„Poleiala” de pe Selly

15 martie 2023   PE CE LUME TRĂIM

Am aflat recent de Selly. Absolut normal, evident, pentru că era foarte puțin probabil ca preocupările să mi se intersecteze cu cele ale unui vlogger cu o vîrstă de sub 18 ani. L-am descoperit pe Selly în urmă cu doi ani. Atunci, tînărul vlogger a trecut brusc granița social media către media clasică. Aș spune că a fost o traversare lină: televiziunea, despre care de ani de zile spunem că se află într-o criză existențială, încearcă să se reîmprospăteze aducînd pe ecran „starurile” din media socială.

Invers, chiar dacă susțin cu tărie că nu dau doi bani pe televiziuni și, în general, pe media clasică, multe dintre vedetele Internetului nu au refuzat prezența în emisiuni de televiziune. Cu această ocazie, telespectatorii au putut descoperi influencer-i cu milioane de vizualizări, dar cu un bagaj intelectual și de preocupări submediocre.

Nu a fost cazul cu Selly. Tînărul vlogger a apărut la TV, în anul 2020, vorbind despre starea sistemului educațional. Ceea ce auzeam era destul de interesant: un tînăr educat, cu un vocabular îngrijit și cu cîteva idei pertinente despre școala românească. A atras atenția. Și era normal să se întîmple astfel, pentru că telespectatorii fideli ai programelor de televiziune (printre care, recunosc, mă număr), sastisiți de profesorii, experții și foștii miniștri care evaluau steril și de ani de zile starea educației în România, au descoperit un tînăr cu idei, simpatic, relativ coerent, care părea că știe din interior situația și putea chiar să schițeze unele soluții de îmbunătățire a sistemului.

În acea perioadă, în anul 2020, l-am auzit pe tînărul Selly vorbind și despre nevoia de a dezvolta educația economică și financiară în învățămîntul gimnazial și liceal, ceea ce m-a surprins și bucurat, pentru că este evident că o astfel de dorință exprimată de un tînăr de succes este un argument în plus în fața autorităților.

Nu știu dacă televiziunile care l-au găzduit pe Selly au avut cîștiguri de audiență, dar, cu siguranță, „transplantul” în media clasică nu i-a adus prejudicii vlogger-ului, ba, dimpotrivă, i-a crescut notorietatea într-o zonă a publicului care în mod curent nu este interesată de prestațiile de pe Internet ale influencer-ilor.

În ultimii doi ani, am ciulit urechile la știrile despre Selly, încercînd să-i urmăresc traiectoria. O evoluție care, trebuie să o spun, a fost dezamăgitoare. Primul semnal ciudat l-am avut atunci cînd am aflat că vlogger-ul de 19 ani și-a cumpărat o mașină de 70.000 de euro. Este o contradicție clară între a cere introducerea lecțiilor de educație economică în licee și achiziția unui automobil de o valoare atît de mare. Pur și simplu, nu se leagă.

Recent, însă, am văzut că la o emisiune de televiziune (programul realizat de Denise Rifai), Selly a declarat că are cheltuieli lunare cuprinse între 10.000 și 20.000 de euro. Las la o parte diferența enormă între sume, dar am crezut că este vorba despre cheltuieli care se referă la firmele pe care le administrează. Dar nu este așa. Selly a precizat că sînt doar cheltuieli personale.

Desigur, sînt banii lui, cîștigați corect, și poate să îi cheltuiască pe orice dorește. Numai că o fărîmă de educație economică l-ar îndemna pe un tînăr de 22 de ani să încerce să economisească mai mult. Măcar pentru faptul că gusturile publicului se pot schimba. Prin contrast, de exemplu, citeam recent despre un tînăr francez „frugal” (adică foarte dedicat economiilor), care de ani de zile investea pînă la 80% din ceea ce cîștiga.

În plus, ceva nu se leagă în declarațiile vlogger-ului. Acesta i-a spus lui Denise Rifai că duce o viață „plictisitoare”, după tiparul: acasă, la birou, restaurant, din nou acasă și, în plus, cîteva vacanțe pe an. Într-un asemenea ritm este greu să cheltuiești 20.000 de euro pe lună.

Anul acesta, l-am văzut pe Selly într-o reclamă care rulează pe toate canalele TV și online, a fost co-producător al unui film cu succes comercial, dar de o calitate artistică jalnică. „Poleiala” de pe Selly s-a dus și se vede realitatea. Tînărul vlogger poate fi un antreprenor pragmatic, care se adresează iubitorilor de manele, dar nu va fi niciodată un intelectual care să schimbe ceva în România.

Aș vrea să fiu corect înțeles. În cele din urmă, nu i se pot face reproșuri lui Selly și sînt total de acord că orice cetățean, atît timp cît își plătește taxele și impozitele, își poate cheltui banii pe orice dorește.

În ultimă instanță, Selly nu datorează nimănui nimic. Problema cu tînărul vlogger este una care s-a întîmplat de multe ori în România, în domenii foarte diverse: în politică, în organizații neguvernamentale, în sport sau în afaceri. Sînt oameni care, la un moment dat, pare că vor avea forța să schimbe lucrurile în bine în societate, în economie sau în politică. Însă, în marea majoritate a cazurilor, oamenii promițători sfîrșesc prin a dezamăgi. Din motive diferite, mulți dintre oamenii în care ne-am pus speranțe nu s-au ridicat la înălțimea așteptărilor. Selly este doar unul dintr-o listă lungă pe care o puteți întocmi chiar dumneavoastră, stimați cititori – cu siguranță, nu cel mai relevant. Dar este un exemplu care parcă încununează superficialitatea în care trăiește societatea românească.

Constantin Rudnițchi este analist economic. 

Mai multe