Bullying și Telefonul Copilului
Cătălina Florea din București, fondatoarea Asociaţiei Telefonul Copilului a renunţat la “nu se poate” pentru copii. Prin intermediul finanţării Petrom, Cătălina, cîștigătoarea competiției Idei din Țara lui Andrei din iunie 2013, a început ”Bullying – de la hărţuirea verbală la hărţuirea fizică în rîndul copiilor”, primul proiect din România care luptă împotriva acestui fenomen sesizat tot mai des de către copii şi adolescenţi. Acesta constă în realizarea unei analize şi a unui pachet educaţional dezvoltat împreună cu experţi în psihologia copilului care va fi prezentat unui număr de 2000 de copii şi 200 de cadre didactice. Elevii şi cadrele didactice implicate vor deveni ambasadori ai cauzei în rîndul următoarelor generaţii de tineri. Analiza datelor colectate va fi transmisă Ministerului Educaţiei Naţionale, pentru a iniţia declanşarea unor sesiuni educaţionale cu caracter permanent în unităţi de învățămînt pe această temă.
”Am pornit la drum în anul 2001, în cadrul unui proiect dedicat părinţilor: Casa de copii nu e acasă. Proiectul urmărea prevenirea instituţionalizării copiilor, oferind părinţilor posibilitatea de a accesa gratuit prima linie telefonică de asistență la nivel naţional. În timp, însă, am început să înregistrăm şi apeluri din partea copiilor şi adolescenţilor. Astfel, în anul 2006, am înfiinţat Asociaţia Telefonul Copilului, care a preluat gestionarea liniei telefonice gratuite, îndreptîndu-şi atenţia şi serviciile mai mult către copii. Iar în anul 2008, în urma acţiunilor de lobby pe care le-am desfăşurat în colaborare cu Child Helpline International, am obţinut decizia Comisiei Europene pentru existenţa unui număr unic la nivel european pentru telefonul copilului - 116 111.” povestește Cătălina Florea începuturile proiectului.
În cei peste 12 ani de la înfiinţare, Telefonul Copilului a condus la rezolvarea unui număr de aproape 50 000 de cazuri grave de abuz asupra copilului, iar pentru alte sute de mii de apeluri a oferit servicii de consiliere psihologică şi juridică, informare şi îndrumare către instituţii abilitate: ”Tristeţe, bucurie, disperare, nevoia de a vorbi, cereri de ajutor – le-am auzit pe toate. Am întîlnit la celălalt capăt al firului situaţii pe care mintea unui om crescut într-o familie fericită nu și le poate imagina. Dureri crunte, peste limita de suportabilitate a unui adult, cu atît mai puţin a unui copil, disperare şi renunţare”, continuă Cătălina.
Conceptul pe care cîștigătoarea competiției Idei din Țara lui Andrei l-a transformat în proiect este cel de ”Bullying”. În sfîrșit, cineva a recunoscut gravitatea unui fenomen informal din mediul educațional care, pînă acum, de cele mai multe ori, nu era luat în considerare la modul serios, fiind considerat doar o chestiune... de-a copiilor, în care adulții nu prea e cazul să se amestece.
”Cel umilit, exclus, trăieşte cu teama că i se poate întîmpla zilnic ceva negativ, că poate fi respins şi batjocorit. Victima se confruntă cu frustrarea de a fi respins, de a nu putea face parte din grupul respectiv şi i se impregnează ideea că este o persoană fără valoare, inadaptată şi care merită ceea ce i se întîmplă. Excluderea, dar mai ales umilirea, reprezintă o lovitură psihologică foarte mare, pierderea încrederii în sine şi în ceilalţi, introvertire. Nu de puţine ori, victima nu mai găseşte resurse emoţionale pentru a face faţă comportamentelor ostile şi nu mai găseşte nici un rost vieţii sale”, spune Cătălina Florea.
Se vorbește, ades, doar de violență fizică. O altă inovație a proiectului Asociației Telefonul Copilului este că include și violența verbală, pe care o consideră preludiul celei fizice: ” Un copil este etichetat, tachinat, batjocorit în cercul său de cunoştinţe sau de către colegi care îl strigă într-un anume fel (făcînd referire la aspectul fizic sau probleme de ordin medical/familial). Uneori aceste tachinări se transformă în îmbrînceli sau chiar, în unele cazuri, în atacuri fizice.”
Care este legătura dintre Telefonul Copilului și
? Foarte simplu: cazurile de bullying au fost înregistrate la Telefonul Copilului: ”în perioada octombrie 2011 - octombrie 2013, Asociaţia Telefonul Copilului a înregistrat un număr de 2907 de cazuri de bullying în Romania. Conform informaţiilor existente în baza de date a liniei telefonice gratuite de asistenţă pentru copii 116 111, fenomenul este asociat următoarelor forme:
fizic în procentaj de 45,72%,
verbal în procentaj de 22,86%,
emoţional în procentaj de 15,24%,
relaţional în procentaj de 14,28% şi
online în procentaj de 1,90%.”
Tot statisticile înregistrează și efectele acestui fenomen: ”depresii şi tulburări de comportament în procentaj de 33,15%, excludere şi dificultate în relaţionare în procentaj de 29,78%, gînduri suicidale în procentaj de 15,17%, frică şi anxietate în procentaj de 12,92%, criză de identitate şi singurătate în procentaj de cîte 4,49%.”
Pînă în prezent, echipa Asociației Telefonul Copilului a avut întîlniri cu elevi şi cadre didactice în 3 licee bucureştene, iar interesul acestora faţă de tema proiectului a fost considerabil. Elevii au vorbit deschis despre cazuri pe care le-au observat sau ale căror victime au fost - în şcoală sau în afară acesteia.
Proiectul este unul pilot, iar în această etapă urmăreşte conştientizarea de către elevi a efectelor fenomenului de bullying, implicarea activă atît a părinţilor, cît şi a elevilor şi a cadrelor didactice în prevenirea şi stoparea acestui fenomen. Au fost elaborate materiale video educative, realizate şi cu participarea elevilor.
Colaborarea dintre elevi, părinți și profesori reprezintă o inovație. Una necesară pentru comunitatea educațională, ale cărei rezultate vor fi vizibile pe termen lung. Împlicarea profesorilor alături de elevi va avea, cu siguranță un impact social și va dezvolta noi abilități și relații de colaborare mai puțin închistate între cele două categorii. De asemenea, elevii vor fi responsabilizați social și vor înțelege valoarea lucrului în echipă și a voluntariatului, devenind ambasadori ai cauzei în rîndul următoarelor generații.
PS: Totul a pornit de la
Asemenea Cătălinei Florea, sînt invitați și alți români să-și prezinte, pînă pe 16 aprilie, ideile de dezvoltare pe termen lung a comunităților în care trăiesc. După 16 aprilie, își pot susține proiectele preferate pentru a deveni realitate cu voturi pe www.taraluiandrei.ro.