Mizantropica

27 septembrie 2010   Dileme on-line

Acum doi ani, cînd cu începerea şcolii, o reclamă pentru caşcavalul Delaco făcea vîlvă şi atrăgea surghiunul programării după 22:00 din partea CNA, pentru vina de a “afecta dezvoltarea morală a minorilor”. Era un spot în care un soi de naş mafiot face sampling cu caşcaval Delaco într-o şcoală generală. La vremea respectivă, într-o analiză de pe IQads, am considerat pedeapsa exagerată (fanfaronada Godfather-ului mi se părea menită mai degrabă să îi amuze pe minori); şi parodierea secvenţei similare din Filantropica lui Nae Caranfil ca un graţios tribut adus acestui realizator profetic (într-o perioadă în care tematica violenţei în şcoli anima puternic opinia publică).

Peste cîteva luni, apare în presa centrală un atac dur al lui Caranfil la adresa agenţiei de publicitate care pasămite l-ar fi plagiat. Agenţia neagă, intentează proces de calomnie şi, normal, cîştigă. Cazul a iscat multe comentarii. Fanii noului cinema românesc apreciază deopotrivă opera maestrului "asfaltator" şi îndrăznelile creativilor de la CAP. Pentru cinefilii adevărați a fost o adevărată dilemă să discearnă între cauze. Pentru cine vrea să-l consulte, întregul dosar e disponibil pe Pagina de Media.

Ar mai merita adăugată o apostilă, de dragul dezbaterii despre limitele dintre parodie (pastişă, citat calofil, clin d’oeil adresat cunoscătorilor etc.) şi exploatarea în scop comercial a ideilor (altora). În toamna tîrzie a lui 2008, cîndva între lansarea spotului Delaco şi lansarea acuzaţiilor lui Caranfil, acesta din urmă apare într-un clip electoral pentru candidatul Sever Voinescu, în timpul campaniei pentru alegerile parlamentare. Îmi amintesc că am văzut acest filmuleţ pe una dintre televiziuni, înainte să-găsesc pe Youtube. În acest very short film metadiscursiv, Nae Caranfil în persoană îi povesteşte candidatului Sever Voinescu, printre vălătucii ţigărilor, cum i-ar face acestuia un clip electoral. Cu un umor irezistibil, regizorul îi recită politicianului o parodie la reclamele pentru un anumit detergent, terminată cu jingle-ul (admirabil cîntat): "Mai curat şi mai uşor, cu aşa un ajutor – Mister Sever..." Sloganul (previzibil, poate, dar adorabil enunţat de marele Nae): "Sever Voinescu – face curăţenie în parlament". Totul se termină cu statement-ul lui "Mr. Voinescu", prin care “aprobă mesajul acesta”. Şi, în definitiv, cine l-ar putea dezaproba!? Să parodiezi publicitatea e haios şi cool. Însă, atunci cînd publicitatea parodiază o “creaţie cultă”, este oare, după cum avea să spună Caranfil însuşi mai târziu, într-o dipoziţie diamentral opusă, “furăciune” şi “lipsă de imaginaţie”!? Quod licet Jovi...

PS. La fel de haios şi cool este şi acest spot pentru TIFF 2008, cu mare product placement Mercedes, în care severul Nae parodiază seria James Bond (şi se alintă un pic la sfîrşit)... Restul e (ca să zic ceva "lipsit de imaginaţie") tăcere...

Florin Dumitrescu e textier.ro

Mai multe