The Piano Book cu Lang Lang

20 mai 2019   Dileme on-line

O super-vedetă a muzicii clasice, pianistul chinez Lang Lang nu a mai cîntat prea des în ultimii 2-3 ani, cum de altfel, nici nu a mai înregistrat niciun disc nou. Muzicianul a suferit o tendinită la mîna stîngă și a fost nevoit să ia o pauză de la pian.

Așa că s-a dedicat cu precădere profesoratului. Lang Lang se ocupă, de altfel, de o fundație ce-i poartă numele și care are în vedere promovarea tinerilor talente: organizează cursuri, organizează evenimente dedicate strîngerii de fonduri pentru susținerea muzicii culte, desfășoară acțiuni menite să-i ajute pe copiii bolnavi sau să aducă muzica cultă în comunități defavorizate, mai ales din zone rurale.

Lang Lang este implicat direct în acțiunile fundației sale; există numeroase filmări pe youtube cu Lang Lang predînd pianul unor tineri muzicieni (în care putem remarca și că nu-și mai folosea mîna stîngă deloc în ultimii ani).

Lang Lang va împlini pe 14 iunie 36 de ani; viața sa s-a desfășurat într-un ritm amețitor pînă astăzi, s-ar putea spune că a trăit deja două  vieți cînd te uiți la realizările sale.

A început studiul pianului la 3 ani; nu avea decît 5 ani cînd a participat la primul concurs și a susținut primul recital. La 9 ani a dat concurs de admitere la Conservatorul din Beijing, dar a fost respins, pe motiv că nu are talent! Nu s-a descurajat (a contribuit mult la asta și o partitură de Mozart pe care o îndrăgea în mod deosebit). De la 12 ani, începe să devină cunoscut la nivel național în China, la 15 ani își părăsește țara natală, pentru a studia la celebrul institut Curtis din Philadelphia. Iar la 17 ani și-a început cariera internațională de cel mai înalt nivel: concerte pe cele mai importante scene, cu orchestrele de renume ale lumii, discuri premiate, isterie în rîndul fanilor, în special în Asia. Unii l-au privit cu neîncredere: era neverosimil să existe un pianist asiatic cu asemenea succes. Nu am avut șansa să-l ascultăm în România, ar fi trebuit să vină la ediția din 2017 a festivalului Enescu, însă starea mîinii sale stîngi l-a făcut să anuleze acel recital. Eu l-am ascultat în cadrul unui concert transmis live în cinematografe din întreaga lume și am înțeles pe deplin care este sursa magnetismului său: nu doar o tehnică impecabilă, care parcă depășește limitele obișnuitului uman, dar și o trăire explozivă a muzicii. Lang Lang știe să transmită emoție, iar pentru publicul de astăzi, acest lucru este primordial; aș spune că întotdeauna a fost primordial ca artistul să trezească emoție în publicul său, pentru că dincolo de orice, muzica este, în primul rînd, emoție.

Din cauza tendinitei de la mîna stîngă, Lang Lang nu a mai înregistrat niciun disc nou în ultimii trei ani – ultimul său disc, New York Rhapsody, apăruse în 2016 la casa Sony. Între timp, Lang Lang a ales să renunțe la colaborarea cu casa Sony și a revenit din 2017 la Deutsche Grammophon, de unde plecase în 2010.

Iar în 29 martie 2019, a apărut primul disc rezultat în urma noii colaborări dintre Lang Lang și Deutsche Grammophon: The Piano Book, album cu două discuri, difuzat în premieră la Radio România Muzical pe 1 aprilie 2019.

The Piano Book este o mărturie despre anii cînd Lang Lang nu a putut cînta la pian și s-a dedicat profesoratului: cuprinde o colecție de miniaturi care sînt abordate, de obicei, de micii pianiști sau pe care Lang Lang le sugerează elevilor săi să le abordeze. Este un album pe care Lang Lang îl dedică tuturor pianiștilor – mai mici și mai mari, parte dintre piese l-au inspirat pe însuși Lang Lang să se facă pianist.

Într-o lume în care rolul educației de calitate mi se pare că este din ce în ce mai mare, albumul lui Lang Lang mi se pare un cadou prețios. A pleda pentru educația de calitate este primordial și mă bucur că Lang Lang a înțeles perfect cît de important este pentru toți profesioniștii din muzica clasică să acționeze pentru a convinge și generațiile viitoare că acest tezaur al umanității, muzica clasică, trebuie să fie protejat. Și nu poate fi protejat decît pregătind temeinic noi generații de interpreți, compozitori și ascultători.

Ce se poate asculta pe acest album? Piese celebre, dar și piese pe care nu prea le găsim, de obicei, pe discuri, pentru că sînt abordate în faza de învățare a pianului. Muzică clasică, dar și extrase din coloane sonore ale unor filme recente și muzici tradiționale. Piese care au intrat aproape în folclor, cum sînt Variațiunile de Mozart pe tema Ah, vous dirai-je, maman, piese care emoționează pînă la lacrimi, cum este o transcripție după Nimrod din Variațiunile Enigma de Elgar. Nu lipsesc nici Fur Elise de Beethoven, nici Preludiul în Do major din caietul I al Clavecinului bine temperat de Bach.

Regăsim și un Lang Lang un pic schimbat față de cum îl știam: încă mai atent la detalii, cu mai multă maturitate în interpretare. La fel de impetuos și sensibil, cu sufletul pus pe tavă.

Dacă vreți să vă apucați să cîntați la pian, dacă aveți copii care studiază pianul sau dacă, pur și simplu, aveți nevoie de un playlist de aproape 2 ore cu muzică de pian inspiratoare, The Piano Book cu Lang Lang este o recomandare de neratat. Un mare pianist și o deviză care ar trebui să ne anime pe cît mai mulți: “Muzica ne face viața mai frumoasă. Vindecă, unește, inspiră și ne face oameni mai buni. Muzica este puternică. Vreau ca fiecare copil să aibă acces la experiențe muzicale inspiratoare”.

The Piano Book poate fi ascultat pe site-ul Radio România Muzical, pe platformele de streaming (de tip Spotify). În format fizic, se poate comanda pe site-ul www.deutschegrammophon.com.

Cristina Comandașu este critic muzical.

Mai multe