Avignon și democraţia culturală
Festivalul de la Avignon s-a născut în 1947 ca urmare a unei politici de descentralizare culturală, cînd mulţi artişti ai scenei, ajutaţi de stat, au creat companii, teatre sau evenimente culturale în provincie. Directorul actual al festivalului, Olivier Py, continuă într-un fel această mişcare, de exemplu prin deplasarea unor spectacole de la Avignon în alte localităţi ale Provenţei sau prin organizarea unor dezbateri cu publicul.
Olivier Py a imaginat un spectacol itinerant de o oră avînd ca pretext piesa lui Eschil "Prometeu înlănţuit" şi care este programat în 11 localităţi din jurul oraşului Avignon. Periplul a început pe 6 iulie şi se va încheia pe 17 iulie. O manieră de a invita la teatru un public care de obicei nu se deplasează la Avignon, deşi festivalul se desfăşoară la cîţiva kilometri sau zeci de kilometri de locuinţele sale.
Pentru Olivier Py acesta este un veritabil act de democraţie culturală. Iar piesa lui Eschil nu este aleasă la întîmplare, întrucît Prometeu reprezintă revolta în faţa zeilor şi a ordinii prestabilite. Să ne amintim că acest erou al mitologiei greceşti este cel care fură focul de la zei pentru a-l oferi oamenilor, împreună cu gustul pentru artă. Un teatru care circulă este şi el oarecum expresia unei flame care-i face pe oameni să iasă din cotidian şi să descopere alte forme de reflecţie şi de socializare decît televizorul sau bistroul.
Citiți și ascultați mai multe pe rfi.ro