Panterele străzii
Un pieton din Atena, Tassos Pouliasis, 29 de ani, se pregătea să coboare pe carosabil, deoarece spaţiul de pe trotuar era ocupat de un vehicul parcat de-a curmezişul. În ultimul moment s-a decis să sară peste obstacol, s-a sprijinit de capotă şi a sărit peste parbriz: s-a declanşat alarma, capota s-a îndoit. Proprietarul vehiculului s-a înfuriat şi l-a dat pe pieton în judecată cu acuzaţia de vandalism. Pietonul a fost arestat şi riscă o pedeapsă de cîţiva ani de închisoare. "În multe alte ţări, Pouliasis, desenator de profesie, ar fi găsit probabil de partea lui simpatia autorităţilor, iar proprietarul automobilului ar fi fost amendat pentru parcare ilegală. Dar în Grecia, preocuparea pentru drepturile pietonilor este în mod general ignorată" - scrie Anthee Carassava în International Herald Tribune, 9 noiembrie 2007. Pietonii luptă să răzbească printre resturile lăsate de şantierele de construcţii, pavaj dislocat şi grămezi de gunoaie. Dar cel mai mare obstacol sînt şirurile de automobile care pun stăpînire în fiecare zi pe străzile Atenei. În 2004, anul Olimpiadei, ca să apere trotuarele, autorităţile au plantat 50.000 de mici stîlpi de oţel. Dar de atunci, şoferii le-au mutat sau le-au distrus. Recenta campanie a Primăriei - marcarea locurilor de parcare, crearea unor benzi speciale pentru transportul în comun şi biciclete, îngrădirea unor zone pietonale, stabilirea unui cuantum mai mare al amenzilor - a avut un oarecare succes, dar nu a rezolvat problema. O organizaţie a pietonilor, Panterele străzii, în cearcă să-şi facă dreptate: noaptea, activiştii ei merg pe străzile Atenei şi lipesc pe automobilele parcate pe trotuar un afiş portocaliu Day-glo, unde măgarul de pe locul şoferului spune "Parchez unde vreau". "Nu sîntem subversivi, nu vrem confruntare. Nu vrem să atacăm proprietatea cuiva" - spune arhitectul Panayiotis Panopoulos, şeful organizaţiei, în timp ce lipeşte un afiş pe un Jeep parcat pe o alee pietonală. Şi în alte ţări europene activiştii caută forme imaginative, dar legale, pentru a-i sensibiliza pe automobiliştii indiferenţi. Cu rare excepţii, autorităţile nu se simt implicate în lupta pietonilor. Cei cu putere de decizie s-au născut în automobil. ( M. B. )