Terapia Snoezelen
Terapia Snoezelen, denumită şi terapie multisenzorială, este folosită în special pentru tratarea copiilor cu dizabilităţi mintale, fiind o terapie care se realizează în afara comunicării verbale, o terapie care induce beneficiarului anumite senzaţii cu scopul de a-i reactiva memoria şi de a crea sentimente de siguranţă şi relaxare.
Am aflat despre această terapie prin intermediul Asociaţiei Tottoro, care o promovează în România şi o practică pentru creşterea calităţii vieţii copiilor cu deficienţe de intelect, autism, ADHD sau pentru cei care suferă de cancer.
Asociaţia Tottoro se autodefineşte ca fiind „un grup neconvenţional de prieteni încîntaţi să trăiască în preajma copiilor şi să-i încurajeze să fie ei înşisi”. De altfel Tottoro înseamnă „toleranţă, onestitate, tenacitate, teamwork, originalitate, responsabilitate, optimism”. Alcătuită din specialişti în formare şi psihologie, membrii asociaţiei lucrează „pentru o comunitate în care copiii şi tinerii vulnerabili să beneficieze de ajutorul necesar pentru a-şi construi o viaţă împlinită”.
Din 2013 Asociaţia Tottoro, în parteneriat cu Asociaţia Pavel şi Asociaţia Internaţională Snoezelen Elveţia, implementează în România acest proiect inovativ dedicat copiilor vulnerabili, proiect al cărui principa instrument este Terapia Snoezelen.
Despre terapie, Laura Militaru, director executiv al Tottoro, ne spune: „Snoezelen este un spaţiu controlat în care nimic nu deranjează iar interacţiunea optimă dintre mediu, client şi terapeut duce la o minunată stare de bine. Se poate folosi la orice vîrstă şi se adresează oricui. Ar putea fi numită şi camera fericirii.”
Aplicată copiilor cu deficienţe de intelect din şcolile speciale, de obicei marginalizaţi şi necomunicativi, această terapie creşte încrederea în sine şi capacitatea de a se exprima. Iar copiilor bolnavi de cancer le creşte relaxarea în raport cu propria situaţie şi implicit răbdarea pentru perioadele foarte lungi de spitalizare.
Mai exact, Terapia Snoezelen se realizează într-o cameră bine izolată de mediul exterior, care dispune de o multitudine de stimuli vizuali, olfactivi, auditivi, senzoriali. În funcţie de beneficiar şi nevoile sale, stimulii sînt reglaţi pentru a fi cît mai bine adaptaţi efectului dorit. Astfel, un copil cu ADHD îşi poate face mult mai bine temele în camera Snoezelen tocmai prin reducerea tuturor stimulilor care i-ar putea distrage atenţia. Unui copil cu deficienţe de intelect i se stimulează imaginaţia citindu-i-se pe un ton neutru o poveste, în timp ce toţi ceilalţi stimuli sînt reglaţi pentru a reda cît mai bine cadrul poveştii respective. Unui copil cu dizabilităţi camera îi oferă posibilitatea de a a-şi lărgi universul, prin senzaţii diferite şi experienţe senzoriale (unele echipamente Snoezelen pot fi activate printr-o suflare sau o clipire de ochi, o atingere sau un bătut din palme).
Prin proiectul „Snoezelen: o abordare inovatoare” (asociatiatottoro.blogspot.ro) au fost amenajate trei camere Snoezelen unde au beneficiat pînă acum de această terapie 30 de copii ai Școlii Speciale nr. 1 din Bucureşti şi 55 de copii internaţi la Institutul de oncopediatrie „Prof. Dr. Al. Trestioreanu”. Proiectul este co-finanţat printr-un grant din partea Elveţiei prin Programul de Cooperare Elveţiano-Român şi, în decursul acestui an, alţi aproape 300 de copii vor mai beneficia de camerele Snoezelen.
Terapia are deja impact, iar profesorii copiilor din şcolile speciale cred că aceştia au început să comunice mult mai bine de cînd beneficiază de această terapie. În spital, Laura Militaru îmi spune cum camera „de senzaţie” i-a convins nu doar pe copii, ci şi pe personalul medical de beneficiile sale, astfel încît asistentele au grijă să-i ducă pe micii pacienţi în camera Snoezelen ori de cîte ori analizele lor sînt suficient de bune încît să poată fi deplasaţi din salon.