Bernie și mănușile lui
A devenit un soi de imagine a epocii. Mult dincolo de ceea ce numim „o memă”. Ce este o memă? Dexonline conține, deocamdată, o singură definiție: „mémă, meme s. f. Idee sau tipar comportamental care se răspîndește prin imitație în cadrul unui grup social. O idee, de obicei hazlie, materializată într-o imagine, un clip sau un text, care se răspîndește prin intermediul Internetului. Din engl. meme”. Cu alte cuvinte, un element tipic din arhitectura globalizării.
Mema „Bernie și mănușile lui” s-a născut la ceremonia de inaugurare a președintelui Biden, eveniment care s-a desfășurat în condiții cu totul speciale. Fără zecile de mii de spectatori de la inaugurările obișnuite, cu prezența strict limitată numeric a unui public purtător de măști, cu dezinfectarea microfonului după fiecare vorbitor, dar cu aceeași paradă a starurilor din industria de spectacol, obișnuită la toate ocaziile de acest fel. De data asta s-au urcat pe scenă Lady Gaga, Jennifer Lopez, Bruce Springsteen, Jon Bon Jovi, Eva Longoria, Tom Hanks, Garth Brooks, piese importante din artileria grea a artiștilor care-i susțin pe democrați. Dar vedeta absolută a zilei a devenit un domn care stătea cuminte în tribuna oficialităților, nebăgat în seamă de nimeni. Purta mască de protecție cît se poate de corect (totuși, trasă un pic cîș, spre stînga), era înfofolit într-o haină groasă, de iarnă, și avea niște splendide mănuși cu un deget, tricotate de o profesoară din statul pe care îl reprezintă în Congres. Era domnul Bernie Sanders, senatorul de Vermont.
Brendan Smialowski, un fotojurnalist care lucrează pentru France-Presse, este autorul fotografiei transformate imediat în ditamai mema. Din clipa în care a fost publicată, imaginea a fost „lipită” în toate contextele posibile, de la „Cina cea de taină” pînă la imaginile de la prima aselenizare. A pătruns, prin simpla ei existență, în capilarele artei contemporane, devenind o definiție a ceea ce numim astăzi, atît de tragi-comic în contextul pe care îl trăim, „viral/viralizare”. Un senior cunoscut ca „un tip cool” (dar și ca un „pericol comunist” pentru unii dintre republicani și susținătorii lor) asistă indiferent, poate mai degrabă ușor agasat, înfofolit în haine de iarnă, la ceremonia de inaugurare a celui de-al 46-lea președinte al Statelor Unite ale Americii. Nu-i pasă de eticheta vestimentară a evenimentului. La momentul cu pricina era foarte frig. Ei bine, omul s-a-mbrăcat exact așa cum știe cineva crescut în zone în care există iarnă adevărată că trebuie să te echipezi dacă stai în frig. Senatorului de Vermont probabil că nici nu i-a trecut prin minte să poarte un paltonaș la modă, care să-i exprime statutul de membru al Congresului, și să se înscrie în datele simbolice ale anvergurii evenimentului. El și-a luat o haină groasă, cu puf, și și-a protejat mîinile cu niște imense mănuși tricotate, care mai au și-un joc de modele decorative vizibile din avion.
În toată harababura aia, marcată de pandemie, desfășurarea Gărzii Naționale păzind clădirea Capitoliului (deunăzi luat cu asalt), amenințările serioase ale grupurilor radicale care-l susțin pe Donald Trump, totul pe fondul unei situații internaționale extrem de complicate, ei bine, într-un asemenea context, senatorul Bernie Sanders pare picat acolo din altă lume. Singurul care-l bagă-n seamă e Brendan Smialowski, jurnalist cu experiență și cu fler de meseriaș, format în ani buni petrecuți la Washington. Cu toate astea, Smialowski nu e deloc fericit că a dat lovitura cu fotografia asta. El amintește cu amărăciune alte imagini ale sale, mult mai izbutite. Unele dintre ele deținînd tot arsenalul de elemente care pot transforma o fotografie într-o imagine iconică, un succes recunoscut în lume, dar și în branșă. Genul acela de fotografie spectaculoasă pe care tu, cel din public, o ții minte. Iar colegii de breaslă ai fotografului se prăbușesc de admirație și invidie la adresa compoziției, a încadraturii, a surprinderii tuturor nespuselor care fac o fotografie să devină „o lucrare”. Aici nu e cazul de așa ceva. Nu e o imagine în care să colcăie virtuozități tehnice sau finețuri estetice. E „o chestie de conținut”. Lucru cu care unii dintre meseriașii școliți în moda veche nu sînt din cale-afară de mulțumiți, pentru că nu de aia au făcut ani de școală și de ucenicie. Dar, vorba lui Smialowski, „bună și-asta”, cîtă vreme a făcut o asemenea carieră.
Însă amestecul de context social, cultural, politic, deopotrivă cu metafora izvorîtă din această fotografie dau un rezultat care spune enorm despre ființe particulare, grupuri, comunități și, nu în ultimul rînd, despre omenire. Profesoara care a tricotat mănușile dăruite senatorului Sanders a mai făcut vreo trei perechi în afară de cele pe care le avea deja și le-a vîndut la licitații, cu sume cuprinse între 2.500-5.000 de dolari perechea. Toți banii au fost donați unor organizații caritabile. Anul acesta, la sfîrșit de ianuarie, profesoara a anunțat că a făcut o înțelegere cu o fabrică. „Mănușile Bernie” trec la producția mare și vor putea ajunge în toată lumea. O parte din cîștiguri va fi rezervată, din nou, organizațiilor caritabile. Restul, firesc, e profit. Cum să ratezi o asemenea ocazie? Iar imaginea în sine vorbește din ce în ce mai limpede despre un senior cu păr alb (care poate fi oricine) aflat în mijlocul unui spectacol imens. O desfășurare nemaivăzută de lucruri bune și rele, cu toate nuanțele intermediare, cu simulare, ticăloșie, generozitate, naivitate, cruzime, manipulare, dezvrăjire, credință, speranță, minciună, adevăr, hidoșenie, frumusețe, tot ce poate scoate la iveală specia noastră. Un om cu părul alb, indiferent la eticheta spectacolului în desfășurare, privind absent spre măreția și deșertăciunea reprezentației. Dar învățat de vremurile pe care le-a trăit că, dacă se-anunță frig, lași conveniențele și te-mbraci gros.
Cătălin Ștefănescu este realizatorul emisiunii Garantat 100% la TVR 1.