Confirmări, promisiuni – despre muzică cu un acordeon și un spectacol de operă

3 august 2016   Dileme on-line

Luna august – timp de relaxare, vacanță, lenevie (pentru cei care nu și-au luat deja concediul). Și timp de reflecție și noi descoperiri, inclusiv muzicale; luna cînd se anunță și evenimentele toamnei. Pentru mine, prilej de a o descoperi pe Ksenija Sidorova, o femeie tînără și frumoasă care cîntă la... acordeon.

O alăturare incendiară – Carmen și acordeonul

Ei bine, un acordeon care să cînte muzica lui Georges Bizet, sub degetele unei femei frumoase care seamănă foarte bine cu temperamentala Carmen, era ceva greu de imaginat înainte de apariția Ksenijei Sidorova pe scenele internaționale de concert.  Și nu e de mirare că a ajuns în atenția unei casei importante de discuri, mai ales că pentru Deutsche Grammophon constat că este o politică promovarea tinerelor talente care realizează majoritar producțiile noi, în completare venind reeditările cu nume faimoase din trecut. În plus, tot ce este neobișnuit atrage atenția, cu atît mai mult o femeie frumoasă care cîntă la un instrument mai rar întîlnit în muzica cultă.

Deci, la 28 ani, letona Ksenija Sidorova era o candidată perfectă pentru un profil de artist Deutsche Grammophon. A studiat acordeonul de la 8 ani; este absolventă a prestigioasei Academii Regale de Muzică din Londra, iar debutul pe o scenă importantă s-a produs în 2009, la Wigmore Hall din capitala Marii Britanii. De atunci, a cîntat cu importante orchestre europene, în primăvara lui 2016 apărînd pentru prima dată și pe scene americane, ca parteneră de scenă a lui Avi Avital, un alt muzician altfel, care a adus mandolina la rangul de vedetă.

Albumul Carmen semnat de Ksenija Sidorova, primul apărut în cadrul contractului semnat cu Deutsche Grammophon în martie 2016, este cu siguranță și o încercare de atragere a unui public mai larg, mai puțin familiarizat cu opera și muzica clasică, în general. Și aș zice că este un pariu cîștigat, pentru că nu e nimic kitsch în această reinterpretare a temelor din opera Carmen de Georges Bizet; unele dintre piesele de pe album sînt tratate 100% în stil clasic, fiind înregistrate de Sidorova în compania Orchestrei Filarmonice Borusan din Istanbul, cu Sascha Goetzel dirijor (acesta din urmă este frecvent și invitat al Orchestrei Naționale Radio din București); altele au o alură jazzy-world music, Sidorova apărînd în compania ansamblului Nuevo Mundo, a chitaristului Reeentko Dirks și a percuționistului Itamar Doari.

În 52 minute, Sidorova rezumă opera Carmen pe înțelesul celor care poate nu s-ar gîndi să intre vreodată într-o sală de operă; este o călătorie sonoră plăcută, cu un aer estival, avînd-o în prim plan pe această minunată letonă frumoasă și pasională care cîntă foarte bine la acordeon.

Argumentul sonor rămîne însă cel mai important: puteți asculta acest album luni, 8 august, de la ora 19.00, la Radio România Muzical, în cadrul campaniei “Votează discul de muzică clasică al anului 2016”. (www.romania-muzical.ro/voteaza2016)

...Și o operă în original

Pentru cei care preferă originalul, o altă propunere care poate părea mai serioasă: opera “Nunta lui Figaro” de Wolfgang Amadeus Mozart, de pe un album lansat tot de casa Deutsche Grammophon pe 8 iulie 2016.

