România lor e mai frumoasă decît a noastră?

19 octombrie 2010   Dileme on-line

Vineri, 15 octombrie, pe înserate, la Muzeul Ţăranului Român, ne-am lansat într-un proiect ambiţios prin care ne propunem nici mai mult nici mai puţin decît să schimbăm conversaţia noastră, a românilor, despre România. A fost o şezătoare cu must şi plăcinte, organizată de Adevărul şi National Geographic, cu tema “Arată-ne România ta!”.

Am invitat cîţiva străini care trăiesc în România de ceva vreme şi vorbesc româneşte să ne spună cum văd ei lucrurile, că placa noastra, a românilor, o ştim (ne plîngem de tot şi de toate). Trei cuvinte mari au apărut în discuţie: simplitate, suflet, dragoste. Iar corolarul a fost muzica violoncelistului Adrian Naidin, inspirată de doinele noastre autentice.

Doron Zilberstein, vicepreşedinte al Tuborg, Rupert Wolfe-Murray, specialist în comunicare (şi colaborator al Dilemei vechi), Tom Wilson, ziarist şi DJ, şi Sebastien Froux, de la evadeazacunoi.ro, ne-au adus aminte care este esenţa acestei ţări: natura neumblată (muntele, în special), tradiţiile, ospitalitatea oamenilor din zonele neatinse de turismul de masă. Parcă vorbeau, de fapt, despre ceea ce a ramas neschimbat în România de-a lungul timpului.

S-a spus şi că sînt multe iniţiative (pentru protecţia mediului, de exemplu) ale ONG-urilor şi companiilor din diferite industrii şi că ar fi foarte bine ca aceste eforturi să fie coordonate.  Concluzia a fost că există potenţial în următoarele direcţii, ambele pentru tineri: pe de o parte, turism individual, biking şi/sau hiking pentru cei care vor sa exploreze muntele şi, pe de altă parte, clubbing la malul mării pentru cei care vor să se distreze. Inevitabil, s-a vorbit şi despre turism sustenabil şi grija faţă de mediu, ceea ce pare de la sine înţeles, pînă cînd ajungi să vezi tonele de gunoaie de pe teren.

Sensul discuţiei de vineri nu a fost acela că, vezi doamne, trebuie să vină străinii să ne dea nouă lecţii. Mai degrabă este vorba despre modul în care oameni care vin cu un alt punct de vedere, din afară, ne pot ajuta să înţelegem mai bine ce avem de oferit. Pînă la urmă, este un fel de coaching, dacă vreţi, mai ales că fac acest lucru cu multă dragoste. Tom Wilson, de pildă, s-a declarat împotriva hoardelor de turişti, care ar afecta regiunile cu un farmec (încă) neatins!

M-am bucurat că vineri au fost alături de noi oameni pasionaţi de ceea ce fac şi mîndri că sînt români. Un exemplu este Crina Coco Popescu, alpinista de 16 ani care doboară record după record, demonstrînd că tinerii din România au şi altfel de idealuri şi că nu toţi sînt dependenţi de net.  Apoi, mai este povestea Magdei Săvuică, profesoară de IT&C, iniţiatoarea paginii de pe Facebook cu “273 de locuri pe care trebuie să le vezi înainte să pleci din România”, care a adunat aproape peste noapte mai mult de 50.000 de prieteni.

Sebastien Froux mi-a spus că e bucuros să participe la un proiect pentru “o Românie mai conştientă de frumuseţea şi potenţialul ei”! Sînt sigură că sînt mulţi aceia care au început deja să mişte lucrurile în acelaşi sens. Vineri ne-a fost clar că există interes pentru a explora direcţiile în care s-ar putea dezvolta turismul românesc, pornind de la ceea ce avem deja, şi ce-am putea învăţa din experienţa altora.  Ca atare, am hotărît să mergem mai departe şi să continuăm campania “Arată-ne România ta!”  Mai mult, sîntem deschişi la sugestii din partea cititorilor.

Simona David este Director Corporate Affairs la Adevărul Holding.

Mai multe