Soluții – americane – la vreme de criză
Rana Foroohar și R.M. Schneiderman analizează (în Newsweek din 15 noiembrie a.c.) actuala situație a crizei și a șomajului generat de aceasta în SUA. Unele dintre posibilele soluții de ieșire din criză ne-ar putea interesa și pe noi, în România.
În SUA, creșterea economică postrecesiune este încă înceată și rata șomajului ridicată (aproape 10%). Actuala criză se dovedește, însă, diferită de altele precedente. Dacă atunci nu se găseau locuri de muncă în nici unul dintre domeniile economiei, acum lipsa joburilor este concentrată cu precădere în trei sectoare: construcții, producție (în special sectorul de mașini) și finanțe.
Alte sectoare economice sînt, însă, mai puțin afectate de criză. Printre ele, educația și sistemul sanitar, în cazul cărora se poate sesiza chiar o creștere. De asemenea - întreprinderile orientate către export, precum și cele care se ocupă de tehnologii, mărfuri de larg consum și agricultură.
Legătura dintre toate aceste categorii sînt piețele de peste ocean, în special cele recent apărute. Aproape orice companie ce livrează produse unor națiuni în dezvoltare rapidă precum China, India sau Brazilia se descurcă, în general, foarte bine. Majoritatea marilor companii americane cîștigă mai mult de jumătate din venitul lor în străinătate.
După Goldman Sachs, 70 milioane de noi consumatori din aceste țări se alătură clasei de mijloc în fiecare an și vor electronice, bunuri de larg consum și mobilă produse de firme din SUA (Procter@Gamble și Apple se numără printre companiile care profită de acest lucru). Guvernele acestor țări sînt, de asemenea, interesate să construiască noi fabrici, drumuri și poduri – ceea ce înseamnă contracte pentru firme americane care produc utilaje în domeniu.
De aici nu rezultă, neapărat, că sectorul producție a cîștigat teren: James Manyka, directorul McKinsey Global Institute afirmă că, în ultimele două decenii, toate slujbele noi au venit din domeniul serviciilor, și nu din cel al producției. Și asta nu doar în SUA.
Investițiile marilor companii americane în tehnologie au dus la creșterea productivității unor industrii, și, drept urmare, la crearea de noi slujbe în servicii și vînzări. Succesul tehnologiei ne trimite la un alt avantaj-cheie al Americii: faptul că o mare parte a forței de muncă de acolo este calificată, educată.
Învățămîntul superior american este considerat, încă, cel mai bun din lume. Numeroși studenți străini vin să studieze în SUA și plătesc taxe pentru asta.
Posibilitățile celor mai mulți dintre americani de a-și găsi o slujbă se învîrt în jurul ideii de educație. Pentru ca America să iasă complet din criză, nu e nevoie doar să-și cearnă absolvenții cei mai specializați, ci și să-i ajute și pe muncitorii rămași fără slujbe să-și găsească de lucru în alte sectoare. Una dintre caracterisiticile crizei actuale este nepotrivirea dintre domeniile din care provin cei rămași fără lucru și și slujbele existente. Boom-ul joburilor în domeniul educației sau asistenței medicale nu îi poate ajuta pe mașiniști sau constructori.
O soluție ar fi instruirea muncitorilor rămași fără locuri de muncă în alte domenii. Și un soi de redirecționare a fondurilor alocate de stat educației cu precădere spre școlile tehnice (În Germania acest lucru a funcționat). Și, last but not least, încurajarea micilor întreprinzători. Asta mai ales în condițiile în care multinaționalele înfloresc și, odată cu ele, posturile oferite americanilor în alte țări.