Zile triste și zile de sărbătoare. Cu muzică

17 iunie 2017   Dileme on-line

Întîmplarea a făcut ca în două zile succesive din mini-vacanța de Rusalii să prezint la Radio România Muzical două discuri cu semnificație deosebită.

Jiri Belohlavek – un ultim omagiu

Cînd am înregistrat emisiunea care-l avea pe protagonist pe dirijorul Jiri Belohlavek, difuzată în premieră pe 30 mai și în reluare pe 4 iunie, nu aveam de unde să știu că în 31 mai, Jiri Belohlavek avea să părăsească această lume. Avea 71 ani. Și în 6 septembrie 2017 urma să dirijeze la București, în cadrul Festivalului Internațional George Enescu, un concert susținut de Orchestra Filarmonicii Cehe.

În 7, 8 și 9 iunie, la Radio România Muzical au fost programate trei concerte, din care două foarte recente, care l-au avut pe Jiri Belohlavek în prim-plan: cel susținut în 13 aprilie 2017 la pupitrul Orchestrei Simfonice BBC, cel din 28 aprilie 2017, cînd Belohlavek a dirijat Orchestra Radiodifuziunii Bavareze din Munchen și un concert din 2005, cu o semnificație deosebită: concertul prin care Orchestra Simfonică BBC și-a aniversat 75 ani de existență. 

De altfel, despre acest ultim concert, din 13 aprilie, pe care Belohlavek l-a susținut alături de Orchestra Simfonică BBC, s-a discutat mult în presa britanică: a fost interpretat atunci, premonitoriu poate, Requiemul de Antonin Dvorak.

Jiri Belohlavek s-a bucurat de un mare prestigiu în Marea Britanie: a avut o legătură strînsă cu Orchestra Simfonică BBC timp de aproape 20 ani, între 1995 și 2012, între 2006 și 2012 fiind chiar dirijorul șef al acestei orchestre emblematice pentru spațiul englez. În 2007, Jiri Belohlavek devenea primul dirijor care conducea ultimul concert din Festivalul BBC Proms, fără a fi vorbitor nativ de limba engleză , acest ultim concert de la Proms fiind, conform tradiției, o seară a mîndriei spiritului britanic.

Jiri Belohlavek a fost considerat un specialist al repertoriului ceh: Dvorak, Smetana, Janacek, Martinu sînt compozitorii pe care i-a abordat predilect și pentru care a creat versiuni de referință. A avut o carieră internațională de invidiat, păstrînd în același timp legăturile cu orchestrele din țara sa natală: de altfel, din 2012 a fost directorul muzical și dirijorul șef al Orchestrei Filarmonicii din Praga, pe care a transformat-o într-o orchestră de elită la nivel mondial. La promovarea și creșterea notorietății acestei orchestre a avut un rol principal și contractul semnat de Belohlavek cu celebra casă britanică de discuri Decca. În 2014, a apărut integrala simfoniilor de Antonin Dvorak, în 2016, Dansurile slave de Antonin Dvorak, iar în 5 mai 2017, a apărut cel care va rămîne ultimul disc semnat de Jiri Belohlavek: Stabat mater de Antonin Dvorak.

Ultimul concert dirijat la pupitrul orchestrei care i-a adus consacrarea internațională – Requiemul de Dvorak; ultimul disc – o lucrare tot cu nuanțe funerare a aceluiași Dvorak, probabil cel mai cunoscut și iubit compozitor ceh al tuturor timpurilor, la nivel mondial. Stabat mater este o lucrare religioasă care descrie suferințele Fecioarei Maria la picioarele lui Iisus crucificat, o lucrare destinată a fi cîntată în Săptămîna Mare.

Jiri Belohlavek a fost tipul de dirijor care punea mereu partitura și intențiile compozitorilor în fața propriului ego; modestia și personalitatea sa caldă l-au făcut iubit de partenerii săi de scenă, nume dintre cele mai importante la nivel mondial.

