nici guvernările PSD, nici celelalte nu au reușit să identifice măcar o singură editură „mafiotă“, vreo faptă de corupție din partea editorilor, vreun inspector, vreun director, vreun profesor care să fi fost mituit pentru a promova un anumit manual. Nu credeți, dle ministru, că un înalt demnitar de stat ar trebui să-și poată fonda afirmațiile pe o documentație cît de cît credibilă, pe care i o pot pune la dispoziție sutele de angajați pe care îi are în subordine?

„…care costa bugetul statului peste 100 de milioane de euro anual.“ Sînt încă de pe acum curios cum vor fi miștrocoșite cheltuielile pe care le va avea producția de manuale etatizată și centralizată. Probabil prin transferarea lor în altă rubrică bugetară – salarii, regie, mai știu eu ce. Pînă și în țări din lumea a treia s-a dovedit că descentralizarea competitivă a producției de manuale scade, nu crește costurile. Vă pot indica și bibliografia, dacă e nevoie.

„O mare parte din populație susține măsura ca pentru fiecare materie să fie un singur manual.“ Cît de mare, dle ministru? Și cum i-ați numărat? Sau rezultă din tabelele electorale?

Cei care protestează sînt doar cei care nu vor mai primi bani de la stat: editurile private și cei care au publicat la aceste edituri.“ Ar trebui măcar pentru o atare afirmație să vă simțiți jenat. Nu am aici spațiul necesar pentru a detalia cîți au protestat împotriva măsurii preconizate de dvs. și cam ce fel de oameni sînt aceștia. Mă mărginesc la cîteva exemple instituționale, din domeniul în care lucrez: cele mai importante facultăți filologice din țară (din București, Cluj, Iași, Timișoara, Brașov), Asociația Națională a Profesorilor de Română „Ioana Em. Petrescu“ etc. etc.

„Toți copiii vor învăța după același manual și vor avea șanse egale la testările naționale.“ Cu tot respectul, dle ministru, aceasta este o aberație. Cum să vă explic mai simplu? Iată: același manual va fi pentru unii elevi prea ușor, pentru alții prea greu. Orice specialist în științele educației vă poate arăta în detaliu de ce un manual unic nu e o soluție pentru a crește echitatea în sistem. Echitatea nu se obține prin uniformizare, ci, dimpotrivă, prin diversificarea formelor de sprijin care să atenueze discrepanțele injuste – nu este vina unui copil că s-a născut într-o familie săracă! De ce credeți că orele de pregătire suplimentară – faimoasele „meditații“ – au atîta succes în România? Pentru că reușesc să asigure mai bine, prin priceperea celor care le practică, ceea ce sistemul e incapabil să facă: o instruire diferențiată.

„Este o teză falsă că în actualul sistem elevii aveau posibilitatea să aleagă. Ei învățau după manualele «alese» de alții.“ Evident că e o teză falsă, numai că ea n-a existat niciodată, decît în imaginația propagandiștilor. E absurd să crezi că, de pildă, un copil de clasa pregătitoare, care încă nici nu știe să citească sau să socotească, e capabil să decidă ce manual i se potrivește. În alegerea manualelor s-a contat întotdeauna pe colaborarea dintre elevi, părinți, profesor și conducerea școlii. Colaborare adesea imperfectă, ceea ce văd că vă face să jubilați că, în fine, ați reușit să-i puneți capăt, dînd totodată o palmă morală tuturor celor implicați, pe care-i declarați aprioric fie hoți, fie incompetenți.

„PSD își respectă astfel angajamentul de a aduce ordine, rigoare și eficiență într-un domeniul vital pentru țară – cel al educației!“ Iată și un așteptat final beethovenian. „Ordine, rigoare și eficiență“! Cred că era mai înțelept să mutați producția manualelor la Ministerul Apărării sau, poate, la SRI.

P.S. Există și unele „scăpări“ destul de problematice în jubilația digitală a dlui ministru. De pildă, faptul că domnia-sa afirmă că EDP „va fi unicul editor național de manuale școlare pentru toate formele de învățămînt, cu excepția celui universitar, atît în limba română cît și în alte limbi“. Am și eu o curiozitate: proiectul înaintat spre consultare publică a obținut și avizul Consiliului Concurenței? Și mai am o curiozitate: cum se face, dle ministru, că Ordonanța de Urgență care v-a produs așa un deliciu a fost adoptată, în vreme ce Proiectul Legii manualului școlar se află încă în consultare publică, chiar pe site-ul ministerului pe care îl conduceți? Să fie postarea dvs. iarăși o „eroare de comunicare“, cum de atîtea ori ne-a explicat guvernarea actuală?

Mai multe