Producțiile cu opere integrale pe disc sînt din ce în ce mai rare – costurile sînt mari și vînzările nesigure. O rețetă cîștigătoare poate fi asocierea cu un festival din care se înregistrează spectacole live și, eventual, un sponsor important. Așa s-a întîmplat și în cazul actualei producții: o înregistrare din festivalul de la Baden Baden din 2015 și finanțare din partea Rolex, sponsorul, printre altele, și al concertului de Anul Nou de la Viena. Evident, rețeta trebuie să includă și nume de vedetă; și a fost respectată, din moment ce în distribuție regăsim nume de super-vedete precum tenorul Rolando Villazon, baritonul Thomas Hampson, baritonul Luca Pisaroni, mezzosoprana Anne Sofie von Otter și, nu în ultimul rînd, mai tinerele voci ale sopranei Christiane Karg, mezzosopranei Angela Brower și a sopranei  bulgară Sonya Yoncheva care a primit de altfel cele mai multe aprecieri din această distribuție, pentru interpretarea rolului Contesei.

Nu mai puțin importantă mi se pare contribuția orchestrei, Chamber Orchestra of Europe, și a dirijorului, Yannick Nezet Seguin, care dincolo de urmărirea atentă a vocilor soliste, aduc o notă de autentic în interpretarea muzicii mozartiene, fără a lăsa senzația unui muzeu de instrumente.

Mi se pare meritorie și inițiativa lui Rolando Villazon de a înregistra alături de Yannick Nezet Seguin șapte dintre operele mozartiene: pînă în prezent au apărut patru – Don Giovanni, Cosi fan tutte și Răpirea din serai. Rolando Villazon, o veritabilă vedetă a operei timpurilor noastre, un tenor mexican de 42 ani care în ultimul timp s-a ocupat și de regia de operă: în mod cert, nu doar că are o voce frumoasă, dar și o inteligență vie care a contribuit important la edificarea carierei sale de cel mai înalt nivel.

Mozart a fost un subiect important pentru Villazon în ultimii trei ani: a înregistrat nu doar aceste patru opere, ci și un album cu arii de concert semnate de Mozart, un repertoriu mai rar abordat, deși lucrările au valoarea indubitabilă a marilor opusuri create de Mozart.

Voci frumoase, cu știința cîntului muzicii mozartiene, diferit de orice altceva din domeniul operei, o gîndire muzicală alertă și proaspătă – cam așa cred că ar trebui să arate o “Nuntă a lui Figaro” în prezent la nivel strict auditiv. Și așa este și este în versiunea de pe albumul apărut pe 8 iulie 2016, ceea ce se poate descoperi ascultînd acest spectacol pe site-ul campaniei Radio România Muzical Votează discul de muzică clasică al anului 2016. 

Promisiuni pentru toamnă

O listă scurtă: pentru iubitorii operei, discul Verismo cu  soprana Anna Netrebko în prim plan (care a înregistrat alături de soțul ei,  tenorul Yusif Eyvazov, și Orchestra Academiei Naționale Sant Cecilia din Roma, dirijor Antonio Pappano). Cele mai importante arii de soprană din repertoriul verist (Puccini, Giordano, Leoncavallo, Catalani, Boito, Ponchielli) pe un disc care va apărea pe 2 septembrie și poate fi ascultat la Radio România Muzical pe 5 septembrie, de la ora 19.00.

Pentru un public mai larg iubitor de muzică bună: pe 26 august apare Love Story, un disc semnat de pianista Valentina Lisitsa (cunoscută drept pianista youtube pentru numărul –record de public care-i accesează contul) cu teme celebre pentru pian și orchestră din filmele hollywoodiene ale anilor 20-40 ai secolului trecut. La Radio România Muzical, pe 29 august, ora 19.00.

Pentru iubitorii muzicii clasice 100%: albumul Wonderland semnat de pianista germano-japoneză Alice Sara Ott. Lucrări de Edvard Grieg, compozitorul romantic norvegian: evident, celebrul său concert pentru pian și orchestră, dar și piese pentru pian solo. La Radio România Muzical pe 12 septembrie, de la ora 19.

Mai multe