„Rucsacul cu Povestiri de pe Via Transilvanica” concentrează cea mai complexă experiență turistică și culturală din România
„Rucsacul cu Povestiri de pe Via Transilvanica”, proiectul pornit de Cronicari Digitali, platforma culturală creată de Zaga Brand și Asociația Human Made Art (HUMART), adună din această săptămînă noi experiențe de pe drumul care unește România.
Al doilea an de rezidență itinerantă de digital storytelling pune în valoare patrimoniul cultural de pe Via Transilvanica.
În această lună, „Rucsacul cu Povestiri de pe Via Transilvanica” scoate la lumină, prin materiale multimedia, mai bine de 50 de obiective de patrimoniu cultural, comunități etnice, antreprenoriate locale, gastronomie, natură și localități uitate. Toate acestea sînt poveștile care se adună în „Rucsacul” cu care fiecare călător se poate echipa înainte să străbată drumul care unește România, de la Nord la Sud, prin cărarea marcată de voluntari și membri ai asociației Tășuleasa Social.
Timp de două săptămîni, sînt explorate cele mai noi ținuturi marcate pe Via, respectiv Terra Banatica, Terra Dacica și Terra Romana (județele Caraș-Severin, Hunedoara și Alba). Descoperirile făcute de creatorii de conținut și de jurnaliști se vor regăsi în Dilema veche, într-un număr special în luna septembrie, dar și în zilele următoare sub forma unui jurnal online.
Drumul parcurs în această perioadă poate fi urmărit pe Instagram și Facebook prin hashtagul #cronicaridigitali, dar și în corespondențe zilnice la Rock FM, în matinalul „Rock in the Morning”, cu Ciprian Muntele.
„Sîntem în cel de-al doilea an de rezidență pentru povestitorii digitali, un proiect unic în România. Dar utilitatea lui este cheia în care trebuie citit proiectul. În 2021, 1 din 2 utilizatori de Instagram au fost pe Via Transilvanica și i-au aflat poveștile, 10 % din totalul utilizatorilor de Social Media din țară au putut descoperi comunități uitate sau lăsate în umbră.
Pentru noi acest reach se traduce în contribuția publicului la creșterea economiei locale, odată cu includerea în vacanțe sau călătorii a destinațiilor de pe Via Transilvanica sau achiziționarea de produse locale - sobe și șeminee din teracotă lucrată manual, obiecte de sticlărie, vinuri bune, bunătăți pentru cămară și lista continuă”, afirmă Silvia Teodorescu, fondator Cronicari Digitali.
Cronicari Digitali și Raiffeisen Bank România adună poveștile în „Rucsacul cu Povestiri de pe Via Transilvanica” cu susținerea TRUST MOTORS, partener de mobilitate, GO PRO, partener de video storytelling și al partenerilor media Dilema veche, Rock FM, Spot Media și PressOne.
„drum”, soundtrack-ul ViaTransilvanica
După prima rezidență digitală de storytelling de pe Via Transilvanica a apărut EP-ul Electric Brother – „drum”, cu piesele Huțulna, Lemnoit și Norga. În trei piese sînt sintetizate locurile și emoțiile descoperirii unui drum de aproape 1.400 de kilometri.
Anul trecut, Cristi Ștefănescu a mers pe Via alături de Cronicari Digitali pentru sound recording. După aproape un an de pregătire a acestui EP, Electric Brother a sintetizat în piese înregistrări care însumează de 11 ori soundtrack-ul Titanic și surprind 146 de sunete distincte de pe Via. Printre ele, pași de drumeț pe cărare, dinți de pieptene la dărăcit de lînă, fierăstraie și rindele de lemn, sunet de tilincă, suflat de cel mai vîrstnic huțul, de fluier, dar și de fus, în toarcerea lînei, clopote, toacă, ceasuri sau note de orgă din Mediaș și Dîrjiu.
Pentru prima dată, orga bisericii fortificate din Dîrjiu, aflată în Patrimoniul UNESCO, a devenit instrument virtual, odată cu înregistrarea fiecărei note și ton, pe parcursul călătoriei de pe Via din 2021, grație proiectului de rezidență culturală itinerantă.
„Albumul drum este un proiect care nu se putea realiza fără suținerea prietenilor de la Cronicari Digitali și Raiffeisen Bank România, cărora le mulțumesc pentru că dau glas culturii autentice”, spune Electric Brother.
EP-ul „drum”, lansat în luna aprilie, poate fi ascultat gratuit pe toate platformele de streaming audio și pe site-ul www.art.raiffeisen.ro și www.cronicaridigitali.ro.
Experiențele Via Transilvanica, aduse în mijlocul Bucureștiului
Via Transilvanica este un drum care trebuie urmat de fiecare român cel puțin o dată. La pas, cu bicicleta sau, acolo unde se poate, cu mașina, drumul care unește România este o bună oportunitate de a înțelege mai bine cultura locală, dar și de a face descoperiri culinare de care este ușor să te îndrăgostești.
Poveștile culese în „Rucsac” de jurnaliști și creatori de conținut vor fi concentrate în trei zile de eveniment la Muzeul Țăranului Român, între 9 și 11 septembrie. Vizitatorii vor avea acces la expoziții foto și proiecții video cu locurile și obiectivele descoperite în cei doi ani de cînd Cronicari Digitali, alături de Raiffeisen Bank România, organizează rezidența de storytelling digital pe Via Transilvanica.
Tot la Muzeul Țăranului Român, vizitatorii vor putea cunoaște producători și meșteșugari locali de pe Via Transilvanica. Mai mult, bucureștenii vor putea mînca preparate bazate pe rețete de pe Via, însoțite de poveștile localnicilor, curatoriate de bloggeri și vloggeri de food cunoscuți.