160 de ani de metrou londonez
Sau, altfel spus, cea mai veche cale ferată subterană din lume: metroul din Londra.
Călătoria a început în 1843, cînd a fost construit Tunelul Tamisa. Construcția acestui tunel sub apă era menită să folosească la transportul de mărfuri, ușurîndu-l pe cel terestru supraaglomerat. Din lipsă de finanțare, constructorii nu au putut definitiva proiectul astfel încît acesta să devină operațional. Tunelul Tamisa a rămas în faza de punct de atracție și vizită pentru pietoni. O fază foarte bună, de altfel, avînd în vedere că în prima zi cînd a fost deschis publicului a fost vizitat de vreo cincizeci de mii de persoane. După trei luni, aproximativ un milion de oameni (cam jumătate din populația Londrei la acea vreme) trecuseră prin tunel, ceea ce l-a transformat în cel mai de succes punct de atracție din lume. Așadar, istoria, chiar dacă deraiase puțin de la plan, promitea (un drum bun).
Drept dovadă, peste douăzeci de ani, în 1863, în același loc, a fost inaugurată prima linie de cale ferată subterană pentru pasageri din lume (Metropolitan Railway). În 1869, prima locomotivă cu aburi se deplasa prin tunel. Peste două decenii a fost deschisă prima linie electrică de transport subteran, iar din 1908 metroul londonez, numit și the Tube, și-a primit logo-ul pe care îl are și astăzi (cercul cu margine roșie) pe care scrie „Underground”.
De-a lungul timpului, dezvoltarea metroului din Londra a mers mînă în mînă cu evoluția tehnologică. Celebra sa hartă, însă, a rămas pe același model de acum 90 de ani. Aceasta a fost creată în 1933 de inginerul Harry Beck, avînd la bază nu o configurație geografică, ci pe cea a unui... circuit electric. Deși respinsă inițial de superiorii ierarhici ai inginerului, harta a avut mare succes la public și în cele din urmă a fost adoptată oficial.
Ne oprim la Linia Victoria. În 1969. Nu întîmplător, desigur. Atunci a avut loc inaugurarea acestui tronson, prilej ca însăși Regina Elisabeta a II-a să conducă unul dintre noile trenuri, din stația Green Park pînă la Oxford Circus. Era a doua oară în viață cînd suverana se afla în metrou. Prima oară se întîmplase cînd avea vîrsta de treisprezece ani și guvernanta le dusese pe ea și pe sora ei la metrou... în vizită. Altfel de vizită, totuși, decît cele făcute de turiști în secolul al XIX-lea în Tunelul Tamisa.
Pentru că istoria nu e niciodată (fix) aceeași, chiar dacă se repetă.
Mihaela Simina este licențiată în istorie (specializarea Relații Internaționale), scriitor, coprezentator și coautor (comentariu și scenariu) al serialului documentar România construită.