București și „City Lights” cu violonista Lisa Batiashvili

20 iunie 2020   Dileme on-line

Am putut să o admirăm și la Festivalul George Enescu de la București: georgiana Lisa Batiashvili este în momentul de față una dintre cele mai cunoscute și apreciate violoniste la nivel mondial. Tehnică impecabilă, perfect gust și cunoaștere a cerințelor stilistice, sensibilitate, sobrietate și profesionalism: Lisa Batishvili (41 ani), subțire, blondă, frumoasă, cu alură mai curînd de fotomodel, este o muziciană recunoscută pentru interpretările sale deosebite conferinte repertoriului standard, marile concerte pentru vioară și orchestră ale muzicii culte, înregistrate pentru case prestigioase de discuri.

În 5 iunie, însă, iată o schimbare în strategia discografică a violonistei georgiano-germane: casa Deutsche Grammophon, cu care colaborează din 2013, a lansat albumul intitulat City lights, cu totul deosebit în contextul discografiei Lisei Batiashvili. Pentru că City lights este un album-concept, explorînd piese cu accent crossover, o imaginară călătorie prin orașele care au reprezentat repere în cariera și experiența de viață a Lisei Batiashvili.

Și m-am bucurat să descopăr pe acest album Ciocîrlia făcută celebră la finalul secolului al XIX-lea de Grigoraș Dinicu, preluată și în Rapsodia română nr. 1 de George Enescu. O piesă de virtuozitate, interpretată într-un stil clasic, deși nu fără o nuanță rapsodică, de Lisa Batiashvili și Orchestra Filarmonicii din Georgia, dirijor Nikoloz Rachveli – sigur, este un aranjament, realizat de Stephen Konz, violoncelist în Filarmonica din Berlin și membru al ansamblului The Philharmonix. În paranteză fie spus, The Philharmonix, ansamblu alcătuit din muzicieni ai Filarmonicilor din Viena și Berlin, a mai înregistrat diferite alte aranjamente ale unor lucrări românești cu puternic accent tradițional, printre care Rapsodia română nr. 1 de George Enescu și Hora mărțișorului de Grigoraș Dinicu.

De unde cunoaște Lisa Batiashvili Ciocîrlia care reprezintă Bucureștiul pe acest album? Pe 22 septembrie 2013, ea a evoluat pe scena Sălii Palatului alături de Orchestra Concertgebouw din Amsterdam, dirijor Mariss Jansons – Concertul nr. 1 pentru vioară și orchestră de Serghei Prokofiev. Am fost atunci la acel concert programat la matineu și îmi aduc aminte de interpretarea care a rămas în memoria multora, una dintre paginile de istorie create de Festivalul internațional George Enescu.

Și așa, ca Ciocîrlia lui Dinicu, a rămas Bucureștiul în memoria Lisei Batiashvili: vibrant, colorat, plin de viață. Aș spune, în contrast cu multe alte orașe reprezentate pe albumul City lights.

Înregistrările pentru acest album au fost realizate în octombrie și noiembrie 2019, la Berlin și Tbilisi, în Georgia. Sigur că, în acel moment, nimeni nu-și putea imagina pandemia care avea să paralizeze întreaga omenire cîteva luni mai tîrziu. Însă spiritul muzicilor alese de Lisa Batiashvili are, într-un fel, un caracter premonitoriu: toate explorează mai curînd nocturnul, orașe frumoase, dar lipsite de forfota și agitația oamenilor – adică așa cum au fost marile orașe în pandemie.

München, Berlin, Paris, Helsinki, Viena, Roma, Buenos Aires, New York, Londra și Tbilisi sînt orașele reprezentate muzical pe acest disc, în moduri dintre cele mai diferite. Avem Bach, un galop de Strauss, muzică de film, Piazzolla și o piesă scrisă special pentru acest album de Katie Melua, vedeta pop din Marea Britanie.

Katie Melua însăși apare pe acest disc, alături de alți invitați-vedetă, cum sînt chitaristul Milos Karadaglic și trompetistul de jazz Till Bronner. Punînd acest album în contextul actual, nu poți să fi izbit de o imagine a New York-ului ilustrat de partea a doua din Simfonia a IX-a Din Lumea Nouă de Antonin Dvorak, partea lentă, care cuprinde momente cu nuanță funerară – ilustrînd ideatic o înmormîntare în familia lui șef de trib indian. Cînd vezi cîți oameni au murit în pandemie la New York, într-adevăr, chiar poți crede că există ceva premonitoriu pe acest album.

Lisa Batiashvili a înregistrat acest disc alături de Deutsches Symphonieorchester Berlin și de Filarmonica din Georgia, toate piesele purtînd semnătura lui Nikoloz Rachveli, aranjor și dirijor.

Dincolo de semnificațiile muzicale, acest album vorbește și despre solidaritate între muzicienii de aceeași naționalitate: tocmai pentru că Lisa Batiashvili, unul dintre cei mai importanți interpreți originari din Georgia, a ales să colaboreze mai ales cu muzicieni din țara sa natală. Nikoloz Rachveli (41 ani), cu studii la Viena, este actualul dirijor principal și director muzical al Filarmonicii Georgiene. Și mai mult, chiar Katie Melua este de origine georgiană, ea părăsindu-și țara natală la vîrsta de 8 ani, pentru a se stabili în Marea Britanie.

Însă sîngele apă nu se face, așa cum vedem atît de bine și pe acest album foarte divers, admirabil interpretat: muzici alese cu gust și care ilustrează universul unei violoniste-vedetă în lumea muzicii culte. Pentru că, într-adevăr, nimeni nu trăiește astăzi într-o unică lume și o violonistă din muzica clasică se poate bucura să cînte, de exemplu, Ciocîrlia lui Grigoraș Dinicu.

Albumul City lights a fost difuzat la Radio România Muzical pe 8 iunie și poate fi reascultat oricînd aici. Este disponibil și pe principalele platforme de streaming online.

Mai multe