Muzica barocă în arii celebre interpretate de cântăreți de referință ai timpurilor noastre
Contratenorul de origine croată Max Emanuel Cencic și soprana rusă Julia Lezhneva sînt protagoniștii a două albume care nu trebuie să lipsească din colecția oricui iubește muzica barocă, de operă în special. Max Emanuel Cencic a lansat pe 2 octombrie 2015 discul Arie napoletane, iar soprana Lezhneva își va lansa albumul cu arii de Handel pe 6 noiembrie 2015.
Max Emanuel Cencic – Arie napoletane
Știți ce este un contratenor? Acel tip de voce foarte rară de bărbat care cântă cu timbru de femeie, iar contratenorii buni din zilele noastre pot fi numărați pe degete. Probabil cel mai în vogă contratenor din prezent este croatul Max Emanuel Cencic, care a putut fi ascultat și la ediția din 2015 a Festivalului Enescu: în concertul de deschidere, solist în Carmina Burana de Carl Orff și în opera-concert din 6 septembrie, cu integrala operei Catone in Uttica de Leonardo Vinci, lucrare pe care a și înregistrat-o pe un disc apărut în mai 2015.
Max Emanuel Cencic are totul: o voce calitativă, cu un timbru mai întunecat de contraltă, o tehnică strălucitoare, perfect adaptată stilului muzicii baroce, inteligență și o prezență scenică care impune. În plus, are o carieră foarte activă, dacă ne uităm numai la faptul că în doi ani și-a lansat 5 discuri la casa Decca, două cu opere integrale, două de recital și unul, Cei cinci contratenori, pe care apare, printre alții, alături de contratenorul de origine română Valer Săbăduș.
Discul Arie napoletane rămâne un sfera excelenței: pe el regăsim 11 arii, dintre care 9 înregistrate în premieră mondială, scrise de compozitorii care au adus faima școlii napolitane de compoziție din secolele al XVII-lea și al XVIII-lea, atunci când Napoli era unul dintre cele mai importante orașe europene. Alessandro Scarlatti, Leonardo Vinci, Leonardo Leo, Nicola Porpora, Giovanni Battista Pergolesi sînt numele de compozitori pe care le regăsim pe acest disc, lucrările lor având o notă comună, atât în virtuozitatea pe care o solicită cântărețului, cât și în caracterul lor, cele mai multe fiind strălucitoare, scrise în tonalități majore. În plus, discul include și o lucrare instrumentală înregistrată în premieră mondială, Concertul pentru clavecin și orchestră de Domenico Auletta, interpretat de excelentul ansamblu Il Pomo d’Oro, condus de Maxim Emelyanychev, care-l secondează de pe altfel pe Cencic pe întregul disc. Tot ansamblul Il Pomo d’Oro a putut fi ascultat și la Festivalul Enescu 2015, în 6 septembrie, cu opera Catone in Uttica.
Un disc, deci, reprezentând un veritabil eveniment, atât datorită repertoriului, cât și interpretării; un album pe care-l puteți asculta în 2 noiembrie, de la ora 19, la Radio România Muzical, inclus și în cadrul campaniei Votează discul de muzică clasică al anului 2015.
Julia Lezhneva – arii de Georg Friedrich Handel
Un alt disc cu arii baroce, însă de cu totul altă factură, propune și soprana rusă Julia Lezhneva, una dintre noile stele ale teatrului liric contemporan, specializată și ea, ca și Cencic, în muzica barocă. Spun de altă factură, pentru că dacă Cencic pune accentul mai mult pe virtuozitate și strălucire, Lezhneva surprinde prin emoția și sensibilitatea interpretărilor ei.
https://www.youtube.com/watch?v=gLNOGFoW3vU
O voce rotundă, bogată, foarte versatilă, cu o tehnică impecabilă: greu de crezut că Julia Lezhneva are doar 25 ani. Este însă un caz rar de cântăreață a cărei voce s-a maturizat foarte devreme: la 18 ani, ea cânta Rossini alături de Juan Diego Florez, unul dintre cei mai cunoscuți tenori specializați în repertoriul belcanto. La 20 ani, Julia Lezhneva era invitata sopranei Kiri Te Kanawa, o adevărată legendă, la gala Classic Brit – a fost o adevărată rampă de lansare internațională. În 2013, Julia Lezhneva își lansa primul disc de recital la casa Decca, Alleluia, pentru care a primit un premiu Echo Klassik, iar Decca a raportat vânzări care plasau acest album drept cel mai bun al unui cântăreț debutant, din 2008 până în prezent. Tot în 2013, soprana Julia Lezhneva a apărut pe scena Ateneului Român, la Festivalul Enescu, în distribuția operei Alessandro de Handel.
Tot Handel, așadar, pe al doilea album al Juliei Lezhneva pentru casa Decca, lansat pe 6 noiembrie 2015. Un Handel tânăr, care la 21 ani, călătorea în Italia. Sînt arii din opere, oratorii și lucrări religioase, unele celebre, altele mai puțin cunoscute. De exemplu, Lezhneva include pe disc versiunea originală a ariei Lascia ch’io pianga din opera Rinaldo (1711) care a făcut parte, cu titlul Lascia la spina din oratoriul Il Trionfo del Tiempo e del Disinganno (1707). Găsim și o arie devenită foarte cunoscută în interpretarea Ceciliei Bartoli, Come nube che fugge col vento din același oratoriu; dar și minunata arie a Frumuseții din finalul aceluiași Il Trionfo del Tiempo e del disinganno. Ascultând acest album, mi-am pus și întrebarea: “Să fie Julia Lezhneva noua Cecilia Bartoli?” Timpul va da, probabil, răspunsul...
Albumul Handel cu Julia Lezhneva, înregistrat alături de minunatul ansamblu Il Giardino Armonico condus de Giovanni Antonini, poate fi ascultat la Radio România Muzical luni, 9 noiembrie, de la ora 19 și este inclus și în cadrul campaniei Votează discul de muzică clasică al anului 2015, unde numai notele vizitatorilor vor desemna discul de muzică clasică al acestui an.
Albumele vor fi de asemenea disponibile și în magazinele de specialitate din România.