Cecilia Bartoli este Norma

17 mai 2013   Dileme on-line

În 20 mai se lansează cel mai nou album al celebrei mezzosoprane Cecilia Bartoli: opera Norma de Vincenzo Bellini.

De ce ne interesează un disc al Ceciliei Bartoli?

Pentru că Cecilia Bartoli este cu adevărat un fenomen al muzicii clasice din veacul XXI. Este în momentul de faţă cel mai bine vîndut muzician clasic – peste 10.000.000 de CD-uri şi DVD-uri cu semnătura Cecilia Bartoli se găsesc în colecţiile melomanilor din întreaga lume. Şi acest succes nu se datorează, aşa cum se mai întîmplă cîteodată, datorită migraţiei către zona muzicii uşoare, ci datorită unei calităţi excepţionale: a vocii cîntăreţei, a interpretării, a repertoriului abordat şi nu în ultimul rînd, a prezentării.

@acealsiautorCecilia Bartoli posedă o voce specială: mezzosoprană de coloratură – adică o voce cu timbru mai grav, însă foarte agilă şi cu o întindere foarte mare. Iar o asemenea voce se pretează mai ales la un repertoriu de recital, de aceea, Cecilia Bartoli, care, printre altele, este şi foarte inteligentă, cîntă mai ales în recitaluri. Ceea ce nu înseamnă că nu apare şi în spectacole de operă, iar ultimul ei disc este o dovadă în acest sens.  Specialitatea Ceciliei Bartoli este descoperirea lucrurilor demult uitate: a unui anumit mod de a interpreta, a unor repertorii. Aşa au apărut discurile

Norma într-o nouă viziune

Iar acum,

 de Vincenzo Bellini, una dintre cele mai cunoscute opere din perioada belcanto-ului italian (începutul secolului al XIX-lea, avînd ca specific ariile de virtuozitate).  Cecilia Bartoli şi-a propus să recreeze pe acest disc nou cum suna această operă la premiera ei din 1831: de aceea a ales o orchestră cu instrumente din epocă, La Scintilla, dirijată de Giovanni Antonini. Însuşi faptul că Cecilia Bartoli cîntă rolul principal este ceva neobişnuit, pentru că în mod tradiţional acest rol revine unei voci de soprană, nu de mezzosoprană. Partitura după care s-a realizat înregistrarea este cea originală, fără tăieturi, şi poartă toate indicaţiile lăsate de Bellini.

Iar partenerii de scenă ai Ceciliei Bartoli sînt nume mari ale teatrului liric actual, printre ei, şi mezzosoprana originară din Romînia, Liliana Nikiteanu, despre care Bartoli declară în interviul pe care mi l-a acordat în aprilie 2013 şi pe care-l puteţi citi integral pe site-ul www.romania-muzical.ro: „Lucrez cu Liliana de mulţi, mulţi ani, cel mai des la Zurich, unde am cîntat împreună în multe opere de Mozart, dar şi de Handel şi Rossini - cel mai recent în

de Rossini şi

 la Viena. Liliana Nikiteanu este una dintre partenerele mele de scenă preferate pentru că ea are acelaşi scopuri profesionale ca şi mine, este o actriţă versatilă şi plină de intensitate în jocul scenic, mereu disponibilă şi o bună colegă. Poţi întotdeauna să te bazezi pe ea atunci cînd porneşti să cucereşti noi teritorii.”

O primă audiţie la Radio România Muzical

Noul disc al Ceciliei Bartoli poate fi ascultat în premieră românească la Radio România Muzical, sîmbătă, 18 mai, de la ora 19, în cadrul emisiunii „Seara de operă” realizată de Luminiţa Arvunescu.  Discul este inclus şi în cadrul campaniei „Votează discul de muzică clasică al anului 2013” derulată pe site-ul canalului

Discul va fi disponibil şi în România, în magazinele de specialitate şi pe site-ul www.getmusic.ro, iar pentru fişiere audio, direct la www.itunes.com. Datorită calităţii excepţionale, cred că este o investiţie sigură. Şi în plus, Cecilia Bartoli are aproape 47 de ani: este bine să bucurăm de fiecare dintre discurile pe care le va lansa – chiar dacă vocea ei nu a îmbătrînit şi se pare că mai are ani frumoşi de carieră în faţă, totuşi, vocea umană este un instrument foarte sensibil. 

Şi dacă sînteţi privilegiaţi, puteţi s-o vedeţi pe Cecilia Bartoli jucînd cu exact aceeaşi distribuţie la Salzburg, în 17 şi 19 mai, în cadrul Festivalului de Rusalii: Cecilia Bartoli este, printre altele, şi directoarea acestui festival.

Mai multe