Cu mașina în istorie
Dimineață devreme. Foarte devreme. Calendarul arată luna august, anul 1888. O doamnă din localitatea Mannheim se urcă în mașină cu cei doi fii ai săi, unul de 15 ani, altul de 13 ani. Pornesc în călătorie spre localitatea Pforz-heim. Călătorie cu mașina în 1888? Da, cel mai probabil prima din istorie.
După destule încercări mai mult sau mai puțin reușite de a crea primul automobil din lume, luna ianuarie a anului 1886 îl găsea pe Carl Benz comple-tînd cererea de patent pentru vehiculul cu trei roți, cu motor pe benzină, pe care îl construise.
Invenția nu a atras foarte mult interesul publicului, probabil încă sceptic în ceea ce privea noutatea, iar la o testare (să lămurim, testare însemna parcurgerea unei distanțe de cîteva zeci de metri, nimic mai mult) făcută chiar în curtea atelierului Benz, mașina a intrat direct într-un zid de cărămidă. Noroc că lîngă Carl Benz era soția sa, Bertha Benz. Nu numai la testarea semieșuată, ci în general.
După ce domnul Benz a mai construit încă două modele ale autovehiculului, îmbunătățite, succesul tot se lăsa așteptat. Pare că uneori nu e indicat să îl aștepți, ci trebuie să pleci după el. Cu mașina.
Exact asta a făcut Bertha Benz într-o dimineață de august, s-a urcat în ultimul model Benz și a plecat din Mannheim spre locuința mamei sale, în Pforz-heim, fără știrea soțului ei, căruia i-a lăsat o scrisoare în care îi explica totul. Invenția trebuia arătată lumii, ca o condiție minimă pentru un presupus succes.
Drumul de aproape 100 de kilometri, parcurs în mai bine de zece ore, reprezintă prima călătorie cu mașina consemnată. Evident, una cu peripeții. Nu de puține ori, atunci cînd ajungea în zone de deal, autovehiculul trebuia împins – bine că Bertha avea cele două ajutoare de nădejde, fiii săi; la intervale destul de scurte de timp, mașina rămînea fără combustibil – bine că existau farmacii pe drum, de unde șoferița cumpăra un tip de solvent (benzină ușoară), numită ligroină; din cînd în cînd se înfunda țeava de benzină – bine că Bertha avea un ac de pălărie (și mult simț ingineresc) pe care se putea baza pentru a o desfunda; o dată a fost nevoie de o reparație urgentă la un cablu de ardere – bine că Frau Benz nu își uitase acasă jartiera, pe care a folosit-o pentru a izola cablul defect.
Pe înserat, cei trei au sosit la destinație, iar Bertha Benz i-a trimis o telegramă soțului său pentru a-l anunța că au ajuns cu bine. După cîteva zile petrecute la Pforzheim, s-a întors acasă, alături de cei doi fii. Cu maximum 15 kilometri la oră.