Dansul muzicii

25 iulie 2014   Dileme on-line

Sînt 20 de ani de la prima ediţie a “Festivalului de muzică Sighişoara”, astăzi numit Festivalul-Şcoală Academia Sighişoara. Organizat anual, festivalul de artă contemporană aduce la un loc tineri muzicieni şi mentori renumiţi la nivel internaţional. Festivalul a apărut pentru că “în România tinerii sînt talentaţi şi motivaţi", după cum este de părere violonistul elveţian de origine romînă Alexandru Gavrilovici, unul dintre fondatorii evenimentului.

Între 1 – 14 august tinerii muzicieni învaţă de la artişti "care ştiu şi vor să împărtăşească lucrurile pe care le ştiu". În fiecare an, o serie de mentori din România şi străinătate, susţin reprezentaţii şi ateliere în cadrul festivalului. Experienţa şi valoarea nu sînt principalele criterii în funcţie de care specialiştii sînt invitaţi. Contează "entuziasmul de a face lucruri în România". Ediţia din 2014 reuneşte nume mari în domeniul muzicii, cum sînt Adelina Oprean, profesor al Academiei de Muzică din Basel, Elvetia şi Minel Iancovici, profesor al Conservatorului din Maastricht, Olanda.

Spectacolele sînt deschise publicului larg. În fiecare seară de  la ora opt, la Primăria din Sighişoara şi în alte locuri din oraş, au loc reprezentaţii de muzică de cameră la care poate participa oricine.
În anul 2014 este aniversat jubileul compozitorului baroc Carl Philipp Emanuel Bach. Festivalul sărbătoreşte încă trei compozitori contemporani prin concerte “carte blanche” ale compozitorilor elveţieni Xavier Dayer, Roland Moser, precum şi a renumitului compozitor romîn Cornel Ţăranu.

Pe 1 august, prima zi a festivalului, de Ziua Naţională a Confederaţiei Elveţiene, vor avea loc două nume de referinţă ale Elveţiei şi României. Este vorba de Arthur Honegger si George Enescu. Alături de deja celebrul cvartet clujean Arcadia va evolua ansamblul Archita format din foşti şi actuali membri ai Filarmonicii George Enescu din Bucureşti.

Principalii vizitatori ai festivalului de anul acesta sînt cei 65 studenţi din toată ţara şi din străinătate. Ei participă la atelierele pregătite să ofere "o zonă de reflecţie". Studenţii vor avea „posibilitatea să îşi asculte profesorii, să facă muzică de cameră spontan în foarte multe colţuri ale Cetăţii Medievale, în turnurile de apărare ale Sighişoarei, dar se merge şi în afara cetăţii, în bisericile fortificate săseşti, în satele părăsite de saşi, unde poate muzica o să readucă înapoi ceva dintr-un trecut cultural glorios”, spune Alexandru Gavrilovici. La ateliere "se poate discuta deraiat". Cei care participă ies de pe "drumuri bătătorite". Profesorii nu predau, oferă posibilitatea tinerilor să îşi găsească propriile răspunsuri la întrebări.

“Cursurile de măiestrie” sînt în domenii diferite: canto pian, canto, vioară, violă, violoncel, compoziţie, chitară clasică ş.a. Au loc şi ateliere ce ating subiecte mai puţin obişnuite. Unul dintre acestea este atelierul de baroc. În atelier cîntăreţii învaţă să danseze în acest stil. Prin dans, muzica poate fi văzută şi devine o experienţă. Cîntăreţii pot asocia sunetele cu mişcările specifice. Pentru că, în trecut, "muzica trăia împreună cu dansul şi cîntatul", cum spune profesorul Alexandru Gavrilovici. Reconstruirea unei mici părţi din contextul de exprimare a muzicii baroce ajută studenţii să înţeleagă mai bine caracteristicile acestui stil.

Festivalul abordează şi alte probleme ale tinerilor muzicieni. În atelierul Tehnica Alexander artiştii învaţă cum să evite afecţiunile fizice. După vîrsta de 30 de ani, mulţi dintre cîntăreţi capătă dureri de ceafă. Datorită unor poziţii sau mişcări necorespunzătoare în timpul cîntatului sau în activitatea de zi cu zi, anumite zone devin tensionate. La atelier, artiştii învaţă să elimine obiceiurile ce le provoacă tensiuni şi dureri. Profesorul spune că atunci cînd apar dureri mulţi dintre artişti ajung la terapie. Apelează la programe generice ce nu răspund nevoilor lor în mod real. În cadrul atelierul aceştia descoperă obiceiurile nesănătoase personale. Astfel pot construi mişcări de recuperare sau programe terapeutice personalizate. Atelierul este susţinut de Angela Schwartz, cunoscut muzician şi profesor în cadrul Academiilor de Muzică din Basel and Azat, Elvetia.

Dansul baroc poate fi urmărit de locuitorii şi vizitatorii cetăţii într-un spectacol “despre bogăţia de trăiri, inimi palpitînd, iubire năvalnică, gelozie distrugătoare, prezentante cu eleganţă prin dans, umorul fin şi, atunci cînd e cazul, glume poate mai grosolane”. „Cu sufletul la gură” (Mi palpita il cor) are loc pe opt august începînd cu ora 22.00. Mai multe detalii despre reprezentaţiile susţinute şi programul festivalului se găsesc aici.

Anul acesta Festivalul Academia Sighişoara este co-finanţat printr-un grant din partea Elveţiei prin Programul de Cooperare Elveţiano-Român. Este organizat de Academia de Muzică Gheorghe Dima din Cluj-Napoca în parteneriat cu Asociaţia Cultura Viva.
 

Mai multe