Publicistica șahistă în Germania

7 mai 2018   Dileme on-line

Germania ia șahul în serios. Știu, la ce nu sînt germanii serioși?! Dar tot rămîi impresionat cînd încerci să le cuprinzi activitatea într-un domeniu care la noi pare în cădere liberă.

Nu vreau să pomenesc de German Bundesliga la șah, care adună crema șahiștilor din toată lumea. Spun doar că în campionatul german pe echipe au evoluat de-a lungul ultimilor 30-40 de ani aproape toți campionii mondiali: Mihail Tal, Boris Spasski, Anatoli Karpov, Vladimir Kramnik, Vishy Anand, Magnus Carlsen. Aproape că nu îți vine să crezi că la ora actuală cel mai bun jucător german este un român, Dieter Nisipeanu. Bine, pe jumătate sas, după mamă, dar român după educație și formare.

Ce vreau să trec în revistă este publicistica germană de șah. Am mai scris despre site-ul chessbase.com, care m-a surprins mereu cu abordarea sa contextuală. Șahul nu e pentru această publicație online doar un sport. Nu e doar despre transmiterea în direct a partidelor de șah din marile turnee ale lumii, ceea ce nu e de altfel de ici-colea. E legat de multe alte aspecte ale acestui joc, istorice, biografice, sociale. Și aici el diferă de alte site-uri poate mai bine realizate tehnic, cum ar fi chess24.com, dar cărora le lipsește tocmai această dimensiune pînă la urmă umană a șahului.

Dar am descoperit recent că germanii au o întreagă revistă lunară dedicată „fațetelor multiculturale” ale șahului. Se cheamă Karl – Das Kulturelle Schachmagazin și nu are doar partide comentate, diagrame de dezlegat și interviuri cu campioni, ci și o mulțime de alte articole care o fac atractivă și pentru cei ce nu știu și nu joacă șah nici măcar ca amatori. De exemplu, un număr din Karl dedicat olimpiadei de la Dresda, din 2008, al cărui sumar l-am văzut în engleză, conține articole precum „Propaganda pe 64 de pătrate. München 1936” sau „Timbre poștale cu olimpiade de șah”. În tot acest număr al revistei sînt doar opt partide, în schimb el e plin de fotografii istorice, de la olimpiade și nu numai. Cum spune editorul revistei, Harry Schaack: „Șahul a fost mereu mai mult decît un simplu joc. Este o lume cu multiple fețe, culturală, personală, psihologică, artistică, sportivă, socială, științifică și uneori umoristică. Karl este despre calitatea estetică a experienței lecturii, asigurînd un format atractiv, fotografii interesante și o prezentare de calitate.”

Mai sînt apoi și alte reviste, tot în print, Schach și Schach Magazin 64. Dovadă suplimentară că publicațiile tipărite sînt citite și implicit cumpărate în continuare în Germania. La noi nu mai există decît o singură revistă de șah tipărită, care apare lunar, dar care are un circuit închis și nu poate fi găsită la chioșcurile de ziare. În sfîrșit, fără a epuiza probabil toate revistele de șah care apar în print în Germania, sînt o sumedenie de site-uri de șah care se adresează publicului vorbitor de limbă germană, cum ar fi chess-tigers sau lasker-gesellschaft sau portalurile întreținute de diverși șahiști profesioniști. Ceea ce, în lumea Internetului, e și spre binele nostru, chiar dacă sîntem la sute sau mii de kilometri distanță, cu o singură condiție: să știi limba germană.

Diagrama săptămînii

Soluția diagramei 108 va fi publicată săptămîna viitoare. Soluția diagramei 107 de data trecută: 1. Txb6! Txb6 2. Nxc5 D~ 3. Nxb6 cu cîștig.

Ionuţ Iamandi este jurnalist la Radio România Actualităţi.

Foto: Coperta revistei culturale de șah Karl, nr. 1/2018.

Mai multe