O muză descoperită în 60 de localități și 14 comunități etnice

21 iulie 2022   Dileme on-line

Text de Silvia Teodorescu, coordonatorul Cronicari Digitali

În 2021, 23 de oameni complet diferiți au acceptat să călătorească pe diagonala țării, peste 1.400 de km, mulți parcuși cu piciorul, alții cu mașini de teren, și de diferență, într-o caravană normal motorizată, pentru a documenta prima monografie digitală de pe Via Transilvanica. Erau podcasteri, jurnaliști culturali, bloggeri, videografi, instagrameri, vloggeri, copywriteri, fotografi profesioniști și un foarte talentat producător de muzică electronică, pasionat de sound recording.

Era momentul în care Cronicari Digitali, proiectul de promovare a patrimoniului cultural în mediul digital, își unea forțele cu Raiffeisen Bank România pentru un obiectiv comun- promovarea și valorizarea patrimoniului existent în comunitățile de pe Via Transilvanica și, odată cu acesta, să încerce să scoată la lumină, precum cărarea care străbate România de la Nord (Putna, Bucovina), la Sud (Drobeta Turnul Severin), sate uitate și necunoscutele marilor orașe prin poveștile locurilor străbătute, cu accent pe istoria lor, arhitectură, comunități etnice, gastronomie, uluiri produse de natură, legende și mistere rezolvate, oamenii întîlniți pe cărare și... muzică.

Nimeni nu credea la început că va fi altceva decît un frumos și prietenos press trip din care trebuie să faci cîteva materiale.

O LADA, un personaj ca-n filme, tunete și curcubee pe cerul gurii

La nici zece zile după, fiecare călător era transformat de experiență. Alergaseră deja împreună prin ploaie, tunete și fulgere la 5 metri apropiere, în plin traseu de Via, și se adăpostiseră împreună pe prispa unei case modeste dintr-un cătun bucovinean, unde sub firavul acoperiș au fost omeniți de cei prin a căror curte treceau cu cea mai bună masă mîncată vreodată, descoperiseră în Fundul Moldovei povestea unui om real care a depășit performanțele lui Oscar Schindler din celebrul film (Traian Popovici, primarul din Cernăuți, care a salvat peste 25.000 de evrei de la deportare în lagărele siberiene, la finalul celui de-al Doilea Razboi Mondial), gîfîiseră și transpiraseră cu toții urcînd o pantă abruptă ca să se întîlnească cu ultimul opincar huțul în vîrf de deal (și epitrop la biserica din sat), neștiind că vor găsi sus un bătrîn de 83 de ani care făcea zilnic drumul ăsta și cînta dumnezeiește la o țeavă fără găuri (tilincă) de le-au dat lacrimile.

Nu știam pînă la mersul pe Via Transilvanica dacă un vlogger de top de lifestyle și travel obișnuiește să asculte povestea unui scriitor-pădurar de 70 de ani, în curtea unei mănăstiri din vîrful muntelui, după ce a mers cu o LADA din anii ’60 pînă acolo, nici dacă un blogger de food alergă pe un drum cu noroi, spre un sat uitat de lume, doar ca să descopere rețeta celei mai bune plăcinte, sigur toaca și clopotele de la Putna nu au fost bătute pentru un producător de muzică electronică și niciun copywriter de agenție din București nu a spus povestea cuielor din fortificațiile bisericii din Dîrjiu, moștenite din generație în generație, pe care stă încă la rece slana facută de secui, dînd cu brio cu tifla frigiderelor ultramoderne.

Pentru a înțelege, exemplele date mai sus din deplasarea de pe Via Transilvanica de anul trecut sînt concentrate în maximum două zile de program, iar noi am fost 10 zile pe drum și am văzut, auzit și simțit mai mult decît ai putea crede că îți rezervă de bine România în care trăim.

Am aflat că se poate și că poți aduce laolaltă creatori cu profesii mai noi sau mai vechi atunci cînd îi pui față în față cu oameni care au ceva de spus, în condiții cinstite.

Muzica de pe Via

Peste 2.000.000 de oameni au văzut, citit, auzit poveștile de pe Via Transilvanica în 2021 centralizate pe cronicaridigitali.ro/zi-de-romania. Da, Cristi Ștefănescu, aka Electric Brother, a lansat un nou EP, denumit drum, realizat integral din cele peste 148 de sunete distincte înregistrate pe cărare, fiecare dintre piese denumite prin cuvine nou create care la rîndul lor spun povești: Huțulna (huțulii din Bucovina și mănastirea Putna), Lemnoit (lemnul din Ilva și oieritul din Pasul Tihuței) și Norga (fusul cu clopoței în capăt, pus doar pentru ca nora să fie auzită că muncește de către soacră și de orga de la Dîrjiu). Vă îndemnăm să îl ascultați pe orice aplicație de streaming audio!

Povestile puternice ajung la fel de puternic la public. Iar pentru ca fiecare autor să poata crea, ai nevoie de o muză. Via Transilvanica este ce trebuie, inclusiv atunci cînd ești autorul propriei povești „scrise” la pas prin natura curată și oameni buni, în concediu sau într-o călătorie solitară.

Cîte povești intră într-un Rucsac?

Anul acesta am pornit  iar la drum, cu același susținător, Raiffeisen Bank România, și același obiectiv. Nu o mai străbatem pe toată, ci pornim cu Rucsacul cu Povestiri în cele mai puțin cunoscute cunoscute ținuturi de pe Via, tocmai pentru că ele și comunitățile pe care le străbat au cea mai mare nevoie să își spună povestea. Iar aici, în Dilema veche, o parte din participanții la documentare își vor confesa experiențele și descoperirile într-un Jurnal de călătorie, zilnic. Diferit, așa cum fiecare dintre ei este.

Facem această călătorie ca să o faceți și voi! Aceasta este și deviza proiectului de rezidență itinerantă de pe Via. Comunitățile unite de cărare au nevoie de promovare, de nou dinamism economic local adus odată cu drumeții sau turiștii culturali și, neapărat, au nevoie de protecție. Sînt comunități atît de curate, încăt îndemnul de a le vizita otova, de toți cu toate, nu este mesajul nostru. Exact ca în Forrest Gump, și pe Via vorbim de o cutie plină cu bomboane de ciocolată. Deschide-o doar dacă îți place să savurezi, nu să înfuleci!

Cronicari Digitali – proiectul cultural dezvoltat de Zaga Brand și Asociația Human Made Art – adună toate experiențele în „Rucsacul cu Povestiri de pe Via Transilvanica”  alături de Raiffeisen Bank România. Rezidența digitală de storytelling este susținută de partenerul de mobilitate  TRUST MOTORS, partenerul video GO PRO, și partenerii media Rock FM, Dilema veche, Spot Media și PressOne.

Mai multe