Young vs Rogan
Spotify, aplicația pe care sute milioane de oameni din lumea întreagă ascultă muzică și podcast-uri, face eforturi de cîteva săptămîni să limiteze efectele unui scandal care riscă să îi afecteze serios reputația și, dacă se prelungește, rezultatele financiare. Concret, în podcast-ul lui Joe Rogan, probabil cel mai popular de pe platformă, au fost invitate mai multe persoane care au promovat teorii „alternative” legate de pandemie. Între lucrurile (false) care s-au spus acolo se regăsește afirmația că vaccinurile reprezintă un soi de terapie genetică ce ar duce la modificarea ADN-ului. S-a mai spus și că vaccinurile reprezintă un risc mai mare decît boala propriu-zisă dacă ele sînt aplicate tinerilor sau că efectele secundare ale vaccinului comportă riscuri mai mari dacă persoana a trecut deja prin boală.
Repetarea acestor opinii pe o platformă cu o capacitate atît de mare de diseminare a provocat, în mod firesc, reacții din partea comunității științifice. Însă ele au trecut mai degrabă neobservate pînă cînd cîntărețul canadian Neil Young a anunțat că Spotify trebuie să aleagă între catalogul său și Joe Rogan. Prompt, Spotify a început să elimine din aplicație muzica lui Young. Aici poate merită amintit că, potrivit relatărilor de presă de acum doi ani, Spotify și-a asigurat exclusivitatea pentru podcast-ul lui Rogan într-o afacere al cărei cost a fost de aproximativ 100 de milioane de dolari. Gigantul streaming-ului nu a recunoscut niciodată suma, însă nici nu a contestat cifrele vehiculate.
De două ori membru al Rock and Roll Hall of Fame, de mai multe ori premiat la galele Grammy și Juno (Grammy-ul canadian) și considerat de Rolling Stone drept una dintre cele mai mari personalități muzicale din istorie, Neil Young nu este un adversar care să poată fi ignorat. Și asta s-a văzut cel mai bine atunci cînd exemplul său a fost urmat de colega sa de generație Joni Mitchell. Mitchell a anunțat la rîndu-i că se retrage de pe Spotify, invocînd motive asemănătoare cu ale lui Young: „Oameni iresponsabili răspîndesc minciuni care ajung să ducă la pierderea de vieți. Sînt solidară cu Neil Young și comunitatea științifică“.
S-a ajuns astfel la un fel un soi de bătălie a voințelor în care Spotify a încercat să nu clipească. A făcut-o totuși, probabil și ajutat de evoluția prețului acțiunilor pe bursă. În zilele care au urmat anunțului lui Young, capitalizarea Spotify s-a redus cu aproximativ două miliarde de dolari. O sumă deloc neglijabilă pentru investitori. Așa că Daniel Ek, co-fondatorul și managerul companiei, a publicat o postare de blog în care detaliază mai multe schimbări ale regulilor Spotify menite să prevină răspîndirea de informații false. Ek susține că Spotify difuzează o mulțime de opinii cu care, personal, nu este de acord și recunoaște că platforma nu a fost foarte transparentă în relația cu producătorii de conținut, nefiind clar cît de departe pot merge aceștia cu opinii care sînt în afara normelor acceptate. Așa că Spotify va atașa podcast-urilor care conțin afirmații contestabile o etichetă de avertisment. În plus, într-o comunicare separată, compania a precizat că, pînă la momentul scandalului, eliminase din oferta sa aproape 20.000 de episoade de podcast pe care le-a considerat incompatibile cu regulile de publicare. Două lucruri nu au fost menționate în intervenția lui Daniel Ek: numele lui Neil Young și o eventuală intenție de eliminare sau corectare a episoadelor contestate din podcast-ul lui Joe Rogan.
Disputa a provocat, evident, o mică furtună pe social media, unde au putut fi văzute hashtag-uri ca #deletespotify sau #cancelspotify. Însă oricît de important ar fi Neil Young pentru istoria muzicii, Spotify se uită mai degrabă în prezent și viitor. Și, pentru moment, pare să fi decis că podcast-urile sînt mai importante decît cataloagele muzicale. Indiscutabil, Joe Rogan are în acest moment o umbră mult mai mare decît canadiano-americanul. Și asta se măsoară în numărul de ascultări care, la rîndul său, se transformă în banii proveniți din abonamente. Pe de altă parte, însă, dacă exemplele lui Young și Mitchell ar fi urmate de artiști ca Taylor Swift sau Kendrick Lamar, de exemplu, e foarte probabil că Spotify nu ar renunța așa ușor. Swift, de exemplu, are 47 de milioane de ascultători în fiecare lună numai pe această platformă. Cifre de felul acesta o pun cam în aceeași barcă cu Joe Rogan, cu diferența că ea nu are nici o înțelegere exclusivă cu platforma suedeză de streaming.
Scandalul este important pentru că semnalează foarte clar unde este concentrată atenția publicului și, deci, unde se formează opiniile majoritare. Exemple au mai fost – interdicția aplicată lui Donald Trump de a publica pe platformele importante sau disputa dintre Dave Chapelle și un grup mic, dar gălăgios de activiști pentru drepturile minorităților sexuale ofensați peste măsură de glumele dintr-un spectacol de stand-up comedy difuzat de Netflix. În acest din urmă caz, Netflix a stat lîngă Chapelle, preferînd să nu ia nici o măsură. Disputa s-a stins fără alte consecințe.
La fel ca Facebook sau Twitter în anii trecuți, Spotify și alte platforme majore de distribuție de conținut sînt obligate să admită că au o responsabilitate și în zona libertății de expresie care le obligă să găsească granița aceea complicată dintre opinii marginale, dar legitime și opinii potențial periculoase. Tradiția ne arată că marile companii de tehnologie se feresc pe cît pot să își asume astfel de responsabilități, preferînd să se vadă pe ele însele ca pe un soi de facilitatori lipsiți de obligații. Însă cu fiecare scandal de felul celui descris mai sus, tradiția mai primește o lovitură. Și asta nu e un lucru rău.
Teodor Tiță este gazda podcast-ului În Centru pe care îl puteți asculta pe oricare dintre platformele de distribuție (Apple, Spotify, Google etc.): https://open.spotify.com/show/5jSN6amOtenIsHn23aoOLQ.