Un cal troian în orașul Revoluției
- Festivalul de Arte Performative Timișoara ( 19-25 septembrie 2015) -
La marginea Uniunii Europene către țările fostei Iugoslavii, singurul oraș din Europa cu trei teatre de stat în limbile română, germană și maghiară sub același acoperiș și în același timp orașul în care Revoluția română a izbucnit în 1989, Timișoara este un loc special pentru a chestiona sub aspect artistic ultimii 25 de ani.
În 2015, Festivalul de Arte Performative Timișoara propune un moment de reflecție asupra trecutului recent, prin prisma unor spectacole semnate de artiști cu discurs critic din domeniul dansului contemporan din Germania, România, Serbia și Franța, dar și asupra diverselor forme și formate de expresie artistică pe care aceștia le-au ales în și pentru investigațiile lor.
Saša Asentić, Isabelle Schad, Mădălina Dan, Sergiu Matiș, Farid Fairuz, Paul Dunca și Olivier Dubois sănt autorii performance-urilor invitate în prima ediție a festivalului. Festivalul reunește în program artiști ai dansului contemporan, pentru a recupera absența aproape totală a acestui gen artistic în ultimii ani la Timișoara și deschide o ușă către spațiul ex-iugoslav, prin colaborarea cu Saša Asentić, care prezintă în festival producția „Revolution won’t be performed“, realizată în coproducție cu Teatrul Național Sîrb și Per.Art.
Demersul artistic al coregrafei germane Isabelle Schad în crearea spectacolului „Collective jumps“, și anume acela de a aduce împreună dansatori germani și actori locali, care au fost selectați printr-un workshop, este menit să investigheze interesul pentru practicarea dansului contemporan la Timișoara, dar și pentru a consolida legătura dintre festival și locul care-l găzduiește.
Paul Dunca revigorează pentru Timișoara un performance realizat în urmă cu câțiva ani cu sprijinul Centrului Național al Dansului din București, „We went with these bodies as far as we could“, iar coregraful francez Olivier Dubois, autorul celebrelor spectacolele „Rouge”, „Tragédie” și „Révolution” – e reprezentat în festival prin solo-ul „Mon Élue Noire – Sacre 2“, creat pentru Germaine Acogny, „La Grande Dame“ a dansului contemporan african. Cu o zi înainte de prezentarea spectacolului în festival, Germaine Acogny dedică un ceas întâlnirii cu publicul timișorean.
În ideea susținerii continuității procesului artistic de lucru, Festivalul de Arte Performative Timișoara a comisionat pentru prima ediție două lucrări. Sergiu Matiș și Mădălina Dan se află în spectacolul „All that mattered“ la prima colaborare, iar Farid Fairuz prezintă în festival un performance nou, intitulat „You might as well have sung the Swedish national anthem”, în care cheamă la întâlnire unu la unu doar persoanele de gen masculin, cu scopul de a investiga “mecanismele care perpetuează și consolidează elementele care contribuie la o cultură a violenței” (Farid Fairuz).
Mădălina Dan scrie o nouă pagină de jurnal performativ la Timișoara în solo-ul „Sâmbătă/ 19.09.2015/ ora 19:00/ Festivalul de Arte Performative Timișoara/ Ambasada“.
Selecția spectacolelor din acest an și evenimentele conexe – dezbaterea „The show starts at seven“, expoziția „La danse contemporaine en questions“, prezentată cu sprijinul Institutului Cultural Francez Timișoara, precum și filmul „How Ideology Moved Our Collective Body“ de Marta Popivoda (un documentar subiectiv despre tranziția spre capitalism percepută prin prisma colectivității care se sfărîmă în indivizi buimaci) – adresează întrebări societății de azi, orașului Revoluției, orașului aflat la granița UE, orașelor aflate dincolo de granița UE, ușilor închise, nouă înșine, atunci cînd avem sau ne lipsește o utopie.
, curator
Ciprian Marinescu este jurnalist și manager cultural. Între 2005 și 2010 a lucrat la Teatrul Național din Timișoara, unde a organizat trei ediții ale Festivalului Dramaturgiei Românești și a inițiat și coordonat revista de teatru “Atent”. În calitate de manager cultural al Fundației Robert Bosch, a realizat în 2011 festivalul de dans contemporan „Moving Romania” la compania “fabrik” din Potsdam, Germania. Ca referent al Institutului Cultural Român din Berlin între 2012 și 2013, a coordonat festivalul de dans contemporan și performance “Many Years After…“ la teatrul HAU Hebbel am Ufer din Berlin. Din 2013, Ciprian Marinescu este angajat al teatrului HAU Hebbel am Ufer din Berlin. La HAU coordonează proiecte cu tineri în cadrul programului de rezidențe artistice Houseclub. Tot acolo a condus festivalul de dans contemporan pentru tineri “We like China and China likes us”, a organizat festivalul de dans contemporan și performance “Good Guys Only Win in Movies” și a coordonat colaborarea teatrului cu Centrul de Decontaminare Culturală Belgrad în proiectul “The Aesthetics of Resistance“. Ciprian Marinescu este și traducător de piese de teatru din și în germană.