Lecturi din subterană
(apărut în Dilemateca, anul VIII, nr. 83, aprilie 2013)
Găseşte un loc liber, se aşază precipitat. Urmează staţia Piaţa Victoriei. În dreapta, un domn cu greutate, în stînga, o doamnă cu sacoşe. Îşi trage grăbit rucsacul la piept şi, cu gesturi febrile, scotoceşte un timp prin buzunarele genţii. Doamna cu sacoşe pufneşte, uşor deranjată, domnul cu greutate priveşte, în continuare, în gol. Scoate o carte dintr-un buzunar. Atingerile în metrou sînt inevitabile, de vreme ce toţi stăm ca nişte sardine. Deschide cartea şi, pentru zece minute, părăseşte conserva.
De ani buni, "cititul în metrou" nu mai e doar un mod de a-ţi trece timpul, a devenit un fenomen undergroud, în toată puterea cuvîntului. Biblioteci digitale, tonomate de cărţi şi din ce în ce mai multe evenimente legate de lectura în metrou. Chiar acum o lună, mai exact pe 1 aprilie, Revista de povestiri a organizat, împreună cu Metrorex-ul, "maratonul de lectură", un mod inedit - spuneau organizatorii - de "a promova lectura", un maraton început pe peronul staţiei Berceni şi încheiat în Pipera. "Cartea de subterană" a devenit aşadar un soi de statement, prin care cititul apare ca opoziţie la inactivitate.
O scurtă anchetă printre cititorii agăţaţi prin metrou mi-a dezvăluit un mini-portret robot al cărţilor citite, alese şi în funcţie de mărime (trebuie să încapă în geantă), dar şi de subiect. "N-aş putea să citesc un tratat de filozofie" - îmi spune Cristina, 19 ani, studentă la ASE - "timp de trei staţii, cît fac de la Crîngaşi la Victoriei." Preferă să-şi ia cărţi "uşor de urmărit", care să nu aibă nici o legătură cu şcoala. "E sfertul de oră în care pot citi ce vreau, fără să mă simt vinovată că irosesc timpul de studiu."
Pe peronul staţiei Piaţa Victoriei, printre călători şi tonomate cu junk-food, au apărut, de cîteva luni, tonomatele de cărţi. Cu titluri amestecate, croite parcă "după gustul fiecăruia", pe rafturile tonomatelor literare există cărţi motivaţionale, de genul "cum să faci/cum să ajungi", cărţi de diete şi de reţete (pe acelaşi raft, într-o zi, am descoperit o suită de cărţi de la 150 de reţete delicioase la Cum să elimini constipaţia, trecînd şi prin cîteva Cure bio), dar şi cărţi "serioase". Elogiul nebuniei trona, la un moment dat, deasupra tuturor celorlalte. De muşterii nu duc lipsă, de vreme ce cartea scoasă la înaintare este întotdeauna dorită.
Vorbind de cartea care iese în calea cititorului, Proiectul "Biblioteca digitală" - dezvoltat de Humanitas alături de Vodafone România - e un asemenea exemplu. Aflu, de la doamna Iustina Croitoru, managerul acestui proiect, că ideea a apărut anul trecut, cu puţin înainte de Salonul internaţional de carte Bookfest. "Pe cînd puneam la cale, în editură, un plan de promovare a e-book-urilor Humanitas, o coincidenţă cît se poate de fericită a făcut ca Vodafone România să ne iasă în întîmpinare cu o propunere inedită, mai cu seamă prin anvergura pe care ar fi putut-o avea. Propunerea era pornită dintr-o cercetare de piaţă, care susţinea, prin cifre şi date statistice, o constatare pe care o facem zilnic, cred, cu toţii, şi anume că, în era digitală în care, vrem, nu vrem, trăim, cititul cărţilor pe alt suport decît cel de hîrtie a devenit un soi de passe-temps care ne face mai plăcute orele pe care le petrecem în mijloacele de transport. Iată că, dintr-odată, statul în trafic nu mai e timp pierdut, ci cîştigat. Cum era şi firesc, am fost foarte încîntaţi de propunerea celor de la Vodafone de a aduce e-book-urile şi, odată cu ele, audiobook-urile mai aproape de cititorii/ascultătorii lor, adică, într-o primă etapă, la metrou. Asta cu atît mai mult cu cît Humanitas s-a numărat printre primii jucători pe piaţa de carte digitală românească, editura noastră avînd avantajul că îşi produce propriile e-book-uri."
Aşa a luat naştere, la sfîrşitul lunii august 2012, "Biblioteca digitală", sub forma unui banner cu cărţi care a acoperit un perete de metrou (din staţia Piaţa Victoriei). Fiecare carte de pe acest banner are un QR-code care poate fi accesat cu telefonul mobil. "Astfel, cititorul ispitit de un titlu anume ajunge pe www.bibliotecapemobil.ro, un mobisite creat de Vodafone, de unde poate descărca gratuit fragmente consistente din cartea cu pricina ori din altele, în variantă pdf sau e-pub. Dacă lectura acelor pagini i-a stîrnit interesul, atunci, cu un clic pe link-ul www.libhumanitas.ro, poate intra în magazinul nostru online, de unde îşi poate cumpăra e-book-ul, descărcîndu-l pe telefon, laptop, tabletă etc."
Aflu că în rafturile "Bibliotecii" există aproximativ 100 de e-book-uri Humanitas şi Humanitas Fiction şi 20 de audiobook-uri Humanitas Multimedia. Ele nu sînt alese întîmplător, ci "am avut grijă să alegem titluri variate din domenii diverse, de la literatură la memorialistică, la istorie, la carte practică ori carte pentru copii, care reflectă pînă la urmă portofoliul editurii, aşa încît cititorii s-au îndreptat, în egală măsură, spre toate acestea, cu o preferinţă către cărţile autorilor Humanitas - Neagu Djuvara, Lucian Boia, Mircea Cărtărescu, Andrei Pleşu, Gabriel Liiceanu - şi către literatura străină, oferită de Humanitas Fiction."
"Biblioteca digitală" este un proiect aflat "în prelungire", prima parte încheindu-se de fapt anul trecut. "Ştiam de la bun început că proiectul n-are să se încheie curînd, ci, dimpotrivă, va trece într-o nouă etapă, şi am marcat succesul campaniei printr-un eveniment deosebit, care a avut loc în Vodafone Experience Store şi la care Mircea Cărtărescu a avut amabilitatea să dea autografe digitale cititorilor - o idee îndrăzneaţă şi inedită pe piaţa românească. Practic, folosind o tabletă, autorul a scris cîte o dedicaţie pe prima pagină a e-book-ului Ochiul căprui al dragostei noastre, pentru fiecare dintre cei prezenţi. Cititorii au fost, fireşte, încîntaţi de surpriza atît de plăcută şi, astfel, campania pornită anul trecut a mai înregistrat un succes. Iar asta a fost pentru noi o dovadă în plus că, în ciuda turbionului de evenimente politice, sociale, economice care ne asaltează viaţa zi de zi, oamenii mai găsesc răgaz să se bucure de lectură, iar dacă nu găsesc, atunci "fură" fie şi cinci minute pentru a parcurge o pagină de carte, chiar şi între două staţii de metrou."