Louis Blériot în aer. Pe brațele românilor

27 septembrie 2023   TÎLC SHOW

„Primul meeting de aviațiune în România” – așa suna titlul din Revista Automobilă, numărul 47, din 15 noiembrie 1909. Publicația era organul oficial al Automobil-Clubului Român și în ediția menționată reda pe larg povestea primei menifestări aeriene cu un aparat mai greu decît aerul din România. Personajul principal: aviatorul francez Louis Blériot.

La începutul lunii octombrie, principele George Valentin Bibescu, președintele Automobil- Clubului Român, și Ion Cămărășescu, directorul revistei amintite, fuseseră la Viena pentru a se întîlni cu domnul Blériot. Au semnat cu acesta un contract pentru demonstrația aeriană ce urma să aibă loc la Hipodromul Băneasa din București, în perioada 10-18 octombrie.

Componentele aparatului de zbor (numit Blériot XI) au ajuns în București cu... trenul. La Gara de Nord. Monoplanul aviatorului francez a fost montat și expus pentru public în pavilionul garajului Praeger, iar vizitatorii bucureșteni (și nu numai, căci au venit mii de oameni din toată țară) au fost captivați.

De altfel, toată Capitala fierbea într-un clocot de entuziasm în așteptarea zborului lui Blériot, planificat pentru 14 octombrie, zi în care Șoseaua Kiseleff a devenit impracticabilă din cauza mulțimii.

Doar că istoria, mai ales la începuturi de capitole, poate să mai aibă unele probleme la... decolare: pe la ora 14 s-a anunțat că demonstrația s-a amînat. De ce? Bum! Cînd s-a încercat pornirea motorului, învelișul metalic al acestuia a explodat. De reparat era aproape imposibil pe moment, așa că fezabilă rămînea varianta aducerii unui nou motor. Ceea ce s-a și întîmplat. Cu trenul din Franța.

Acum se putea zbura, așa că Louis Blériot a făcut trei zboruri demonstrative pe 18 octombrie sub privirile fascinate ale publicului care vedea pentru prima dată un asemenea spectacol.

După aceea, spectatorii au năvălit în arena din curtea Hipodromului Băneasa și l-au repus în aer pe aviatorul francez. Purtîndu-l pe brațe.

Istoria, firește, a continuat. Cu zboruri line și cu motoare explodate deopotrivă.

Mihaela Simina este licențiată în istorie (specializarea Relații Internaționale), scriitoare, coprezentatoare și coautoare (comentariu și scenariu) a serialului documentar România construită.

Mai multe