Începe Festivalul "Opera Nights" 2013

9 iulie 2013   Dileme on-line

Cea de-a III-a ediţie a Festivalului „Opera Nights” se va desfăşura între 10 şi 15 iulie 2013, atît la Castelul Corvinilor din Hunedoara, cît şi în spaţiul numit Esplanada Lapidarium, aflat în spatele clădirii renascentiste Magna Curia din Deva (Muzeul Civilizaţiei Dacice şi Romane). Orchestra, corul şi soliştii Teatrului Naţional de Operă şi Balet „Oleg Danovski” din Constanţa, precum şi alţi artişti români, dar şi din Japonia, Spania, Ungaria, Serbia şi Republica Moldova vor interpreta coruri, duete şi arii în cadrul Galei Verdi – Wagner, Trubadurul (de Giuseppe Verdi), Don Pasquale şi Elixirul dragostei (de Gaetano Donizetti) şi My Fair Lady (de Frederik Loewe). Mai multe detalii pe operanights.ro. (P. M.)

1. Festivalul „Opera Nights” se află doar la a III-a ediţie. Ce v-a convins să participaţi?
2. Spectacolele din cadrul festivalului se desfăşoară în aer liber, în locuri neconvenţionale, cu încărcătură istorică. În ce fel influenţează aceste coordonate starea şi energia dvs. ca artist pe scenă, precum şi modul în care se desfăşoară performance-ul?
3. Cum percepeţi publicul de operă actual? Şi în ce fel s-a schimbat acest public de-a lungul timpului?

Radu CIOREI

dirijor, Teatrul Naţional de Operă şi Balet „Oleg Danovski” Constanţa

1. Festivalul este organizat în colaborare cu Teatrul Naţional de Operă şi Balet Constanţa, deci era normal să particip, dar trebuie să recunosc faptul că m-a bucurat enorm ideea de a face spectacole, muzică, în astfel de locuri. Mă întorc la Deva cu mare plăcere, datorită felului în care organizatorii au ştiut să ne fie gazde şi a unui public extraordinar, dornic de cultură.

2. Cele două „muze”: Clio, muza istoriei, şi Euterpe, muza muzicii, îşi potenţează reciproc valorile. Îmi plac nespus aceste încercări de a rupe convenţionalul şi simt că energia curge mai liber între artişti şi spectatori.
3. Muzica de calitate – opera, în cazul de faţă – va avea întotdeauna un public de „elită spirituală”. Spun asta şi pentru iubitorii acestui gen, dar şi pentru spectatorul care vine pentru prima dată la operă, adică cel „neavizat”, indiferent de gradul său de educaţie. Alchimia sufletelor în prezenţa muzicii transformă umanul, iar iluminarea este rezultatul.   

Mădălina SANDU

soprană, solistă a Teatrului Naţional de Operă şi Balet „Oleg Danovski” Constanţa

1. Particip la Festivalul „Opera Nights” pentru al treilea an consecutiv şi ce m-a convins de fiecare dată să revin este atmosfera extraordinară pe care o simt aici în fiecare an, o atmosferă creată de un public extraordinar şi de un spaţiu inedit, în care se desfăşoară o poveste unică în România.

2. Pentru a crea şi a oferi sentimente către public, artistul are nevoie de un spaţiu al lui propriu, un spaţiu de intimitate al personajului pe care îl interpretează. În momentul în care personajul interpretat este adus într-un spaţiu foarte apropiat lui ca perioadă istorică – aşa cum este Castelul Corvinilor, de exemplu –, totul face ca povestea să devină nu doar credibilă, aşa cum se întîmplă pe scena unui teatru, ci reală. Din acest motiv, tot ce înseamnă performance-ul de care aminteaţi nu poate decît să tindă spre starea de naturaleţe absolută a personajelor plăsmuite de autorii operelor.

3. Publicul de opera este un public special, şi spun acest lucru deoarece opera ca gen este un „loc” în care magia este posibilă doar în momentul în care scena rezonează cu sala. Condiţia este ca cei de pe scenă să dăruiască frumosul, iar cei din sala să-l perceapă ca atare, să-l primească în inimile lor şi să plece fericiţi din sală. Nu ştiu dacă publicul este altfel azi faţă de cel din alte timpuri, cert este însă că opera se adaptează dinamicii vremurilor pe care le trăim, iar asta nu poate să însemne decît că publicul are nevoie de noutate.


 

Robert NAGY

tenor

1. În primul rînd, faptul că sînt hunedorean get-beget, iar apoi faptul că, participînd în străinătate la multe festivaluri de acest gen, tot timpul aveam un regret că noi nu sîntem în stare să organizăm ceva similar, sau chiar mai bun, avînd în vedere că locaţiile noastre sînt cu mult mai originale şi mai spectaculoase.

2. Provocarea fiind mai mare, la fel sînt mobilizarea şi implicarea fizică şi emoţională. Drept urmare, calitatea spectacolului nu are decît de cîştigat, la fel şi spectatorii. Avem parte de un public eterogen, compus din melomani, dar şi din ce în ce mai mult tineri, care la început vin de curiozitate, sfîrşind prin a deveni melomanii de mîine.

3. Din păcate, publicul actual este mult mai permisiv şi nu are tăria de a sancţiona derapajele uneori necontrolate ale noului val de aşa-zişi regizori, care nu au nimic în comun cu opera ca gen muzical, ci doar cu punerea în scena a unor spectacole, indiferent de genul lor! Sper cu tărie că este doar o perioadă de tranziţie şi că, în timp, se va reveni la eleganţa şi nobleţea spectacolelor de operă imaginate de compozitorii lor.
 

Ştefan IGNAT

bariton, solist al Operei Naţionale Bucureşti

1. Anul trecut, am primit invitaţia de a participa de la Teatrul de Operă şi Balet „Oleg Danovski” din Constanţa. Opera din Constanţa a devenit din ce în ce mai recunoscută în rîndul teatrelor de gen din ţară pentru calitatea spectacolelor, a repertoriului ales, a artiştilor. Pentru mine a fost suficient, deoarece ştiam că voi participa la un eveniment deosebit. 

2. Spectacolele de operă în aer liber sînt foarte obişnuite în toată lumea. Am deja experienţa unor astfel de festivaluri din Austria (St. Margarethen, Gars am Camp), Spania (Pedraza), Franţa (Alby) etc. Încărcătura emoţională este deosebită, dar cred că reuşita este pe măsură.

3. Spre marea noastră satisfacţie, a artiştilor, la spectacolele de operă vin din ce în ce mai mulţi tineri. În vremurile pe care le trăim, cînd totul este informatizat, pentru artişti reprezintă o adevărată provocare să susţină un spectacol de operă. Faptul că sălile de spectacol sînt pline – la fel şi în cazul spectacolelor în aer liber, unde vine foarte mult public – înseamna că facem bine ce facem. Bucuria cea mai mare este întâlnirea cu publicul, iar răsplata cea mai valoroasă o reprezintă aplauzele.

Hector LOPEZ

tenor, prim solist al Operei Naţionale Bucureşti

1. Am mai participat la acest festival şi am fost bucuros să fiu invitat din nou de către dna Daniela Vlădescu.

2. Castelul are o încărcătură în plus, iar asta face să mă dăruiesc şi mai mult. E o magie pe care nu o poţi explică. Pur şi simplu există.  

3. Publicul în general este doritor de muzică, nu doar de operă, dar atunci când e vorbă de un spectacol de operă, vor să vadă implicarea.

anchetă realizată de Patricia MIHAIL

© Foto: Opera Nights
 

Mai multe