Doamna și trotineta
Cum ar fi arătat o lady, în urmă cu vreo sută de ani, deplasându-se pe străzile londoneze pe un soi de trotinetă electrică? Cu tot cu faldurile fustei lungi care îi acopereau gleznele, pantofii cu toc și pălăria așezată cochet pe cap. Aproape real, așa ar fi arătat.
Aproape pentru că, e drept, vehiculul de transport nu era electric, ci funcționa cu benzină; l-am putea descrie, poate, ca o combinație între trotinetă și scuter.
Alimentăm de la contextul istoric. În timpul Primului Război Mondial, ca în timpul oricărui conflict militar, de altfel, problema resurselor a început să îi preocupe pe Aliați. Benzina trebuia economisită. Printre măsurile luate în acest sens s-a aflat și introducerea unui nou mijloc de transport: Autoped-ul. Numele provine de la compania care l-a produs în perioada 1915-1921, Autoped Company of Long Island City, New York (chiar dacă Statele Unite ale Americii nu erau încă implicate în război).
Modelul imita structura unei banale trotinete pentru copii: o platformă pe care erau montate două roți și o bară de direcție perpendiculară. Mai departe, lua din caracteristicile unui scuter, avînd un mic motor instalat deasupra roții din față, care putea atinge pînă la 32 de kilometri pe oră. Consumul de benzină era considerabil mai mic decît cel al unui automobil.
Folosit inițial ca mijloc de transport pentru diferite servicii publice, cum ar fi livrările poștale, Autoped-ul a ajuns în scurt timp și la unii cetățeni, iar în Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord folosirea lui a căpătat, cumva, și un subtil iz politic.
Se pare că primul Autoped a ajuns pe teritoriul englez în 1916 și a fost comandat de politicianul liberal Sir Henry Norman pentru a-l face cadou soției sale, Lady Florence Norman. Aceasta, fiica unei cunoscute sufragete, Laura McLaren, era la rîndu-i implicată în mișcarea pentru obținerea drepturilor politice pentru femei. Și-a luat Autoped-ul primit cadou de la soț și a plecat la serviciu la bordul acestuia. Străzile din Londra au fost astfel parte a unei premiere, iar normele societății britanice din epocă – martore ale unei mici revoluții, care avea să capete amploare pe parcursul secolului în desfășurare.
Cum arată o lady în zilele noastre (mai spre primăvară, e drept) deplasîndu-se pe străzile bucureștene pe o trotinetă electrică? Bine.