333 ani cu Johann Sebastian Bach

20 noiembrie 2018   Dileme on-line

Nu e o cifră rotundă, dar e o cifră ieșită din comun, unii ar spune chiar magică – pe 31 martie 2018 s-au împlinit 333 ani de la nașterea lui Johann Sebastian Bach, cel care rămîne cel mai mare sau, în orice caz, unul dintre cei mai mari compozitori ai tuturor timpurilor.

Bach 333

Cifra 3 avea o importanță foarte mare pentru Bach, reprezentînd Treimea – Tatăl, Fiul și Sfîntul Duh: simbolistica numărului 333 este, de aceea, cu atît mai puternică. Probabil că ar fi trecut neobservată, dacă două binecunoscute case de discuri nu s-ar fi gîndit să marcheze această aniversare cu cea mai mare colecție de discuri dedicată unui singur compozitor: 222 de discuri și un DVD, pe care se regăsește nu doar creația lui Bach, ci și re-interpretări, compozitori care l-au influențat în diferitele etape ale vieții, etc. 16.926 de minute de muzică, dintre care 600 înregistrate special pentru acest proiect, incluzînd unele înregistrări în premieră mondială – un proiect la care au lucrat timp de 2 ani de specialiști de la Deutsche Grammophon și Decca Classics, și care reunește înregistrări provenind și de la alte 30 case de discuri: este cel mai mare proiect de acest tip, chiar mai mare decît cel dedicat lui Mozart, în urmă cu 2 ani.

Pe amazon.com, această colecție se poate achiziționa la prețul de 550 dolari – iar cei care au făcut acest lucru menționează că merită investiția și că tot ce ai dori să afli și să asculți vreodată din Bach se regăsește în această colecție.

Proiectul Bach 333 exploatează o evidență: aceea că muzica lui Bach, la aproape 300 ani de la dispariția compozitorului, încă fascinează publicul, chiar și pe acest public contemporan care poate alege atît de ușor să nu asculte Bach. Sigur, există și fascinația interpreților și a compozitorilor contemporani pentru muzica lui Bach: oricare mare violonist, de exemplu, cîntă aproape zilnic Bach, și sînt atîția compozitori contemporani care au ales să scrie inspirați de muzica lui Bach (pe unii dintre ei îi găsiți chiar în colecția Bach 333, pe discul New colours of Bach).

Bach cu violonista Hilary Hahn

Iată și cazul violonistei americane Hilary Hahn, care pe 5 octombrie a lansat la casa Decca un disc integral Bach (nicio legătură cu proiectul Bach 333). Pe acest disc: Partita nr. 1 și Sonatele nr. 1 și 2 pentru vioară solo de Johann Sebastian Bach.

În 1997, Hilary Hahn publica primul ei disc din carieră (avea doar 17 ani!), făcînd o alegere surprinzătoare: trei lucrări pentru vioară solo de Bach, adică Partitele nr. 2 și 3 și Sonata nr. 3. Declara atunci că e foarte sigură că primul ei disc trebuia să fie cu muzică de Bach, compozitorul care o acompania zilnic încă din copilărie. Hilary Hahn spune că prima lucrare muzicală de care-și amintește este o invențiune la două voci de Bach, pe care tatăl ei o cînta la pian, cînd ea era încă foarte mică.

Au trecut 20 ani de la acel debut discografic fulminant al lui Hilary Hahn, cu muzica lui Bach, despre care cronicarii au scris atunci laudativ, la unison. A fost întrebată des cînd avea să revină ca să-și completeze discografia cu ultimele trei lucrări pentru vioară solo de Bach, însă mereu a amînat. 20 ani mai tîrziu, iată că duce la bun sfîrșit această integrală; 20 ani în care a devenit una dintre cele mai apreciate violoniste contemporane la nivel mondial, în care a cîștigat trei premii Grammy, în care s-a căsătorit și a născut doi copii. Abia acum, a ales conștient să revină la Bach pentru vioară solo.

Evident, Hilary Hahn cîntă acum Bach altfel decît o făcea în urmă cu 20 ani; și probabil cea mai importantă schimbare ne întîmpină chiar de pe coperta discului: dacă pe discul de debut aveam o Hilary Hahn serioasă și concentrată, în poza de pe discul apărut în 5 octombrie 2018, Hilary Hahn zîmbește.

Cred că lucrările pentru vioară solo de Bach sînt printre cele mai dificile, ideatic și tehnic, din creația lui Bach – chiar încercarea de a transforma un instrument prin excelență monodic într-unul polifonic, este cu adevărat îndrăzneață. Hilary Hahn deschide pentru ascultător o lume care poate părea ermetică, colorînd-o, dîndu-i viață, făcînd-o perfect inteligibilă pentru oricine iubește (măcar un pic) muzica  cultă și caută în ea evadarea din tumultul vieții cotidiene. Este o mare realizare a unei mari violoniste a timpurilor noastre, o audiție numai potrivită pentru zilele de dinaintea Crăciunului.

Discul a fost difuzat de Radio România Muzical și poate fi reascultat aici.

Bach cu pianistul Vikingur Olafsson

Ai putea spune că Bach e... Bach: însă doar audiția în succesiune a discurilor cu muzica lui Bach, semnate de Hilary Hahn și Vikingur Olafsson, ne demonstrează că Bach e mai mult decît ...Bach, e o lume cu fațete nenumărate. Indicațiile pentru interpret din partitura lui Bach sînt minimale, dacă nu inexistente; cîteodată, autorul nu a notat nici pentru ce instrumente și-a gîndit lucrarea. Ceea ce permite ca interpreții, de 300 ani încoace, să-l interpreteze în propria manieră, fără a se considera că ies din stilistica muzicii bachiene.

De la căldura și culoarea din interpretarea lui Hilary Hahn, iată acum opusul: pianistul islandez Vikingur Olafsson, care s-a lansat pe orbita stelelor internaționale după un album cu muzica mininalistului contemporan Philipp Glass, propune pe un disc lansat în 7 septembrie 2018, la casa Deutsche Grammophon, o versiune care ne evocă un Bach al nordului, nu înghețat, ci încărcat de strălucirea albului și a zăpezii. Un Bach cu fiecare sunet gîndit la milimetru, cu ireale nuanțe de piano, într-un spectacol al feericului: poate fi un album surprinzător din partea unui artist cunoscut mai curînd pentru o latură neconvențională, însă chiar Olafsson remarcă: “dacă Glass este minimal, Bach este maximal! Toată muzica scrisă vreodată se regăsește în muzica lui Bach!”

Generos ca timp (aproape 80 de minute de muzică), discul reunește preludii și fugi din Clavecinul bine temperat, invențiuni la două voci, preludii de coral – adică opusuri cunoscute – dar și lucrări mai rar cîntate, precum flamboaianta Fantezie și fugă BWV 904. Punctul de climax îl reprezintă Concertul în re minor după Marcello, cu aproape ireala sa parte lentă.

O reușită indubitabilă pentru pianistul islandez de 34 ani, Vikingur Olafsson, un disc pe care-l puteți asculta aici.

În România, discul lui Hilary Hahn poate fi achiziționat ca LP. Discul lui Olafsson poate fi comandat direct pe site-ul casei Deutsche Grammophon.

Cristina Comandașu este critic muzical.

Mai multe