Oferte de partid
Au apărut, aşadar, ofertele electorale pentru Parlamentul European. Cetăţeanul care ar dori să voteze, în cunoştinţă de cauză, cea mai bună variantă pentru România şi cea mai apropiată de gusturile sale ideologice, are la dispoziţie, în scop de informare şi conturare a opţiunii, oarecare prezenţe în talk-show-urile de la televiziunile de ştiri, dezbaterile organizate de televiziunea publică în acord cu legea electorală şi afişele de prin oraşele şi satele patriei. M-am uitat pe site-urile de Internet ale partidelor, dar mare brînză nu am aflat. Doream să găsesc măcar lista candidaţilor. Poate nu am căutat cum trebuie. Mă gîndeam că lista supusă votului cetăţenilor ar fi trebuit să fie pe prima pagină, dar nici vorbă.
Astfel, sursa de informare cea mai la îndemînă rămîne banner-ul stradal. Pe el, PSD-ul ne informează că „USL trăieşte“, că ar trebui să fim mîndri de faptul că sîntem români şi că la Bruxelles vor ajunge oameni care vor „apăra România“. Astfel, PSD-ul doreşte să reamintească electoratului că: nu ei au dorit ruptura de PNL (ştiindu-se faptul că publicul nu apreciază partidele care rup alianţe) şi că timiditatea şi complexele de inferioritate ale românilor la Bruxelles ar trebui depăşite. Pînă aici, nimic grozav. Am o mare problemă, însă, cu „a apăra România la Bruxelles“. Cuvîntul „apăra“ nu are ce să caute în acest mesaj, în opinia mea. În schimb, ar fi putut fi utilizat oricare dintre „a susţine“/„a promova“/„a consolida“, combinat cu „interesele României“. Apelul la orgoliul naţional era suficient subliniat de „mîndria de a fi român“. Invocarea unei poziţii, vezi Doamne, defensive, în tranşeele din Parlamentul European îmi pare deplasată, excesivă, fără noimă. Astfel, PSD-ul apare ca un partid eurosceptic (ceea ce nu este defel), adresîndu-se celor care se cred atacaţi de UE în fibra naţională, socială, economică. Interesant este că exact cu acelaşi mesaj al Defensivei Naţionale a venit şi PNŢ-CD, un partid care, ideologic, nu ar trebui să aibă nimic în comun cu socialiştii.
PNL-ul vine cu ideea „Eurocampionilor“ şi se foloseşte de imaginea unei cupe care seamănă întrucîtva cu trofeul Ligii Campionilor. Îmi pare un concept de campanie uşor neserios şi ciudat pentru un partid liberal. Face legătura cu fotbalul, sport care, în România, nu mai oferă performanţă internaţională, de multă vreme, şi care mai trece şi printr-o perioadă de profundă criză morală. Acest slogan s-ar potrivi unui electorat tip Dorel, degrabă mîncător de seminţe şi ascultătoriu de manele, nu categoriei care (îmi închipui eu) ar fi bazinul electoral al PNL: intelectualitatea urbană şi rurală sau întreprinzătorii mici şi mari. Fotografiile de pe bannere îi arată pe primii şase candidaţi ai listei, ceea ce e bine. Prilejul acestei campanii este folosit şi pentru afişarea cuplului Antonescu – Iohannes. Am mai întîlnit această tactică de utilizare a „vectorilor naţionali de imagine“ şi în cazul altor campanii electorale. De altfel, aşa sînt concepute şi afişele PSD-ului. În Piaţa Unirii, de exemplu, îl avem pe primarul Negoiţă ca promotor (local) al candidaţilor (naţionali) pentru un Parlament (european).
La PDL nu a fost cazul utilizării unui „vector naţional“. Probabil că domnul Blaga nu a fost considerat un atu. În schimb, sînt utilizaţi Monica Macovei şi Theodor Stolojan. În cazul doamnei, există şi un mesaj personal, bine ales, în opinia mea: „Împotriva sărăciei. Împotriva corupţiei.“ Merge pe ideea „ăştia fură de rup, de-aia sîntem noi săraci“ şi este foarte corect legată de agenda anticorupţie pe care doamna Macovei o promovează şi la Bruxelles. Pentru domnul Stolojan nu s-a găsit un mesaj de identificare, astfel încît dînsul a fost lăsat doar cu sloganul general al partidului: „Europa în fiecare casă.“ Banal.
În rest, campania este orientată spre temele locale, de uz naţional sau chiar comunal. Promisiunile sînt de tip „şcoală, stradă, spital“, ceea ce era previzibil. În premieră, însă, la Bruxelles sînt organizate Mari Dezbateri Televizate între candidaţii la preşedinţia Comisiei Europene. Acolo se vor discuta Marile Teme. Noi, aici, vom apăra România, ca nişte eurocampioni, aducînd Europa în fiecare casă.
Gabriel Giurgiu este realizator de emisiuni despre Uniunea Europeană, la TVR.