Bunul simţ şi circulaţia
La o stranie soluţie de reglementare a traficului au recurs autorităţile oraşului german Bohmte (13.000 de locuitori, Saxonia Inferioară). Ca în toate oraşele lumii, automobilele au sufocat strada: "În fiecare zi, mii de automobile şi camioane se înşirau de-a lungul străzii principale, cu două benzi, obligîndu-i pe pietoni şi pe biciclişti să lupte pentru viaţă" (Washington Post, 24 decembrie 2007). După ce au încercat felurite remedii, de la amenzi pînă la reorganizarea marcajelor, aleşii cetăţenilor din Bohmte au decis să adopte o măsură cu un grad ridicat de risc: bunul simţ ca regulator de circulaţie. Astfel, au desfiinţat toate reglementările şi interdicţiile, stopurile şi sensurile unice, semnalele luminoase, obligîndu-i pe şoferi să apeleze şi ei la instinctul de supravieţuire şi, eventual, la politeţe. S-a pornit de la presupunerea că şoferii, considerîndu-se stăpînii şoselelor, oricum nu respectă limitele de viteză şi nu acordă nici un fel de atenţie semnalelor care îi îndeamnă sau îi obligă la prudenţă. Prin aplicarea măsurii luate, ei se vor zăpăci şi vor merge mai încet. "Dorim să-i zăpăcim pe oameni, ca să încetinească" - a spus Willi Ladner, adjunctul primarului. "Autorităţile centrale cărora li s-a dat această iniţiativă spre aprobare au scrîşnit din dinţi şi au acceptat." Acum, oamenii pot să-şi parcheze automobilele unde vor, numai să nu le lase în mijlocul drumului, şi să meargă cum vor. Rămîne valabilă doar regula care stabileşte viteza maximă şi prioritatea de dreapta, obligatoriu de acordat, fie că e vorba despre un automobil, o bicicletă sau un cărucior de copii. Iniţiativa a stîrnit interes: au venit reprezentanţi ai municipalităţilor din Australia şi Canada să vadă ce se întîmplă la faţa locului. Mulţi se îndoiesc că ideea va funcţiona în Germania, locuită de un popor obsedat de reguli. Inginerii de trafic susţin că bunul simţ nu poate fi chemat să funcţioneze decît în acele intersecţii pe unde circulă doar 15.000 de vehicule pe zi; cu cît oraşul e mai mare, cu atît e mai ineficient bunul simţ. (M. B.)