Fenomenul Parndorf
Descoperită nu de mult, bucuria cumpărăturilor la români se tot aprofundează. După mărfurile turceşti, buticurile autohtone şi hipermarketurile de import, ei au descoperit mai rafinatele aşa numite outlet-uri. Adică centre comerciale unde se vînd mărfuri, haine în special, din colecţiile anterioare. Preţurile sînt bineînţeles mai mici decît acelea pentru ultimele creaţii ale modei, dar produsele sînt de firmă " cum se spune " unele cu nume cît se poate de celebre. De fapt outlet-ul de referinţă pentru români, cu produse ale marilor designeri, a devenit cel de la Parndorf din Austria, în apropiere de graniţa cu Ungaria, lîngă autostrada dintre Budapesta şi Viena. Aşa se face că în parcarea de vreo trei mii de locuri una din patru maşini are număr românesc. Dar dacă austriecii şi ungurii vin cîte unul sau doi într-un automobil, românii sînt cîte trei, patru sau cinci, aflaţi în drum spre staţiunile montane din Austria, Italia sau Elveţia, ori veniţi din vestul României (de la doar cîteva ore de condus), pur şi simplu, la shopping. Slovacii sînt şi ei nişte obişnuiţi (blonzi) ai locului " Bratislava e la nici 40 de kilometri depărtare. Şi pe români îi recunoşti după un nu ştiu ce caracteristic. Poate şi pentru că par de-a dreptul hipnotizaţi de patima cumpărăturilor. Nu au ochi decît pentru haine, haine şi iar haine. Vitrinele luminate le sticlesc în ochi precum emisiunile de divertisment, în marea revanşă contra lipsurilor şi a mizeriei anilor ’80. Zeci de mii de metri pătraţi de magazine pline şi strălucitoare, cu 600 de branduri celebre sub numele a 150 de creatori de modă şi designeri faimoşi. Reducerile sînt uneori considerabile şi poţi găsi o cămaşă Pierre Cardin sau o pereche de adidaşi Stan Smith sub 20 de euro, ori un set de pahare Rosenthal cu 25 de euro. În pavilionul mare, copiii se dedulcesc la jeleurile în formă de broască sau şarpe, bărbaţii cască gura alături, pe la vinurile de colecţie, iar femeile sortează bluzele şi fularele de prin coşurile cu reduceri. Grupurile venite împreună se despart pe sexe şi pe vîrste, adică în funcţie de interesul pentru un tip sau altul de magazin. În febrila alergare dintr-o prăvălie în alta, se mai intersectează sau se zăresc de la distanţă şi îşi vînd diverse ponturi: "Vezi că la Tommy Hilfiger e o geacă roşie mişto, la reduceri!" sau "Mergi înainte la Calvin Klein, că găseşti desuuri dintr-alea de care vrei, da’ cam scumpe". Nu lipsesc nici certurile dintre soţi: "M-ai înnebunit de cap cu pantofii ăştia ai tăi şi nu mai apuc să-mi iau şi eu blugi. Mai bine stăteam acasă". Unii îşi exprimă cu glas tare satisfacţia eliberării de racilele comerţului românesc: "Bă, uite ce ieftin e ăsta, n-au adaosurile comerciale de prost gust de la noi". Mica localitate Parndorf a înflorit odată cu acest centru comercial deschis acum zece ani. În urmă cu cîtăva vreme, cînd românii abia îl descopereau, printre vînzătorii austrieci intuiai unele reţineri la auzul limbii noastre. Acum, ei par să fi înţeles că o mare parte a afacerii lor se bazează chiar pe invazia neobosiţilor cumpărători români (pe care nici criza nu pare să-i sperie). În schimb, numărul tot mai mare al acestora începe să stîrnească un sentiment de respingere tocmai printre conaţionali. Adică, unii români au început să evite locul pentru că nu suportă ca şi în străinătate să se întîlnească tot cu de-ai lor. Cineva îmi povestea cum a dat nas în nas acolo cu un fost profesor, cu mîinile ocupate de sacoşe cu cumpărături şi care părea de-a dreptul jenat că a fost văzut în acel loc. Mi-am adus aminte de oamenii politici din delegaţia care-l însoţea pe Ion Iliescu la Paris, în anii ’90, surprinşi de presă încărcaţi cu sacoşe de la Tati (un magazin cu lucruri acceptabile, dar frecventat de imigranţii din cartierele sărace). Moda cu outlet-ul de la Parndorf e o etapă mai rafinată, dar se răspîndesc deja idei cum că nu mai e trendy să mergi într-un centru comercial aşa plin de români sau că din moment ce atîţia dintre ai noştri dau buzna acolo, sigur nu poate fi ceva de soi. Chiar şi după dezamăgirea pe care a provocat-o deschiderea din toamnă a unui centru outlet la marginea Bucureştiului, interesul pentru cel din Parndorf pare să fi intrat în declin, cel puţin pentru unii dintre conaţionalii noştri mai pretenţioşi. Notă: Imediat după ce am scris în numărul trecut despre necazurile celor care vor să schieze la Sinaia, am văzut în presă descîlcite şi unele dintre cauzele aflate în spatele acestor necazuri. Potrivit jurnaliştilor de la Evenimentul zilei, e vorba de nişte afaceri ciudate între familia senatorului liberal Ruşanu şi autorităţile locale. Afaceri în urma cărora comunitatea schiorilor sau a sinăienilor nu pare a avea de aşteptat nimic bun. Cei implicaţi par a se pricepe mult mai bine la ciugulirea unor bani, decît la amenajarea a ceea ce se cheamă "un domeniu schiabil".