Dada(isme) – Gala Tînărului Actor HOP la majorat

16 septembrie 2015   TÎLC SHOW

● N-a fost cea mai bună ediţie a Galei HOP, dar a fost, cu siguranţă, cea mai interesantă. Directorul galei, regizorul Radu Afrim, a propus pentru exerciţiul liber două teme, la alegere: „Dada (...Ce-i cu dadaismele astea?)“ sau „Vacanţa la mare“. La proba obligatorie, desfăşurată sub sloganul „Aici nu se cîntă“, concurenţii au avut de interpretat un text de muzică pop/rock/disco etc. fără să-l cînte. Tema legată de dada a pus cele mai mari probleme concurenţilor. Nu e vorba doar de a celebra 100 de ani de la apariţia fenomenului dada. Ci de o intenţie clară, programată, a directorului galei, care a vrut să-i pună pe candidaţi să-şi demonstreze abilităţile în „condiţii vitrege“. S-au iscat discuţii lungi şi aprinse între critici, actori, regizori: să fi fost o alegere bună? Oare chiar putem măsura performanţa unui actor tînăr după felul în care interpretează un text dadaist? 

Dacă textul e foarte bun, actorul iese cîştigător, chit că nu dă o interpretare pe măsură. Publicul, poate chiar şi juriul, se lasă furat de text – a explicat Afrim. Dar HOP e un festival dedicat actoriei, nu dramaturgiei. „Am vrut să văd actorie în stare pură“, spune Radu Afrim. Adevărul e că textele & tema sînt restrictive. E ca şi cum la o competiţie de gimnastică, la proba de la sol, gimnastele ar fi puse să evolueze pe un covor de doi metri pătraţi, iar arbitrii ar fi nevoiţi să noteze fluiditatea exerciţiului, graţia fandării, amplitudinea saltului etc. La această probă a Galei HOP s-a măsurat eşecul mai degrabă decît performanţa. Dar, vorba lui Ion Caramitru, „actorii buni învaţă mai mult dintr-o cădere decît dintr-un succes“. Una peste alta, proba a fost utilă în primul rînd pentru actorii înşişi: cu această ocazie, au putut să-şi descopere limitele. 

● Facultăţile de teatru din ţară produc, anual, 300 de actori. Numărul absolvenţilor depăşeşte cu mult capacităţile de absorbţie ale pieţei muncii: în teatrele de stat, posturile sînt blocate, directorii sînt legaţi de mîini şi de picioare. La o întîlnire profesională iniţiată de Ion Caramitru în dubla calitate de preşedinte UNITER şi director al Teatrului Naţional din Bucureşti au participat vreo zece manageri de instituţii teatrale. Toţi ar avea nevoie de actori tineri, toţi ar vrea să angajeze un absolvent, dar pîrghiile administrative la care pot recurge sînt limitate. Adesea nu dispun nici măcar de bani pentru o angajare temporară sau pentru un contract pentru drepturi de autor. Sigur, există speranţe: UNITER a prezentat o listă cu participanţi/premianţi ai Galei HOP din ultimii ani care au reuşit să-şi găsească de lucru în teatre de stat. Iar directorul Comediei, George Mihăiţă, a afirmat fără să ezite că a venit la gală la „vînătoare de capete“. Cum ar veni, se angajează să angajeze. Statisticile însă ne taie elanul optimist: sînt prea mulţi actori şi prea puţine posturi.

Ce le rămîne de făcut absolvenţilor este să alerge din teatru în teatru pentru un job, să-şi facă mici companii private şi să lucreze la marginea sistemului, acceptînd avantajele, dar şi dezavantajele independenţei, să mai ciupească o colaborare, adesea în schimbul unor onorarii derizorii, şi să vîneze joburi mai bine plătite, dar rare: figuraţie într-o reclamă, voci pentru dublajul filmelor, happening-uri la evenimente comerciale etc. 

O soluţie ar fi adoptarea unei legi a intermitenţei în artele spectacolului, după modelul francez: o asemenea lege ar permite actorului să lucreze temporar în meseria sa, dar să se bucure de avantajele unui angajat permanent. Dar cum poate fi articulată o asemenea lege pe sistemul asigurărilor de la noi? Cum poate fi preluată în Codul Muncii din România?

Palmaresul Galei HOP 2015 

● Premiul „Ştefan Iordache“ (Marele Premiu al Galei Tînărului Actor) – Dana Marineci. 

● Premiul pentru Cea mai bună actriţă, secţiunea „Individual“ – Maria Teodora Filip. 

● Premiul pentru Cel mai bun actor, secţiunea „Individual“ – Nicolas Caţianis. 

● Premiul „Cornel Todea“ (Premiul pentru Cea mai bună trupă de actori) – Nu s-a acordat. 

● Premiul „Sică Alexandrescu“ (Premiul special al juriului) – Cătălina Bălălău. 

● Premiul Publicului: Cea mai bună actriţă: Corina Borş. Cel mai bun actor: Adrian Loghin. Cea mai bună trupă: Amelia Toaxen, Raul Hotcaş, Corina Vişinescu, Radu Tudosie. 

● Premiul pentru prestanţă şi rostire scenică: Cosmin Dominte. 

● Premiul Vox Maris: Dana Marineci.  

Foto: M. Ştefănescu

Mai multe