Anna Netrebko și Alice Sara Ott – altfel despre zodia succesului

17 septembrie 2016   Dileme on-line

La începutul lunii septembrie, două noi apariții discografice: una, plină de glamour, a unui album semnat de soprana Anna Netrebko, altul, mult așteptat de fanii, nu puțini, ai unei pianiste tinere care stârnește senzație: Wonderland cu Alice Sara Ott.

Curajoasa Anna Netrebko

Ea însăși spune: este nevoie de curaj pentru a înregistra un disc precum Verismo, care reunește cele mai cunoscute arii din repertoriul lirico-spint semnat de compozitori italieni care au activat la granița secolelor al XIX-lea și XX, cunoscuți în istoria muzicii drept veriști (de la vero – adevăr, într-adevăr operele lor sondând în realitățile sociale, prezentate fără niciun fard, un echivalent al naturalismului literar în muzică). Giacomo Puccini, Ruggero Leoncavallo, Pietro Mascagni, Alfredo Catalani, Francesco Cilea, Umberto Giordano, Arrigo Boito, Amilcare Ponchielli sunt acești compozitori veriști; dintre toți, cel mai cunoscut și des cântat este Giacomo Puccini, „Tosca”, „Madama Butterfly”, „Turandot” fiind opere din care trebuie să fi auzit măcar o dată o arie.

Abordând acest repertoriu, Anna Netrebko, o supervedetă a operei contemporane, astăzi ajunsă la 45 ani, este de două ori curajoasă: o dată, pentru că intră pe un teritoriu unde au obținut mari succese cele mai mari voci ale tuturor timpurilor, cântat de mii de ori înainte – e greu să spui ceva nou și convingător, când atât de mulți înaintea ta au făcut-o. Al doilea, pentru că trebuie să dea cu adevărat măsura noii sale voci: Anna Netrebko și-a început cariera în urmă cu 20 ani cu un repertoriu pentru un alt tip de voce – lirico-lejer; acum vocea ei s-a modificat, devenind mai plină, mai întunecată, așa încât, o adaptare de repertoriu era necesară. Însă o asemenea schimbare nu este deloc un lucru ușor; sigur, nu este primul ei disc în noul repertoriu, însă repertoriul verist pune probleme complexe.

Verismo, un album înregistrat de Anna Netrebko alături de Orchestra Academiei Santa Cecilia din Roma, condusă de probabil cel mai important dirijor de operă al timpurilor noastre, Antonio Pappano, cred că este o oglindă perfectă a Annei Netrebko, ceea ce de altfel, soprana și-a și propus. O artistă de un indubitabil înalt calibru, una dintre cele mai frumoase și ofertante voci ale timpurilor noastre, cu standarde artistice foarte înalte și cu o sensibilitate care transpare în tot ceea ce cântă; în același timp, o Anna Netrebko umană, caldă, poate imperfectă uneori, însă extrem de convingătoare. O Anna Netrebko căsătorită de un an cu tenorul Yusif Eyvazov, evident foarte îndrăgostită, care a ales să cânte pe albumul Verismo alături de soțul ei în actul 4 din opera Manon de Puccini – poate că din punct de vedere artistic nu a fost cea mai bună alegere, pentru că Eyvazov în mod evident nu are calitățile vocale native pe care le are Netrebko, însă, în acest context a fost, probabil, unica alegere pe Netrebko o putea face.

În orice caz, un album curajos, care merită ascultat măcar pentru a putea face comparații – o puteți face oricând pe site-ul campaniei  Radio România Muzical Votează discul de muzică clasică al anului 2016. 

Și încă ceva: Anna Netrebko împlinește pe 18 septembrie 45 ani. Este aniversată la Radio România Muzical cu difuzarea operei I Capuleti e I Montecchi de Vincenzo Bellini (ora 21), operă în care o puteți asculta pe Netrebko în repertoriul lirico-lejer belcanto pe care l-a abordat în prima parte a carierei sale. Tot pentru a face comparații.

Alice Sara Ott – Wonderland

Am o afecțiune deosebită pentru această pianistă germano-japoneză de 28 ani pe care am avut șansa de a o putea asculta și la București, într-un memorabil recital pe care l-a susținut în 2012 cu ocazia aniversării a 15 ani de existență ai Radio România Muzical. Nu sunt prea mulți pianiștii care să reușească o versiune live atât de spectaculoasă a Suitei Tablouri într-o expoziție de Modest Musorgski...

Prima dată, am cunoscut-o pe Alice Sara Ott ascultându-i discurile – am rămas impresionată de interpretarea ei pentru integrala valsurilor de Chopin, ca și de Concertul nr. 1 pentru pian și orchestră de Ceaikovski: era ceva atât de personal și de clocotitor în interpretarea ei...

Însă îți poți pune problema că o înregistrare este doar o înregistrare și că realitatea unui concert live poate să schimbe o impresie despre un artist, în sens negativ. În cazul lui Alice Sara Ott, a fost exact invers: concertul live a fost încă mai impresionant decât ce ascultasem în înregistrări și aceasta vorbește foarte mult despre calitatea artistică a acestei încă foarte tinere pianiste.

Născută dintr-o mamă japoneză și un tată german, Alice Sara Ott trăiește între două lumi: îmi spunea într-un interviu că în Germania este considerată japoneză, iar în Japonia, lumea i se adresează în limba engleză. Cumulează însă valorile ambelor culturi pe care le reprezintă: virtuozitatea specifică interpreților asiatici, dar și background-ul cultural extins al interpreților europeni. Plus  o notă zen venită din tradiția japoneză – scopul ei este să se simtă un om fericit și împlinit, și-și construiește viața astfel. Probabil asta o face să reziste fizic și psihic la un program care altora li se s-ar părea ucigător: un concert la două-trei zile, de fiecare dată, în alt loc.

Wonderland este al optulea album de autor pe care Alice Sara Ott l-a înregistrat pentru o celebră casă de discuri, Deutsche Grammophon (să nu uităm, are doar 28 ani!). Pe precedentele două s-a îndepărtat de repertoriul consacrat al pianiștilor: a cântat alături de Olafur Arnalds (Chopin project) și Francesco Tristano (Scandale). Cu Wonderland, album lansat pe 9 septembrie 2016, ea revine la repertoriul consacrat: lucrări de Edvard Grieg, printre care celebrul concert în la minor pentru pian și orchestră, alături de o selecție de piese pentru pian solo: piese lirice, dar și selecțiuni din suitele Peer Gynt.

Alice Sara Ott face încă o dată dovada maturității ei artistice în acest repertoriu dintr-o țară a minunilor, cu elfi, fiorduri și povești: un concert înregistrat live alături de Orchestra Radiodifuziunii Bavareze din Munchen, condusă de Esa Pekka Salonen, de o calitate care poate face cinste oricărui mare pianist; dar mai ales, aș adăuga eu, o calitate absolut specială a pieselor pentru pian solo: am ascultat de pildă una dintre mai emoționante versiuni pentru Cântecul lui Solvejg, o piesă celebră din Peer Gynt.

Albumul Wonderland poate fi audiat în integralitate duminică, 18 septembrie, de la ora 13.05, la Radio România Muzical sau oricând, pe site-ul campaniei Votează discul de muzică clasică al anului 2016. 

Mai multe