La fel rămîne și în ultima sa înregistrare de pe disc: un artist matur, care realizează o construcție muzicală fără cusur și care în același timp transmite o intensă emoție. Este momentul să ne amintim că Jiri Belohlavek a studiat 2 ani alături de românul Sergiu Celibidache și să fim alături de numeroșii săi compatrioți care au venit să-i aducă un ultim omagiu. Jiri Belohlavek a fost un simbol nu doar pentru Filarmonica din Praga, ci pentru Cehia în întregul ei.

Stabat de Antonin Dvorak – un disc înregistrat de Jiri Belohlavek alături de Corul și Orchestra Filarmonicii Cehe. Soliști: soprana Eri Nakamura, mezzosoprana Elisabeth Kulman, tenorul Michael Spyres, basul Jongmin Park. Albumul poate fi ascultat oricînd pe site-ul proiectului Radio România Muzical Discurile anului 2017.

Avi Avital meets Omer Avital

În 5 iunie am prezentat la Radio România Muzical un alt disc, din punct de vedere ideatic exact la polul opus față de discul lui Jiri Belohlavek. De la tragismul muzicii lui Dvorak, la lumea world music cu nuanțe mediteraneene creată de doi muzicieni foarte respectați, venind și ei din două universuri diferite: Avi Avital, cel care a adus mandolina pe marea scenă a muzicii clasice, și Omer Avital, un jazzman.

E doar o coincidență de nume, cei doi nu au nicio legătură de familie; ceea ce-i leagă este țara de origine, Israel, ca și generația din care provin: Avi Avital are 39 ani, Omer Avital, 46 ani. Și îi mai leagă tipul de statură artistică la care au ajuns: Avi Avital este astăzi un nume foarte respectat din muzica clasică, primul mandolinist nominalizat la premiile Grammy din istorie, iar Omer Avital, cu o carieră de invidiat în jazz, basist și compozitor.

Albumul realizat de cei doi, alături de pianistul de jazz Yonathan Avishai și percuționistul Itamar Doari, a fost lansat pe 2 iunie, sub sigla celebrei case de discuri Deutsche Grammophon, cu care Avi Avital colaborează din 2012. O muzică foarte interesantă, de cel mai bun gust și calitate regăsim pe acest album unde piesele sînt semnate de Omer Avital și Avi Avital, majoritar. Sonorități de jaz, muzică clasică, ecouri ale muzicii orientale și evreiești, o excepțională captare a sunetului. Plus ineditul unei mandoline care cîntă un jazz soft.

Este într-adevăr, o combinație care promite să convingă un public foarte larg, mai larg decît cel al muzicii clasice. Un album de ascultat la drum, în week-end sau chiar pe plajă de către cei care s-au săturat de produsele muzicale (prea) comerciale, dar care nici nu au chef să asculte Bach sau Beethoven la un moment dat.

Emisiunea care conține albumul Avi Avital meets Omer Avital poate fi ascultată aici. 

Și încă un lucru: am aflat cu bucurie că Cvartetul Giocoso, stabilit la Viena, în componență căruia se regăsesc violoniștii români Sebastian Cîșleanu și Teofil Todică, va susține un turneu de concerte în Australia alături de Avi Avital în 2018. Cvartetul Giocoso, laureat în 2015 la un important concurs din Australia, a primit ca premiu acest turneu, iar Avi Avital este un muzician cu succes deosebit la publicul australian.

E o ocazie de a anunța că Cvartetul Giocoso va susține un concert la București pe 22 iunie, de la ora 19.00 la Biserica Luterană din București: Ravel, Mozart și Krenek în programul lor și o ocazie unică de a asculta acest cvartet cu un palmares de premii internaționale extrem de bogat și despre care știm încă atît de puțin în România. Biletele sînt disponibile în rețeaua eventim.ro. 

Cristina Comandașu este critic muzical.

Mai multe