„Managementul artistic rămîne, încă, o industrie formată din oameni“ – interviu cu Richard COOK

22 noiembrie 2016   Dileme on-line

Este fondatorul agenției irlandeze Lisa Richards Agency, care reprezintă actori, scenariști, regizori, designeri și compozitori. În portofoliul lui Richard Cook se află nume mari ale cinematografiei europene, cum ar fi Pierce Brosnan, Aidan Turner, Antonio de la Torre, Vlad Ivanov sau George Piștereanu. La evenimentul bucureștean Les Films de Cannes à Bucarest, Richard Cook a fost invitatul unei conferințe care s-a numit Talent management.

Care e partea cea mai pasionantă a activităților pe care le derulați?

Îmi place că pentru mine nu există două zile la fel. Îmi place enorm să cunosc oameni și să pun în legătură talentul cu eventuali angajatori. Ca să fiu cinstit, nu am sentimentul că muncesc foarte mult: mă simt norocos.

A influențat evoluția rapidă a Internetului și a Facebook-ul atribuțiile unui agent?

Cred că a marcat o democratizare importantă la nivelul actorilor prin faptul că poți fi astăzi oriunde, mereu la curent cu ce filme s-au mai făcut, ce castinguri au mai fost organizate, asta e partea bună… Pînă la urmă, Facebook-ul și celelalte rețele de socializare sînt doar instrumente, iar noi, agenții trebuie să fim precauți întrucît folosirea redundantă a acestora poate fi în detrimentul legăturilor personale.

Talentul și relațiile sociale rămîn motorul cel mai important pentru orice impresar bun și uneori e nevoie de multă muncă pentru a menține o comunicare verbală, față în față, la care se adaugă comunicarea virtuală. Managementul artistic rămîne, încă, o industrie formată din oameni. Din fericire.

Este impresarul vitrina unui actor?

Aș spune că e foarte greu să existe un consens legat de această întrebare! Din punctul meu de vedere, vitrina este întotdeauna actorul, iar rolul agentului este să-l promoveze cît poate de mult (și oriunde este posibil), folosind mijloace diferite în favoarea lor.

Dar un lucru îmi este clar: nu eu influențez reușita actorului, de ei depinde succesul, eu rămîn doar cel ales pentru a face echipă. Ei prețuiesc sfaturile, experiența și opinile mele (am învățat să fiu din ce în ce mai onest). Așadar, artiștii care își asumă deciziile de carieră sînt cei cu care am grijă să am cele mai bune relații. În mod evident, dacă reprezinți o echipă considerabilă de actori, este un prim punct de legătură cu posibili angajatori, dar și pentru cei care se gîndesc că ar putea intra în echipă.

Ce v-a impresionat cel mai mult la Vlad Ivanov?

Performanța lui în filmul lui Cristian Mungiu 4, 3, 2 este una dintre cele mai puternice și mai înspăimîntătoare pe care le-am văzut vreodată. Din acel moment am știut că vreu să-l reprezint. Este un artist remarcabil, capabil să joace roluri grele în română, franceză, italiană, rusă și engleză. Faptul că el poate să se exprime în mai multe limbi este un lucru important, dar să joci bine în altă limbă e altceva. Îmi place enorm că este fantastic și pe scenă.

Unde îl vedeți peste zece ani?

Nu am nici o idee, iar industria aceasta nu reacționează bine la planuri sau la hărți rutiere. Dar, un lucru este sigur: Ivanov va fi undeva în lume, pe platoul de filmare sau pe scena unui teatru, facîndu-și meseria ca un mare artist. Este un actor original, care jonglează cu partituri complicate.

a consemnat Roxana CĂLINESCU

Foto: Ionuţ Dobre

Mai multe