Romanian Design Week, festivalul industriilor creative, readuce la viață spații uitate ale Bucureștiului, alături de IQOS

26 mai 2023   Dileme on-line

Industriile creative sau industriile de conținut sînt concepte care au intrat în limbajul comun în ultimii ani. Toate au în comun tema creativității. Și totuși, aceste concepte nu sînt noi. A trecut o jumătate de secol de cînd Theodore Adorno și Max Horkheimer au dezvoltat termenul de industrii culturale, timp în care modalitățile de a crea, produce şi distribui astfel de produse s-a schimbat dramatic. Pe lîngă adaptarea la progresele tehnologice şi la evoluția constantă a mass-media în societate, industriile culturale au început să încorporeze producții sofisticate, dar și procese și metode de distribuție pe scară largă prin care ating piețe globale.

            Romanian Design Week, cel mai mare eveniment interdisciplinar de acest tip din România, un festival care promovează designul, arhitectura, creativitatea și inovația ca instrumente pentru creșterea culturală, socială și economică, a ajuns la a 11-a ediție. Misiunea festivalului este să aducă împreună nu doar artiști și antreprenori din comunitatea creativă, ci și parteneri care susțin un obiectiv comun - să schimbe mentalități și prejudecăți și să facă loc industriilor creative în atenția publică. Unul dintre acești parteneri este IQOS.

            „Noi credem foarte mult în puterea designului local de a produce schimbări reale în viața urbană, de a-l face mai deschis și mai funcțional. Prin RDW, am readus la viață spații diverse și clădiri neutilizate, pe care le-am repus în circuitul urban. În primii 4 ani de RDW, ne-am străduit să aducem pe o scenă unică, la propriu și la figurat, bresle profesionale diferite, dar cu ADN și obiective comune: design de produs, design grafic, design vestimentar, arhitectură și urbanism. În toți acești ani, am organizat expoziția centrală în diverse clădiri neștiute ale orașului, într-o încercare de a revitaliza cît mai multe spații și de a le repune pe traseul publicului larg. Am fost în Palatul Știrbei, Garajele Cobălcescu, Camera de Comerț și Industrie, Palatul Telefoanelor și am vrut să arătăm concret ce se poate face, care este potențialul acestor spații și cum pot fi ele transformate de un demers creativ cum e festivalul RDW”, explică Andrei Borțun, fondator The Institute.

            Conceptul a evoluat spre economia creativă, care, pe lîngă creativitate ca motor al inovării, folosește schimbările tehnologiei ca avantaj comparativ, inclusiv în dezvoltarea afacerilor. 

            „Este necesar să ne recăpătăm încrederea – în antreprenori din aceeași breaslă sau din domenii conexe, în autorități, în public, în viitor. Și de aici, să construim pe termen lung, alături de alții, integrînd agende diferite în jurul unor obiective comune. Avem nevoie de un sistem care să unească agende, strategii și obiective comune sau complementare și doar prin consultare, colaborare și parteneriat între sector public, privat, societate civilă, antreprenori pot apărea rezolvări sau schimbări sustenabile pentru ca tot anul să ne lovim de artă în jurul nostru”, completează Andrei.           

            „Romanian Design Week e un catalizator pentru industria creativă și, prin prisma asta, a expunerii către un public mai larg, spune Alina Rizescu de la RIZI Studio Design. Nouă ne-a fost benefică prezența la RDW de-a lungul timpului, pentru că expunerea proiectelor creative trece un pic mai departe de doar comunitatea în care noi ne cam știm între noi ce facem. Dar s-a dovedit de-a lungul anilor că este o expunere mai largă care se poate și fructifica la un moment dat. Prima oară am participat la a doua ediție, în 2014, și de atunci ne-au contactat clienți și oameni care au remarcat prezența noastră.”

            Anul acesta, Alina ocupă o poziție privilegiată în cadrul festivalului, pentru că ea și echipa ei au creat piesa de rezistență a evenimentului, instalația interactivă „Echoes of Presence”, care a cîștigat concursul lansat de organizatori și IQOS sub tema de anul acesta a festivalului – CONNECTIONS.

            „Am încercat să transpunem ideea asta de conexiuni în spațiul fizic. De conexiuni care se creează, deși oamenii nu sînt în același loc, dar își lasă amprenta asupra unui spațiu pe care îl populează temporar, explică Alina. Bineînțeles, și spațiul în sine a susținut ideea asta. Tema de spațiu imersiv, de obicei, te duce cu gîndul către un singur spațiu generos, or, în situația asta, spațiul propus pentru concurs era format din patru încăperi, patru spații destul de mici, fără acces la lumină naturală. Am construit ideea pe această provocare a spațiului și am încercat, prin arhitectură și scenografie, să creăm legături între aceste încăperi, pe de-o parte, și să le augmentăm printr-un layer arhitectural și printr-un layer digital. De aici, s-a legat conceptul de Echoes of Presence care vorbește despre legăturile care se formează între spații și amprenta pe care oamenii o lasă dintr-un spațiu în altul, influențînd experiența următorilor vizitatori sau a vizitatorilor din alt spațiu.”

            În afară de expoziții, cele 17 zile de festival propun peste 100 de evenimente în tot orașul, inclusiv petreceri, întîlniri cu artiștii, tururi ghidate sau experiențe personalizate puse la cale cu ajutorul partenerilor. Într-un spațiu special dedicat, lounge-ul IQOS este o invitație la bucuria și emoția colectivă, unde vizitatorii își pot personaliza dispozitivele electronice cu modele concepute pentru RDW, se pot bucura de băuturi imprimate sau pot cîștiga cadouri. Accesul publicului este liber.

Material susținut de IQOS.

IQOS nu este lipsit de riscuri. Eliberează nicotină, care provoacă dependență. IQOS este destinat adulților care altfel ar continua să fumeze sau să folosească produse cu nicotină.

Mai multe